B230 2,5l Problem spikar
B230 2,5l Problem spikar
Tjenare.
Har byggt en ny motor till min 240 92a
B230 block med en slipad 23 vev till ca 2,5l.
Kg 003 kam 531topp tillsnyggade kanaler.
Orginal 2,4 sprut.
När jag trampar lite hårdare så spikar den, tängte köpa chipp till den från mpre, men då behöver jag ju en guldbox för att chippa tändningen.
Passar en guld box från en 940 i min 240?
Har byggt en ny motor till min 240 92a
B230 block med en slipad 23 vev till ca 2,5l.
Kg 003 kam 531topp tillsnyggade kanaler.
Orginal 2,4 sprut.
När jag trampar lite hårdare så spikar den, tängte köpa chipp till den från mpre, men då behöver jag ju en guldbox för att chippa tändningen.
Passar en guld box från en 940 i min 240?
Re: B230 2,5l Problem spikar
ja det passar. har du planat? är kammen inställd exakt? med ställbart drev. är det org spridare o soppa tryck?
740 med rakställd 8v,zf,tb70,plenum mm
mercedes w123 med volvo motor
Mercedes 300 tdt. bruksbil
mercedes w123 med volvo motor
Mercedes 300 tdt. bruksbil
Re: B230 2,5l Problem spikar
Okaj bra den passar.
ja toppen är bara riktplanad, kamen instäld exakt som den ska vara.
Orginal spridare och tryck.
ja toppen är bara riktplanad, kamen instäld exakt som den ska vara.
Orginal spridare och tryck.
Re: B230 2,5l Problem spikar
Hej ta ett kompprov på den så du få se hur högt tryck det är i den,
Det du kan göra eventuellt minska v-spelet på insug med 5-hundringar
eller just,kamdrev och släpp lite på kammen?
Häls Lacke
Det du kan göra eventuellt minska v-spelet på insug med 5-hundringar
eller just,kamdrev och släpp lite på kammen?
Häls Lacke
Re: B230 2,5l Problem spikar
Okaj.
Tackar för tipset.
Mvh Tommie
Tackar för tipset.
Mvh Tommie
Re: B230 2,5l Problem spikar
Bytte kam idag och nu går bilen mycke bättre.
Körde med en kg0003 kam innan nu kör jag med en vanlig vx kam.
Spikar lite lite när jag belastar den.
Någon som har flet tips?
Körde med en kg0003 kam innan nu kör jag med en vanlig vx kam.
Spikar lite lite när jag belastar den.
Någon som har flet tips?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B230 2,5l Problem spikar
du måste få koll på bränsle och tändning helt enkelt enklast gär man det med webrar eller ett eftermarknads insprut (båda behöver tunas med en BB lamda.
sen ska du kära med sånna snälla kamaxlar så ska du nog inte ha över 10.0:1 i kompa förhålande. om du kollar kompa trycket sen så ser du att du mest troligt ligger kring 16 till +18 bar med den snälla kamaxeln och det brukar betyda problem
sen ska du kära med sånna snälla kamaxlar så ska du nog inte ha över 10.0:1 i kompa förhålande. om du kollar kompa trycket sen så ser du att du mest troligt ligger kring 16 till +18 bar med den snälla kamaxeln och det brukar betyda problem
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B230 2,5l Problem spikar
Kollade kompet igår har 16kilos komp i maskinen.
Bilen går med orginal lh2,4.
Bilen går med orginal lh2,4.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B230 2,5l Problem spikar
vad ska du göra för att få koll på bränsle och förtändning? att köpa nått chipp räcker tyvärr inte. det finns några ute i landet som mappar 2.4 system men räkna med ganska saftiga priser sen så går det inte att justera på sen då du vill ha en vassare kam mm så det kommer att bli billigare i slutändan att köpa ett eftermarknads sprut och lamda mm själv och sätta sig i i det eller lämna det till en som kan hjälpa dig. eller som sagt köp några fina weber 48-50mm gasare och bestycka de noga i en dyno med bb lamda.
2.4 går på lamda 1.0 på alla belastningar via smal bands lamdan utom full gas (ful gas kontakten på spjället) där ska den feta på till ca 0.88. det kan man till viss del göra själv igenom att köpa en bb lamda och klämma upp trycket i regulatorn. men ett svårare nöt att knäcka är att tändningen styrs inte bara av varv den styrs av flödet i luft mängds mätarens 0-5v signal. du kanske kan lura den med med nått motstånd för att flytta hela kurvan upp eller ned?? men det lär inte bli så bra i slutändan.
mvh jens
2.4 går på lamda 1.0 på alla belastningar via smal bands lamdan utom full gas (ful gas kontakten på spjället) där ska den feta på till ca 0.88. det kan man till viss del göra själv igenom att köpa en bb lamda och klämma upp trycket i regulatorn. men ett svårare nöt att knäcka är att tändningen styrs inte bara av varv den styrs av flödet i luft mängds mätarens 0-5v signal. du kanske kan lura den med med nått motstånd för att flytta hela kurvan upp eller ned?? men det lär inte bli så bra i slutändan.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B230 2,5l Problem spikar
hade du full gas då du körde startmotorn? lät lite nästan eller så är motorn inte så tät. men 16 bar är mycket med en sån kam hur som helst du balanserar på en kniv då du måste ha bränsle och tändning exakt rätt och nu har du ingen koll överhuvudtaget.mr240t skrev:Kollade kompet igår har 16kilos komp i maskinen.
Bilen går med orginal lh2,4.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B230 2,5l Problem spikar
Har varit i kontakt med mpre och han skulle skicka chipp som jag ska prova så får se vad som händer.
Har ett bränsle chipp i nu och den spikar mycket mycket lite nu.
Har ett bränsle chipp i nu och den spikar mycket mycket lite nu.
Re: B230 2,5l Problem spikar
Spikningsproblemen är lösta nu.
Lurade tändningen på den och det blev en helt annan bil att köra.
Lurade tändningen på den och det blev en helt annan bil att köra.
Re: B230 2,5l Problem spikar
Jag flyttade givaren som läser på svänghjulet.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
- Ort: Bergen Norge
Re: B230 2,5l Problem spikar
Hei
Justere tenning på EZK er ikke spesielt vanskelig
Du må ha en chipbar box eller lage din egen ved å lodde inn et ekstra kort , såkalt "daugtherboard"
Ved bruk av programmet Tunerpro og egnet XDF kan du enkelt endre tenningsmapp og lage ny chip
eller bruke en emulator som Ostrich til å teste de nye settingene.
Her er noen eksempler på originale map fra Volvo:
8v sugmotor std
8v Turbo std
16v sugmotor B234F
16v sugmotorn har lite fortenning originalt og en kan lure på om volvo var litt nervøse da de lanserte denne motoren ???
MvH
Jens B
Justere tenning på EZK er ikke spesielt vanskelig
Du må ha en chipbar box eller lage din egen ved å lodde inn et ekstra kort , såkalt "daugtherboard"
Ved bruk av programmet Tunerpro og egnet XDF kan du enkelt endre tenningsmapp og lage ny chip
eller bruke en emulator som Ostrich til å teste de nye settingene.
Her er noen eksempler på originale map fra Volvo:
8v sugmotor std
8v Turbo std
16v sugmotor B234F
16v sugmotorn har lite fortenning originalt og en kan lure på om volvo var litt nervøse da de lanserte denne motoren ???
MvH
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com