Ytfinish vid portning
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
Re: Ytfinish vid portning
Det nesta blir päls!
http://www.kth.se/aktuellt/nyheter/flyg ... t-1.344372" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kth.se/aktuellt/nyheter/flyg ... t-1.344372" onclick="window.open(this.href);return false;
Daniel Krüger
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ytfinish vid portning
Det är inte tidsbesparande att bara fila toppen.
Att få allting jämnt och snyggt med filen tar tid.
Innan kunde man jämna med duken och behövde inte lägga ner lika mycket tid med filen.
Erland
Att få allting jämnt och snyggt med filen tar tid.
Innan kunde man jämna med duken och behövde inte lägga ner lika mycket tid med filen.
Erland
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Ytfinish vid portning
Erland, hur fungerar slipstiften som jag skickade tidigare.
Blir rätt grov yta med dom.. Men går åt lite stift dock.
Blir rätt grov yta med dom.. Men går åt lite stift dock.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ytfinish vid portning
Jag blev inte riktigt klok på dom. Det är de avlånga du menar?
Undrar om det inte är nån slags polerstift till rostfritt?
Erland
Undrar om det inte är nån slags polerstift till rostfritt?
Erland
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Ytfinish vid portning
Hmm.. skickade väl några avlånga "gråa" typ stenmaterial.
Jag själv tycker dom fungerar bra i både aluminium o gjutjärn.
Dom är slipstift till rostfritt...
Jag själv tycker dom fungerar bra i både aluminium o gjutjärn.
Dom är slipstift till rostfritt...
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ytfinish vid portning
Klart det är tidsbesparande, man slipper juh ett moment!
så det är tyvärr dags för alla att sänka priset då timkostnaderna minskar.
så det är tyvärr dags för alla att sänka priset då timkostnaderna minskar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ytfinish vid portning
Jag tar tyvärr bara 5000:- för en portning av en 2 ventils aluminiumtopp.
Om det inte ska vara nåt superracespecial förstås, då blir det dyrare.
Finns inga marginaler att ta mindre, jag ska nog höja istället.
Erland
Om det inte ska vara nåt superracespecial förstås, då blir det dyrare.
Finns inga marginaler att ta mindre, jag ska nog höja istället.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ytfinish vid portning
Ja det tycker jag du ska göra isåfall.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ytfinish vid portning
Ibland blir det så att tiden går men man höjer inte priset fast allt annat går upp.
Erland
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ytfinish vid portning
En artikel i Race Tech om ytfinish och luftmotstånd.
http://www.racecar-engineering.com/arti ... -surfaces/" onclick="window.open(this.href);return false;
Erland
http://www.racecar-engineering.com/arti ... -surfaces/" onclick="window.open(this.href);return false;
Erland
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Ytfinish vid portning
Har nått konkret att komma med. Kör nu dagligen en hemmabyggd E85bil baserad på M50b25. Denna bilen har en lite halvportad topp men är för övrigt std.
När denna är kall märks det väl att bränsle faller ut i insugningsrören. Det är totalt omöjligt att få lambda värdena stabila. Man kan hitta på vad som helst och lambda svänger upp och ner ända tills den blir varm.
Då går den stabilt. Min enda plan för att stabilisera detta är just nu att försöka göra ytan grov i insugningskanalen.
Detta kommer inte ske så länge motorn fungerar, men behöv det djupare service skall jag titta på detta och se om det löser problemet.
Detta fenomen var aldrig på bensin som förångar sig lättare.
När denna är kall märks det väl att bränsle faller ut i insugningsrören. Det är totalt omöjligt att få lambda värdena stabila. Man kan hitta på vad som helst och lambda svänger upp och ner ända tills den blir varm.
Då går den stabilt. Min enda plan för att stabilisera detta är just nu att försöka göra ytan grov i insugningskanalen.
Detta kommer inte ske så länge motorn fungerar, men behöv det djupare service skall jag titta på detta och se om det löser problemet.
Detta fenomen var aldrig på bensin som förångar sig lättare.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ytfinish vid portning
mja,, vill nog inte ringa in det enbart till ytan.
Utan det är i hela maskin, inne i cylindern det förångas kasst tills motorn är uppe i arbetstemp.
Till största del alltså.
En god vän till mig som arbetar professionellt med E85 konverteringar samt mappningar, arbetar på BSR nämde att just vid startögonblicket är det i stort sett bara bensinen i E85 som tänder.
Därav man måste feta på den så mycket, det blir mao svårt att få upp värmen i cylindrarna snabbt, och givetvis i insuget.
För du har juh massa oförbränd etanol som väter ned allt.
Det som gör en E85 motorn lite vänligare är helt enkelt högre komp för att skapa mera värme i luften, din nya maskin nu har väl lägre komp?
Utan det är i hela maskin, inne i cylindern det förångas kasst tills motorn är uppe i arbetstemp.
Till största del alltså.
En god vän till mig som arbetar professionellt med E85 konverteringar samt mappningar, arbetar på BSR nämde att just vid startögonblicket är det i stort sett bara bensinen i E85 som tänder.
Därav man måste feta på den så mycket, det blir mao svårt att få upp värmen i cylindrarna snabbt, och givetvis i insuget.
För du har juh massa oförbränd etanol som väter ned allt.
Det som gör en E85 motorn lite vänligare är helt enkelt högre komp för att skapa mera värme i luften, din nya maskin nu har väl lägre komp?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Ytfinish vid portning
Patrick: Du har en poäng i detta. Det är just för att det är så mycket bränsle så det blöter ner allt. Frågan är om det överhuvudtaget hjälper med en grov port?
Detta är min tredje E85 maskin och första av dom som verkligen går hyfsat på kallstarter.
Det får jag nog tacka sprutets finesser för.
Men att den är så när som omöjlig att finna rätt på köregenskaperna vid kall maskin skyller jag på allt bränsle som verkar göra allt annat än att antändas i cylindern.
Jo jag har en motor med lägre komp. Det gör ingen fördel direkt.
Detta är min tredje E85 maskin och första av dom som verkligen går hyfsat på kallstarter.
Det får jag nog tacka sprutets finesser för.
Men att den är så när som omöjlig att finna rätt på köregenskaperna vid kall maskin skyller jag på allt bränsle som verkar göra allt annat än att antändas i cylindern.
Jo jag har en motor med lägre komp. Det gör ingen fördel direkt.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ytfinish vid portning
Jo det hjälper lite, men antagligen inte mycket då man vid kall maskin inte vill ha fullgas antar jag,,
ytan på portarna gör sig juh bäst då kanalerna är 'fyllda' med luft som strömmar som den är tänkt.
på låga spjällöppningar så är juh gashastigheten inte riktigt som planerat.
Vad som kan bättre på lågfart vid kallare motor lite är att se till att spridarna skjuter direkt på ventilerna, ventilerna värms juh ganska snabbt av förbränningen.
Och då spruta mot en stängd ventil, krävs seqventiellt i sprutet då.
ytan på portarna gör sig juh bäst då kanalerna är 'fyllda' med luft som strömmar som den är tänkt.
på låga spjällöppningar så är juh gashastigheten inte riktigt som planerat.
Vad som kan bättre på lågfart vid kallare motor lite är att se till att spridarna skjuter direkt på ventilerna, ventilerna värms juh ganska snabbt av förbränningen.
Och då spruta mot en stängd ventil, krävs seqventiellt i sprutet då.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!