Lönnmördarcupén
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2779
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Hade gått och lagt mig för 5 minuter sen, men var fasen tvungen att kolla om du uppdaterat tråden.
(kan ju knappt räknas som normalt men jag vart nyfiken)
Det var ju en massa spännande text att läsa, nu är man ju klarvaken
Återigen tråkigt med strul, men effekten verkar ju lovande på så lågt tryck
Jag fortsätter att hålla tummarna
(kan ju knappt räknas som normalt men jag vart nyfiken)
Det var ju en massa spännande text att läsa, nu är man ju klarvaken
Återigen tråkigt med strul, men effekten verkar ju lovande på så lågt tryck
Jag fortsätter att hålla tummarna
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
- Tobias Lindqvist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 136
- Blev medlem: ons jan 16, 2008 10:34 pm
- Ort: norrlands huvudstad(sundsvall)
Jag skulle helst vilja ha lite mer effekt vid det här laddtrycket (man kan ju inte låta bli att räkna på vad det ska kunna bli vid si och så mycket tryck )
Men som sagt, det är inte färdigt.
Så antagligen finns det mer att hämta, frågan är hur mycket.
Och i slutänden är det nog inte att få ut max effekt som kommer bli intressant, utan så användbar kurva som möjligt.
Men man kanske får göra ett maxeffekt pull, bara för att kunna skryta lite
Men som sagt, det är inte färdigt.
Så antagligen finns det mer att hämta, frågan är hur mycket.
Och i slutänden är det nog inte att få ut max effekt som kommer bli intressant, utan så användbar kurva som möjligt.
Men man kanske får göra ett maxeffekt pull, bara för att kunna skryta lite
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Jaha, började riva lite förut.
Började med toppen, lät ju som lite lyftarslammer på slutet under bromsningen.
Jag hade massa bilder i huvudet av vad jag skulle få se, urgröpta deformerade lyftare (tråden i avanserad trimning bilderna på bla. boströms lyftare) nergångna kammar etc.
Men jag får allt erkänna att det var en liten tår i ögat jag mötte det jag såg..
Allt såg helt ok ut!
Inte den minsta repa i någon nock, inga deformerade lyftare.
Ventilspelen var väl inte riktigt vad de borde vara, men ingen ventil låg på, och det största spelet var väl 0,25 när det ska vara 0,15mm.
Men då återstår ju frågan varför det lät mer, jag undrar lite om oljan kanske kan ha varit varmare än vad mätaren visat?
Oljeläckaget kom ifrån en spricka i tråget.
Den var egemter svetsen i botten:
Mitt under där röret från oljefällan går in.
Frågan är om det blir brytningar/vibrationer när man varvar eller det blir varmt?
Oljefällan sitter ju också bultad i blocket.
Började med toppen, lät ju som lite lyftarslammer på slutet under bromsningen.
Jag hade massa bilder i huvudet av vad jag skulle få se, urgröpta deformerade lyftare (tråden i avanserad trimning bilderna på bla. boströms lyftare) nergångna kammar etc.
Men jag får allt erkänna att det var en liten tår i ögat jag mötte det jag såg..
Allt såg helt ok ut!
Inte den minsta repa i någon nock, inga deformerade lyftare.
Ventilspelen var väl inte riktigt vad de borde vara, men ingen ventil låg på, och det största spelet var väl 0,25 när det ska vara 0,15mm.
Men då återstår ju frågan varför det lät mer, jag undrar lite om oljan kanske kan ha varit varmare än vad mätaren visat?
Oljeläckaget kom ifrån en spricka i tråget.
Den var egemter svetsen i botten:
Mitt under där röret från oljefällan går in.
Frågan är om det blir brytningar/vibrationer när man varvar eller det blir varmt?
Oljefällan sitter ju också bultad i blocket.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Jodå, det ska nog kunna bli bra
Har kollat lagren också, ser bra ut
Har kollat lagren också, ser bra ut
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Tack tack.
Det är omräknad till motoreffekt, tror hjuleffekten var något över 400, typ 403hk
Bert-ola, om du läser och har lust får du gärna fylla i om det inte stämmer eller vad du har att säga om dagen
Det är omräknad till motoreffekt, tror hjuleffekten var något över 400, typ 403hk
Bert-ola, om du läser och har lust får du gärna fylla i om det inte stämmer eller vad du har att säga om dagen
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Heej
Faan goa siffror !!! Yes fin effekt... Och vid lågt laddtryck, Det är riktigt imponerande ska läsa igenom tråden igen när jag har tid, Håller tummarna för nästa bromsning Och alla rejs Åxo
MVH Calle
MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D ))
Åker BMW 123 D ))
- Bert-Ola
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 161
- Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:35 pm
- Ort: Karlskrona
- Kontakt:
Visst kan jag skriva lite, har inte varit inne här på ett tag.j björk skrev:Bert-Ola, om du läser och har lust får du gärna fylla i om det inte stämmer eller vad du har att säga om dagen
Haft fullt upp bland annat med organisationen inför ett arrangemang lokala klubben ska ha på Emmaboda den 13/14 juni. Motorfestivalen 2009
Tack för en trevlig helg Jonas.
