Sida 1 av 1

Bromsning i dynojet?

Postat: tis jan 29, 2013 4:58 pm
av Brandt
Varit och bromsat min bmw i dynojet.
Har några frågor om korrigeringar mm inför nästa besök.

Bromsade 396whp 485wnm uncorr, 395.6whp och 485whp dincorr och 384whp saecorr.
Var runt 0 grader ute och körde med fläkt.

Vilken korrigering ska man gå efter?
Nån säger att man inte kan bromsa på vintern, hur går det ihop?
Ska man köra utan fläkt bara för det är kallt ute?

Finns det några mer inställningar i bänken man kan göra för att få det hela exakt?

Anledningen är att jag ska upp igen i bänken om ett tag och vill att allt ska gå rätt till så man har allt svart på vitt.

Bilen är en 328 -98 med m52b28, eget pulssplitt grenrör, kina t70,62mm in, 62,5mm ut, progresiv 1:2 btr, 390@3bar höjt grundtryck till 4.05bar, alu ic och större soppa pump. Laddade 0,95bar Öppen intern wg. Förövrigt är motor inkl motorstyrning org.

Bild

Bild

Bild

Hoppas kunna komma fram till nått bra här!

Re: Bromsning i dynojet?

Postat: ons jan 30, 2013 11:55 am
av Erikk
Det är väl upp till dig själv om du vill veta korrigerad effekt eller inte, även vilken korrigering är ju helt upp till dig själv.

Fläkt är bra så man får in friskluft.

Re: Bromsning i dynojet?

Postat: ons jan 30, 2013 12:40 pm
av Brandt
Ja, men vill ju att det ska visa så exakt så möjligt.
Fick svar på ett annat forum att effekten ej stämmer pga att det är vinter? Tycker det verkar skumt, jag använder ju bilen nu..

Så gärna lite info från folk som har erfarenhet ;)

Re: Bromsning i dynojet?

Postat: ons jan 30, 2013 12:56 pm
av jol
Är det korrigerad effekt så tar man ju in lufttempen i beräkningen för att man ska kunna jämföra bänkningar på arktis och abu dhabi, var det på garaget eller zatzy? :wink:

tex http://www.rri.se/index.php?DN=28#150
8 mbar higher atmospheric pressure ≈ 1% more power
5°C lower inlet temperature ≈ 1% more power

Re: Bromsning i dynojet?

Postat: ons jan 30, 2013 2:01 pm
av Brandt
Okej. Var varken på garaget eller zatzy ;)

Jag fick ju med mej pappert på okorigerad effekt hem, och la upp den bilden var väl det det blev frågetecken.
Men i första inlägget här över är det med en bild på DIN samt temp och mbar.

Ni som kan, finns det någon mer korigerning än DIN att göra i bänken?

Re: Bromsning i dynojet?

Postat: fre feb 01, 2013 11:45 am
av phixit
Singel eller dubbel vanos motorn? är väll en brytning runt/efter 1998

Re: Bromsning i dynojet?

Postat: fre feb 01, 2013 5:40 pm
av Brandt
Singel vanos, inte tu motorn.

Re: Bromsning i dynojet?

Postat: mån feb 04, 2013 9:33 am
av Brandt
Efter lite justering på e85 och högre ladd blev det lite mer effekt;)

Bensin 0,95bar vs e85 1,2bar:
Bild


Polaren var med med sin bil och körde precis efter mej. En 740 med m50b25, hx35, fekzen chip, 0,75 i ladd. Han fick 298whp och 368wnm. Så nån glädje bänk är det nog inte då hans bil går bra. Lite svårt att känna hur min går då det släpper hela tiden så fort det är lite blött ute.

Re: Bromsning i dynojet?

Postat: mån feb 04, 2013 1:22 pm
av Angeland
sjukt att det funkar med original styrbox :roll: fin effekt för pengaran iallafall :thumbright:

Re: Bromsning i dynojet?

Postat: mån feb 04, 2013 1:40 pm
av Brandt
Ja, ökningen på runt 300hk kosta ca 35:-/hk :thumbright:

Re: Bromsning i dynojet?

Postat: ons feb 06, 2013 10:01 am
av tobiasw
Bara som info så kommer det skilja mer i effekt mellan olika bänkar än vad det gör i den korrigeringen som läggs på... tyvärr..
Korrigeringen har du själv nytta av när du åker tillbaka till samma bänk och vill jämföra med ditt tidigare resultat eller mot kompisens resultat i samma bänk men med olika väder :)

Sen går det såklart att vrida siffrorna beroende på hur mycket fläkt du kör med.
Dvs en kall dag med vindstilla på luften ger en låg korrigeringssifra, dvs den vill dra bort effekt medans din intercooler blir varm och insugstemp hög.
Om du däremot bromsar en varm dag, med rejält luftblås så du iaf håller insugstempen nere kan innebära att korrigeringen vill lägga på några hk.