B230F små skrämd sugis

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Chrysler_Matte
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: tis okt 02, 2007 9:08 pm
Ort: Västerås

B230F små skrämd sugis

Inlägg av Chrysler_Matte »

Hej!

Har en Volvo B230F i min 740GL-90 som jag har piffat till lite för att det ska vara
lite roligare att åka brett nu i vinter trots s.k. "AGA" diff.

Har gjort följande:
(B230F LH 2.4)
530 topp, planad 2mm i övrigt standard
Extraktor grenrör, modell 4-2-1, 2 1/2"
2 1/2" avgasystem med 1st full flödes ljuddämpare
Kamaxel från KYRKMOTORSPORT "KY115"
-108 grader 11,5mm lift .. 298 dur 262 dur vid 1mm. TDC lyft 3,7mm-
Sportluftfilter

I övrigt standard i det här skedet..

Vad tror ni det skulle kunna vara för effekt i maskinen nu?
//Mathias

-64 Valiant 5.7L HEMI R/T
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: B230F små skrämd sugis

Inlägg av Tommy Luhr »

Med en standard 530 så blir det inge kul tyvärr.
Du kan ha den bra 530 toppen, dom som är gjutna 89-90 har en annan bearbetning på inerrradien och är lite piggare än dom tidigare och senare topparna. Tror du skall vara nöjd om du hänger med en 16v volvo med den modden utan portning.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: B230F små skrämd sugis

Inlägg av Painlake Racing »

Med din 398 topp med knappt 200cfm flöde vid skrytlyft då, med K-kam? Samt 2x Stromberg, extraktor och 2,5" avgas? :) Vad tror du om effekten?
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: B230F små skrämd sugis

Inlägg av Tommy Luhr »

Andreas, dom topparna ger mellan 180-200hk, kanske inte med k-kam men med lite värre pinne. En månen 7 funkar fint :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: B230F små skrämd sugis

Inlägg av Painlake Racing »

Så pass alltså? Förutsatt att man har en tät botten med rätt komp antar jag? Kommer bromsa grejerna på en sleten b230A :?

Med det kompet jag har nu antar jag att det inte är någon vits med vassare kam än K?

Så med lite tur kanske jag landar på 160-170 med förutsättningarna som finns nu? :)

Ber om ursäkt för trådstölden.

EDIT: Menade du 180-200 med dubbla stromberg eller var det bara vad toppen är kapabel till? 200 ska ju vara svårt med weber 45 dvs borde vara omöjligt med stromberg?

Eftersom det är bättre flöde i 16v från början så kanske det blir svårt att spöa en sån? Såå absolut max 160 på veven?
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Skriv svar