740 1992 B230F Regina, går det göra något för mer hk?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Notuned
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: lör sep 24, 2011 9:15 am

740 1992 B230F Regina, går det göra något för mer hk?

Inlägg av Notuned »

....Förutom Biltema sportluftfilter.


Nej med det här regina skiten verkar vara riktigt jävla bottennapp. Jag trodde att ju senare årsmodell, desto bättre.
Men icke.

Finns det några tips på att få en lite roligare och piggare motor trots detta systemet?
Bilen trycker ut olja under grenröret. Så måste byta toppackning.
Bör man slänga dit en 531:a i samband med det?
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck
Inlägg: 362
Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Ort: VBG

Re: 740 1992 B230F Regina, går det göra något för mer hk?

Inlägg av HX52 »

Plana toppen 2mm
Gör en lätt rensning i toppen+mirafräsning
Byt kamen till vx/vx3 eller liknande
Montera justerbar btr + tryckmätare ställ upp trycket något (får prova sig fram där lite)
Öppna luftboxen med lite hål (gör så att det låter fräckt om inte annat)

Gjorde detta till en kund med volvo 740 91 regina system nyligen
(Kundens komentar, bilen riktigt exploderar runt 3000rpm :thumbright: )
Ställ upp bränsletrycket till ca 4,2-4,5 bar så kan du köra etanol :thumbright:

Bromsa bilen i bänken till 142,8 hk

Kunden ca 50 bast e ialafall helnöjd, mer effekt + mindre bränsleförbrukning
Senast redigerad av HX52 den fre okt 19, 2012 9:43 pm, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck
Inlägg: 362
Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Ort: VBG

Re: 740 1992 B230F Regina, går det göra något för mer hk?

Inlägg av HX52 »

Notuned skrev:....Förutom Biltema sportluftfilter.


Nej med det här regina skiten verkar vara riktigt jävla bottennapp. Jag trodde att ju senare årsmodell, desto bättre.
Men icke.

Finns det några tips på att få en lite roligare och piggare motor trots detta systemet?
Bilen trycker ut olja under grenröret. Så måste byta toppackning.
Bör man slänga dit en 531:a i samband med det?
kör vidare med 530 toppen.
Notuned
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: lör sep 24, 2011 9:15 am

Re: 740 1992 B230F Regina, går det göra något för mer hk?

Inlägg av Notuned »

Jag känner en kille väl som bygger motorer. Mycket Volvo. Så porta en 530 topp är inga problem.

Men hur långtid tar det? Jag försöker göra det med någorlunda budget.

Vad brukar man få ge för en 530 topp ungefär? För jag tänkte fixa allt vid sidan av bilen, så jag kan ta en helg o bara smacka på.
Så bäst vore att fixa en topp bredvid. Men får man betala samma pris, oavsett 530/531 så kan jag likagärna köpa en 531:a tycker jag.
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Re: 740 1992 B230F Regina, går det göra något för mer hk?

Inlägg av Wezzli »

När jag portar 398/530 topplocken brukar det ta kanske 6-8 timmar beroende på hur noga jag är och hur mycket jag gör. Kan dock tro att de som är vana och har rätt grejer gör det fortare.

398/530 topplocken slänger folk som regel efter en men annars högst 500 kronor på en sådan då 405/531 går på kring 1000-1500kr med kamaxel orörda. Brukar gå på tippen och bjuda på en bullpåse för ett topplock.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Skriv svar