Lönnmördarcupén

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Hade gått och lagt mig för 5 minuter sen, men var fasen tvungen att kolla om du uppdaterat tråden.
(kan ju knappt räknas som normalt men jag vart nyfiken)

Det var ju en massa spännande text att läsa, nu är man ju klarvaken :doh:

Återigen tråkigt med strul, men effekten verkar ju lovande på så lågt tryck :thumbright:

Jag fortsätter att hålla tummarna :!:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

surt med strul, men det låga laddet skvallrar om mer mos :D
Användarvisningsbild
Tobias Lindqvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: ons jan 16, 2008 10:34 pm
Ort: norrlands huvudstad(sundsvall)

Inlägg av Tobias Lindqvist »

som sagt var surt med strul :? -
men som sagt effekten gentemot ladd verkar ju minst sagt lovande :thumbright: .
lär nog spotta ur sig nära hästar vid +2 bars ladd :twisted:
Tobias Lindqvist
SUndsvall
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag skulle helst vilja ha lite mer effekt vid det här laddtrycket (man kan ju inte låta bli att räkna på vad det ska kunna bli vid si och så mycket tryck :hihi: )

Men som sagt, det är inte färdigt.
Så antagligen finns det mer att hämta, frågan är hur mycket.

Och i slutänden är det nog inte att få ut max effekt som kommer bli intressant, utan så användbar kurva som möjligt.

Men man kanske får göra ett maxeffekt pull, bara för att kunna skryta lite :hihi:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jaha, började riva lite förut.

Började med toppen, lät ju som lite lyftarslammer på slutet under bromsningen.

Jag hade massa bilder i huvudet av vad jag skulle få se, urgröpta deformerade lyftare (tråden i avanserad trimning bilderna på bla. boströms lyftare) nergångna kammar etc.

Men jag får allt erkänna att det var en liten tår i ögat jag mötte det jag såg..





Allt såg helt ok ut!
Inte den minsta repa i någon nock, inga deformerade lyftare.

Ventilspelen var väl inte riktigt vad de borde vara, men ingen ventil låg på, och det största spelet var väl 0,25 när det ska vara 0,15mm.

Men då återstår ju frågan varför det lät mer, jag undrar lite om oljan kanske kan ha varit varmare än vad mätaren visat?

Oljeläckaget kom ifrån en spricka i tråget.
Den var egemter svetsen i botten:

Bild

Mitt under där röret från oljefällan går in.
Frågan är om det blir brytningar/vibrationer när man varvar eller det blir varmt?
Oljefällan sitter ju också bultad i blocket.
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

447hk vid 0.7 om man räknar baklänges så blir det ju avrundat 263 sugisar då kan man ju som sagt bara räkna ut vad den skulle ge vid 2.4 bar :twisted: men det ger väl mest en fingervisning men har du dessutom finmappning kvar så verkar det ju finnas grymt med potential, grattis :thumbright:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jodå, det ska nog kunna bli bra :thumbright:

Har kollat lagren också, ser bra ut :D
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

får man ju gratulera. skaderapporten är en fröjd att läsa jmf med tidigare :)
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Fan va ballt !!

Är det hjuleffekt eller nån omräknad variant ?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Tack tack.

Det är omräknad till motoreffekt, tror hjuleffekten var något över 400, typ 403hk

Bert-ola, om du läser och har lust får du gärna fylla i om det inte stämmer eller vad du har att säga om dagen :thumbright:
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Heej

Inlägg av calle Bengtsson »

Faan goa siffror !!! Yes fin effekt... Och vid lågt laddtryck, Det är riktigt imponerande ska läsa igenom tråden igen när jag har tid, Håller tummarna för nästa bromsning Och alla rejs Åxo

MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Bert-Ola
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:35 pm
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Bert-Ola »

j björk skrev:Bert-Ola, om du läser och har lust får du gärna fylla i om det inte stämmer eller vad du har att säga om dagen :thumbright:
Visst kan jag skriva lite, har inte varit inne här på ett tag.
Haft fullt upp bland annat med organisationen inför ett arrangemang lokala klubben ska ha på Emmaboda den 13/14 juni. Motorfestivalen 2009

Tack för en trevlig helg Jonas. :thumbright:
Perfekt att släpet med alla prylarna fick bo i ditt fingarage över natten, och för hjälpen vi fick på Mantorp.
Det blev tyvärr ingen tid över till allmänt bilsnack, men vi skulle ju koncentrera oss på din PV och tiden rann iväg. :(

Angående mappningen så fungerade allt som vi var lite osäkra på innan perfekt.
Gick bra att sätta upp bilen och kylningen fungerade.
Dessvärre förlorade vi ju lite tid på sånt vi inte räknat med, därför hann vi inte köra fullt ut.

Motorn fungerade helt perfekt förutom det lilla oljudet på lågvarv i slutet av dagen.
Känns skönt att du inte hittade några skador eller fel på grejerna. :)
Kanske bra att du fick fresta motorn lite i dynon som "shake down", och att du kan få tråget tätt.

Det sista svepet vi körde fick mest "mean power" över hela registret 3000->8500rpm.
Dock sjönk det lite på toppen gentemot dagens högsta effekt (447hk) eftersom vi fetade på lika över hela. Behöver nog magras något över 7500rpm.
Mean axel power 281.6 hk
Mean axel torque 326,3 Nm
Motorhästar och vrid omräknat med 11% transmissionsförluster.
88hk/201Nm vid 3000 varv @ 0,17bar
277hk/390Nm vid 5000 varv @ 0,65bar
404hk/424Nm vid 6700 varv @ 0,68bar (peak Nm)
438hk/402Nm vid 7650 varv @ 0,68bar (peak hk)
424hk/355Nm vid 8500 varv @ 0,67bar

Motorn ser ut att peaka effekten runt 7800rpm om man ser över alla svepen.
Möjligtvis att det kan klättra något när du får mera laddtryck, svepet till 8000rpm peakade vid just 8000rpm.
____________________________________
Har en Dynapack chassidyno www.masensmotor.se
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Japp, hoppas det blir mer tid att prata och klämma på andra grejer nästa gång :thumbright:

Ska väl slänga upp lite bilder på grejer som händer nu.

Kopplat in oljekylaren. Hoppas det inte ställer till något med vattenkylningen nu..

Bild

Ett par anslutningar.

Bild

Svårt att få ordentligt vaccum i kylsystemet.
Lär väl vara något läckage nu när man varit där och pillat :doh:

Började pilla lite med något annat..

Bild

Hx 60 avgashus med inbyggd wg. Stadiga 17 kg..

Bild

Jaha, här dog vinkelslipen :(

Bild

Stack av halsen, 22mm gods. Blir ännu grövre längre in :wink:

Bild

Insåg att det skulle ta oändlig tid att nöta bort allt i svarven, rotade fram en gammal jätte vinkelharry :hihi:

Bild

En överbliven bit..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Kan samanfatta senaste tidens mekande så här: :crashed:

Problem med programering av bredbandslambda..
Hade lite problem med lambdavärdet på vägen mellan mätaren och styrdonet.
Först byggde jag en spänningsdelare och skulle köra 0-5V signal ut från mätaren, men fick inte det att fungera.

Bestämde mig för att försöka få i en nyare programvara i mätaren med mer inställningsmöjligheter.

Jag tog då den senaste programvaran, och trodde att det skulle vara bra.
Det var det inte..
Mätaren låste sig, och efter mycket om och men är nu den programvaran raderad och en annan inlagd.

Så det var väl en 10-20tim möjlig mektid borta..
Men då kan ju vissligen inget gå sönder :roll:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

vad har du för bredbandslambda?

jag kör juh innovative rakt in i mitt DTA sprut,,, det bara.... fungerade?!?!
Skriv svar