Perfekt att släpet med alla prylarna fick bo i ditt fingarage över natten, och för hjälpen vi fick på Mantorp.
Det blev tyvärr ingen tid över till allmänt bilsnack, men vi skulle ju koncentrera oss på din PV och tiden rann iväg.
Angående mappningen så fungerade allt som vi var lite osäkra på innan perfekt.
Gick bra att sätta upp bilen och kylningen fungerade.
Dessvärre förlorade vi ju lite tid på sånt vi inte räknat med, därför hann vi inte köra fullt ut.
Motorn fungerade helt perfekt förutom det lilla oljudet på lågvarv i slutet av dagen.
Känns skönt att du inte hittade några skador eller fel på grejerna.
Kanske bra att du fick fresta motorn lite i dynon som "shake down", och att du kan få tråget tätt.
Det sista svepet vi körde fick mest "mean power" över hela registret 3000->8500rpm.
Dock sjönk det lite på toppen gentemot dagens högsta effekt (447hk) eftersom vi fetade på lika över hela. Behöver nog magras något över 7500rpm.
Mean axel power 281.6 hk
Mean axel torque 326,3 Nm
Motorhästar och vrid omräknat med 11% transmissionsförluster.
88hk/201Nm vid 3000 varv @ 0,17bar
277hk/390Nm vid 5000 varv @ 0,65bar
404hk/424Nm vid 6700 varv @ 0,68bar (peak Nm)
438hk/402Nm vid 7650 varv @ 0,68bar (peak hk)
424hk/355Nm vid 8500 varv @ 0,67bar
Motorn ser ut att peaka effekten runt 7800rpm om man ser över alla svepen.
Möjligtvis att det kan klättra något när du får mera laddtryck, svepet till 8000rpm peakade vid just 8000rpm.
____________________________________
Har en Dynapack chassidyno www.masensmotor.se
Har en Dynapack chassidyno www.masensmotor.se
Japp, hoppas det blir mer tid att prata och klämma på andra grejer nästa gång
Ska väl slänga upp lite bilder på grejer som händer nu.
Kopplat in oljekylaren. Hoppas det inte ställer till något med vattenkylningen nu..
Ett par anslutningar.
Svårt att få ordentligt vaccum i kylsystemet.
Lär väl vara något läckage nu när man varit där och pillat
Började pilla lite med något annat..
Hx 60 avgashus med inbyggd wg. Stadiga 17 kg..
Jaha, här dog vinkelslipen
Stack av halsen, 22mm gods. Blir ännu grövre längre in
Insåg att det skulle ta oändlig tid att nöta bort allt i svarven, rotade fram en gammal jätte vinkelharry
En överbliven bit..
Ska väl slänga upp lite bilder på grejer som händer nu.
Kopplat in oljekylaren. Hoppas det inte ställer till något med vattenkylningen nu..
Ett par anslutningar.
Svårt att få ordentligt vaccum i kylsystemet.
Lär väl vara något läckage nu när man varit där och pillat
Började pilla lite med något annat..
Hx 60 avgashus med inbyggd wg. Stadiga 17 kg..
Jaha, här dog vinkelslipen
Stack av halsen, 22mm gods. Blir ännu grövre längre in
Insåg att det skulle ta oändlig tid att nöta bort allt i svarven, rotade fram en gammal jätte vinkelharry
En överbliven bit..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Kan samanfatta senaste tidens mekande så här:
Problem med programering av bredbandslambda..
Hade lite problem med lambdavärdet på vägen mellan mätaren och styrdonet.
Först byggde jag en spänningsdelare och skulle köra 0-5V signal ut från mätaren, men fick inte det att fungera.
Bestämde mig för att försöka få i en nyare programvara i mätaren med mer inställningsmöjligheter.
Jag tog då den senaste programvaran, och trodde att det skulle vara bra.
Det var det inte..
Mätaren låste sig, och efter mycket om och men är nu den programvaran raderad och en annan inlagd.
Så det var väl en 10-20tim möjlig mektid borta..
Men då kan ju vissligen inget gå sönder
Problem med programering av bredbandslambda..
Hade lite problem med lambdavärdet på vägen mellan mätaren och styrdonet.
Först byggde jag en spänningsdelare och skulle köra 0-5V signal ut från mätaren, men fick inte det att fungera.
Bestämde mig för att försöka få i en nyare programvara i mätaren med mer inställningsmöjligheter.
Jag tog då den senaste programvaran, och trodde att det skulle vara bra.
Det var det inte..
Mätaren låste sig, och efter mycket om och men är nu den programvaran raderad och en annan inlagd.
Så det var väl en 10-20tim möjlig mektid borta..
Men då kan ju vissligen inget gå sönder
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836