Tips med inställning på tig svets ac/dc

Tjata om vad som helst .
Hella91
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: ons jul 13, 2011 4:59 pm
Ort: Östergötland Linköping

Tips med inställning på tig svets ac/dc

Inlägg av Hella91 »

Hej alla. Jag och kompisen köpte en julklapp till oss själva i form av en tig svets av märket Benroyal (ac/dc).

Men nu skulle vi behöva lite tips på vad dem tyska orden betyder, jag har svetsat med tig typ 2 månader på utbildning innan, dock med kemppi maskiner utan ac och allt annat..

http://www.benroyal.se/shop/Tig-C310-1/ ... 16638.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Någon som kan ge tips på vad dem alla olika rattarna är till?
Har nog lyckats reda ut ett par stycken iallfall,
(Även testat och vrida på alla för att se skillnaden och prova)

Samt vilka elektroder brukar man köra med? Vi har röda och vita, båda i 1.6mm tjocka. Ska man köra 2.4 som "allround"?

Alla tips är välkomna även dem dåliga :)
Och om någon vill visa eller berätta så går de givetvis med! Bor utanför Linköping :)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Tips med inställning på tig svets ac/dc

Inlägg av Daniel-635 »

Om man utmanar fantasin lite kan man titta på den grafiska förklaringen och greppa vissa av funktionerna, men det blir enklare på svenska.

Bild

Kommer härifrån.

http://www.benroyal.se/faq/category/1/tig.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Ratten "Rengöring" är väl svårast att förklara, men det är AC balans eller hur mycket - respektive + du har i volfram pinnen vid svetsning med AC.
Hög "inställning" på låga strömmar, och lägre vid högre ström annars smälter volfram elektroden.

Om ni greppar den bitvis tekniska engelskan är dessa videos mycket bra.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... Xa1Pxcr_Ww#" onclick="window.open(this.href);return false;


Röda elektroder till svart och Rostfritt enbart.
Vita elektroder tror jag funkar till både alu och andra material, kör själv mycket med Guldfärgad.

2,4 elektroden är ett bra mellanting, och räcker nästan upp till 200 A
Men AC svetsning i Aluminium kan kräva 3,2mm.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Hella91
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: ons jul 13, 2011 4:59 pm
Ort: Östergötland Linköping

Re: Tips med inställning på tig svets ac/dc

Inlägg av Hella91 »

Ja okej, då får vi ta och införskaffa 2.4 vi har bara 1.6 nu.

allt som har med "impuls" och göra antar att det har med den så kallade puls-funktionen som fanns med,

Hur mycket ampere brukar ni svetsa med när ni kör alu? och rostfritt?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Tips med inställning på tig svets ac/dc

Inlägg av Daniel-635 »

Korrekt ang. Pulsningen.

Svårt att ge ett relevant svar på strömfrågan, men generellt kräver aluminium högre ström, då det leder bort mycket av värmen.

Jobbar man i 1-2 mm klarar man sig vanligen under 100 A och 3-5 mm mellan 100-200.

Men nu har jag generaliserat r e j ä l t
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Hella91
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: ons jul 13, 2011 4:59 pm
Ort: Östergötland Linköping

Re: Tips med inställning på tig svets ac/dc

Inlägg av Hella91 »

Nu har vi hållt på och testat och får de att funka kalas bra med svartstål,

Men sen när jag kör på alu så känns de som de blir typ "porer" i svetsen, ytan på svetsen ser lustig ut, får inte det där riktiga tig utseendet... :(
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Tips med inställning på tig svets ac/dc

Inlägg av subw000fer »

Kör ni med rätt elektrod? tillräckligt med gas?
Minns inte riktigt vad som händer om man använder fel elektrod.
Är det rent och fint alu i en legering lämplig för svetsning? För att göra riktigt korrekt ska man borsta med rostfri stålborste innan man svetsar.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Hella91
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: ons jul 13, 2011 4:59 pm
Ort: Östergötland Linköping

Re: Tips med inställning på tig svets ac/dc

Inlägg av Hella91 »

vi kör med både 1.6 och 2.4 Vit elektroden från swedol, gasen ligger runt 7-8 med gaskåpa 6...........

vi har testat på både tryckrör och en bit som vi hittade hemma, kan tillsatsmaterialet göra något? köpt på clasohlson för alu.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Tips med inställning på tig svets ac/dc

Inlägg av Daniel-635 »

Saker som ofta kan ge dåligt resultat.

Ej renslipad volfram, alltså man har kvar metall på den från tidigare svetsning i annat material.
Smuts på eller i materialet, kapar man med vinkelslip drar man ofta in skit så det "geggar fast" inuti och då blir det verkligen skit.
Om man absolut måste kapa, bör man göra det försiktigt så materialet inte blir så varmt och kletigt.
Och sen skrapa med kniv eller fil för att få rent, alternativt rostfri stålborste.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Tips med inställning på tig svets ac/dc

Inlägg av j björk »

Såga med sticksåg/bågfil eller allta helst klippa med plåtsax brukar vara bra.

Man brukar se skiten i materialet när man svetsar, det liksom glöder, flyter upp etc.

Som sagt, rostfri stålborste är en bra grund. Går bra att använda andra redskap när man blivit lite van.
Användarvisningsbild
Erland Angelsmark
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: fre jan 04, 2013 2:58 pm
Ort: örkelljunga

Re: Tips med inställning på tig svets ac/dc

Inlägg av Erland Angelsmark »

om ytan blir lite "skrovlig" o ser skitig ut så har du för lite gas, viktigt att gasen inte blåser bort...
kanske volframen för långt ut kombinerat med för liten hylsa.
vit är absolut bäst till alu
40 ampere per millimeter är ganska lagom, i alla fall i början så de inte smälter bort för fort.
20 på svart, o 30 på rostfritt brukar man säga, men de höjs ganska kvickt...
spruta med rödsprit o borsta med en stålborste (mässingsborste igentligen) ofta ska man borsta...


svaren lät bra i huvvet, hoppas de går o läsa ut vad jag menar :)

slipa inte volframen utan bryt av den o kör den på en spillbit på lite högre värme så den blir rund o fin... skulle skriva här länge men blir nog tjatig...

Mvh Erland



(minst 10 på gasen förresten, minst.)
vägen till helvetet är kantad med goda avsikter
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Tips med inställning på tig svets ac/dc

Inlägg av j björk »

Jag körde 10 på gasen när jag började, det går åt en del gas...

Kör runt 5-6L/min nu.

Jag tycker det funkar:

Bild

Men helt klart, börja hellre lite högt när man är ovan.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Tips med inställning på tig svets ac/dc

Inlägg av Daniel-635 »

Jag kör också kring 6 l/min och det brukar räcka, men med stor hylsa får man ju öka på.

När jag svetsade på mina grenrör i svartstål körde jag med gaslins för att kunna dra ut Volframpinnen längre.
25mm utstick gick att köra med, dock max gasflöde på 8 liter, högre gasflöde verkade vilja dra in luft i smältan.

Men generellt brukar man ju säga invändiga diametern på gashylsan i mm. passar bra som l/min i gasflöde.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar