Sida 3 av 3

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Postat: sön okt 27, 2013 5:34 pm
av MB 4 ME
sitter nu å funderar på om att bygga dit en granadaframvagn kan vara en lösning. Den har en spårvidd på 1516mm medan fenmercan har 1481m, dvs skillnad på 35mm. Dessa 35mm kanske är lättare att kapa å smalna av framvgnen så den blir som mercans?

Hittade också lite bilder på nätet hur jag skulla vilja ha min framvagn. Just i detta fall så är det en mustangII framvagn. Kanske lite overkill för min del men något liknande vore kanon! Min bil ser exakt ut som på bilderna gällande motorrummet , rambenen osv. Skulle bli perfekt då tråget är i bakkant på min motor..

Grejen är ju också att inte glömma at jag måste få dit luftbälgar samt dämpare också

Bild

Bild


Såhär ser min framvagn ut i dagens läge, dvs orginal förutom urkapninge i balken
Bild

Bild

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Postat: ons okt 30, 2013 8:50 am
av therealpinto
Granadan är väl okej men inte jättebra. Kan du minska ET med runt 15 mm för att åtgärda spårvidden blir den betydligt bättre.

Granada och Mustang II har ju exakt samma grundkonstruktion, det är bara geometrier och mått som skiljer.

Gustaf

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Postat: lör jan 04, 2014 4:04 am
av FSRacing
Opel Corsa C har ca 480 mm bred kuggstång. Såg att nån letade en med runt 500mm så den kan vara en lösning? Finns både med och utan servo

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Postat: sön jan 05, 2014 9:37 pm
av MantaTIC
Vet du om corsa kuggstången finns med hydrauliskt servo? 480mm är det bredden på huset eller bredden mellan inre lederna? Vet du om den sitter framför eller bakom framvagnsbalken på corsa?

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Postat: mån jan 06, 2014 4:14 pm
av FSRacing
Corsa har kuggstången bakom axeln, den är ca 480mm mellan inre lederna. Ja den finns med hydraulservo, elservo och utan servo.

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Postat: tor jan 09, 2014 9:10 am
av MantaTIC
Äsch vad synd att den sitter bakom axeln. Skulle ha tag på en bra kuggstång som är smal som sitter framför

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Postat: tor jan 09, 2014 6:30 pm
av fugazi
Köp en högerstyrd och vänd uppochner....

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Postat: sön jan 12, 2014 12:54 pm
av MantaTIC
Är det inte stor risk att rattaxeln kommer peka nedåt framåt istället för uppåt bakåt då? Ifall man skulle vilja använda sig utav orginalfästena? Eller tänker jag fel? Har ni koll på nåt annat servo som skulle kunna lämpa sig? Smalt och framför axeln med hydraulservo.

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Postat: fre maj 23, 2014 9:07 pm
av loop
Funderar på att sätta kuggstång på mon Cortina mk2. Astrakuggstången verkar lämplig.

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Postat: lör maj 24, 2014 8:24 am
av therealpinto
De flesta som bygger på Cortina ändrar till Capri/Escort MkII fjäderben och med specialbyggd framvagnsbalk tror jag Capri styrväxel stämmer. Då får man lite enklare med bromsar och stötdämpare också...

Gustaf

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Postat: lör maj 24, 2014 1:44 pm
av loop
Ska det byggas om så ska det vara med delar som går att hitta billigt på skroten. Dvs inte Escort/Capri.
Går inte att få det enklare än vad det är med stötdämpare standard. Volvo 240 passar.

Re: Bygga om från styrsnäcka till "kuggstång"

Postat: sön maj 25, 2014 7:39 am
av therealpinto
Samtidigt så är det ju så att åtminstone till Escort så nytillverkas ju så mycket att det kanske är ett säkrare framtidskort än nån skum Opel :-) Men största fördelen är väl att få Capri/Escort länkarmar som är lite stadigare än Cortinans.

Både 240 och BMW E36 har styrväxlar som är nära Capri i mått, en sån kan ju också funka. Cortinan har ju ganska brett mellan ledpunkterna för länkarmarna.

Gustaf