Ockelbo Ht19 / B20

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Hej
Hoppas det är ok med en båt-tråd den har ju iallafall b20..
I tråden önskar jag massor tips råd o hjälp.
Jag har lite motvilligt skaffat mig en båt,fullt medveten om att den inte gick som den skulle.
Efter ett missöde hos tidigare ägare har blocket bytts ut till ett från skroten och exakt vad som är gjort vet jag inte.efter den manövern har båten aldrig gått som den ska.
Det som berättades för mig var ungefär: den planar knappt med bara mig i,varvar inte över 3600rpm, saknar kraft mm.
Jag själv provkörde inte ens utan var säker! På att dom bara missat byta kam.... Last famous words!
Bild

//thomas
Senast redigerad av tfr den sön sep 22, 2013 12:40 pm, redigerad totalt 2 gång.
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Det första som jag såg var trasiga bälgar, billiga köptes på biltema och byttes.
Dom nya hadde inte samma klaffar inbyggda i avgasbälgen men eftersom drevet (Aq280) har en "inbyggd flärp " i drevet brydde jag mig inte, det skulle ju provköras lite.

Bild

På bilden kan man skymta lite av klaffarna.
Vid provkörningen startade den skapligt och den gick lätt upp i plan,maxvarv blev nu 4100rpm.
Använde båten några gånger i somras och den planar skapligt lätt med 6 vuxna i båten.
Men rätt maxvarv ska vara 5100-5500rpm,provade att ställa tändning utan förbättring,det fladdrade rätt mycket.

Första funderingen är kan de klaffarna bromsat avgaserna så mycket att motorn inte orkat?
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Jag har försökt läsa på om b20 eller aq115/130 eller vad motorn kallas på båtspråk.
Det snurrar i skallen av alla varianter och tips på andra forum av mer eller mindre kunniga,hoppas att b20 proffsen här kan reda ut begreppen lite.

Eftersom jag trodde att det "bara" var att byta kam började jag riva lite, hur svårt kan det vara.. :roll:
Efter lite svärande och klurande fick jag loss allt för att lirka ur kammen
Plopp klonk lät det när tryckarna ramlade ner i tråget,suck o stön min idiot!
Jaja det var ju trots all typ 28år sedan jag stod i skolans orangea overall på fordonslinjen och skruvade sist.

Har nu rivit ur hela motorn och plockat isär det mesta.

Bild

Tydligt C instansat i kammen

Bild

Murken topp knappt 93mm tvärsöver förbränningsrummet.
Insugsventil 42mm?
Avgas 35mm?
Senast redigerad av tfr den tis feb 05, 2013 10:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Verkar varit fel topplockspackning,den stack ut ca 1mm in i förbränningsrummet, mellan cylindrarna.

Bild
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Tryckarna har lite olika slitage några typ nötta,några små gropar ser nästan maskätet ut

Bild
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Översikt med mareco slutet kylsystem och solex 44p nånting

Bild
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Cylinderloppen har lite vändkant omöjligt att fota men man känner rätt tydligt med fingret att det är ojämnt.
Svänghjulet satt med 8 bultar.
Bild
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Jag har ju massor av funderingar och frågor vore väldigt tacksam för hjälp och tips.
Helst vill jag få ihop en lätt optimerad/trimmad b20 igen,båten är så gammal att det är en del av charmen tycker jag.
Men jag börjar bli lite orolig att allt mer eller mindre är skrotfärdigt på denna och att det blir ruggigt dyrt att få ihop den igen.
Hur skulle ni gjort?
Har någon lite bra grejjor att sälja?
Vad måste göras för att få en frisk o stark motor igen?
Jag har kikat på blocket och det dyker upp en del toppar med olika portningar osv men hur fanken ska man veta hur jobbet är gjort osv?
Har ett bra garage att stå och pula i men enbart vanliga verktyg alltså inga fräs/svarv o sånt.

Med vänlig hälsning,
Thomas
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Kom just på att innan jag rev isär så gjorde jag ett kompprov med biltemas testkitt, tyvärr gjorde jag nog fel, motorn var kall och gasen stängd, hursomhelst så visade det ca 6-6,5 (minns inte enheten) på alla cylindrar.
Som jämförelse så mätte vi lika (fel) på kompisens mercury 2,5l 2taktare den visade 8,5 ungefär.
//thomas
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Efter lite telefonrådgivning så fick jag lite hopp om att det skulle gå att sno ihop den till någorlunda pengar.
Men först skulle kolvar,cylinderlopp och ventilsäten inspekteras.

Bild

En kolv har lite konstiga repor i övrigt ser dom ok ut, cylinderloppen har lite vändkanter men inga repor.

Slitage i vevstaks lager,mycket eller normalt?

Bild
Senast redigerad av tfr den ons feb 06, 2013 6:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Dags att kolla toppen och ventiler,körde lite med roterande stålborste på tallrikarna och förbränningsrummet.
Tog loss ventilerna på cyl 1, men vafan :evil:
Fjädern till insugsventilen var av!

Bild
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Sen som grädde på moset såg jag denna

Bild

Spricka i toppen mellan ventilerna
Senast redigerad av tfr den ons feb 06, 2013 10:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Så plan "A" kan jag glömma, plan "B" har jag inte ännu...
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av effe »

skit i plan A plan B är som jag och många andra här tycker skaffa en annan motor .. för ett par tusenlappar får du en BRA motor som täcker ditt behov frågan är hur mycket trim du har tänkt
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Ja plan A är skrotad,ska börja leta efter en utbytesmotor.
Lutar åt en lätt optimerad bara,kanske kam o tillsnyggad i avgasportar?
//T
Skriv svar