Ockelbo Ht19 / B20

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
RichardGustavsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: lör feb 14, 2009 3:44 pm
Ort: Nyköping

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av RichardGustavsson »

Glappa spjällaxlar är vanligt på domdär, hade dubbla likadana på min AQ130, fick den inte att gå riktigt, pga av glappa axlar. Bytte till weber istället.
Fanns inga rep.satser för axlarna tyvärr, hade en ide, om att svarva ett spår för en oring på axeln.

Bild
Bild
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Hej

Kanske kan vara värt att kolla,har nu borrat upp från 0,55 till 0,75.
(Jens har iofs kollat igenom förgasaren)
Som sagt så gick den stabilt på tomgång förra året,men det kanske är känsligare nu med mindre vakuum?
Den går skapligt på 1000rpm men blandskruven är helt inskruvad iallafall.
Innan jag började borra testade jag att "choka" med två fingrar över förgasaren och det svarade den på.
Är osäker på om jag ska borra mer eller felsöka annat eller vara nöjd..

Borde man inte kunna testa att täta spjällaxlarna med typ tummarna på tomgång o se om det blir någon skillnad?


//T
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av nkro »

Man bör kunna spruta startgas vid axeln på tomgång och se om varvtalet ändras.

Niklas
Niklas
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Hålla för med fingrar gick ju inte vetefan vad jag tänkte.
Provade med startgas vid spjällaxeln men ingen förändring i varvtal.
Nu när alla läckage är åtgärdade märkte jag att det går åt kylvätska, fattar inte vart det läcker.
Inget syns i oljan,inget övertryck eller avgaser i expansionskärlet.
Kan det vara läck i värmeväxlaren?
I avgaslimpan cirkulerar väl bara sjövatten?
Känns lite motigt nu..
//T
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av Jens Gustavsson »

det bruka åka ut i limpan. gavlarna på dem kan du kolla först det bruka gå att hård löda på och plana med en fil sen silikon packnings mojs
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Ok ska riva o kolla idag, vad tror du om storleken på tomgångsmunstycket, 0,75 har jag borrat till men blandskruv helt inskruvad, nästan bra tomgång på 1000rpm.
Borrar nog 0,05 större idag
//t
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Huh vad dåligt allt går nu, rev allt och grenrörspackningen blev det bara skit kvar av.där har det varit tätt.
Skruvade av gavel plus rörgaveln.
Klart 2 bultar gick av, ser nog ut att det har kunnat läcka där men jag fattar inte grjjen med konstruktionen och inte varför det är så rostigt i limpan om det är glykol som cirkulerar där.
Dessutom säger alla att limpan är en förbrukningsvara men varför?
Jaja bara att tjura ihop och nöta på!
Tror jag svetsar ihop hela gaveln på ena sidan!
Bild
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Bild
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Fråga inte varför den skissen är överkryssad,pappret följde med båtenBild
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Man ser på bilden att det är glykol som cirkulerar i limpan och sjövatten dumpas ut längra bak i gavelrörknät vadenu heter
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Har svetsat igen hela gaveln med div skrot.
Sidan vid knät har jag bockat o slipat till en bit gängstång som jag slog ned i kylkanalen,sen öst på med svets där med.
Ska köpa något packningsmaterial och göra en packning som jag limmar med "hitemp silkon"

Under tiden var polaren förbi han provtryckte värmeväxlaren med vatten,nog fan läckte den med...
Blir till att leta upp nån som kan löda den. :evil:
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av smidy »

tittade igenom alla bilder i tråden för att utröna om du verkligen har helsystem (sötvatten överallt). svårt att se på bilderna, men tycker det ser ut som saltvatten från impellerpumpen på kamaxeln går upp och ansluter till ett t-rör som grenar till vvx och limpan, är det så så har du saltvattenkyld limpa som fö är det vanligaste. kan kanske vara därför någon kryssat över systemet i dina handlingar. om du har helsystem så går ledningen från impellerpumpen på kamaxeln raka spåret till vvx sedan går det en ledning raka spåret till avgasknäet från vvx, endast i dom ledningarna finns sjövatten.
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Tack för du tar dig tid att kolla,
Har själv kollat o dubbelkollat :!:
Och limpan är en del av slutna kylsystemet,
Sjövattnet går ut i knät.
Konstruktionen med gavlar är helt idiotisk!
Hursomhelst så läckte nog både gavlar och värmeväxlaren!
Det är gammla grejjor så det är inte mycket att orda om
men nu räcker det med problem för denna säsongen :angryfire:
Fortsätter det så här blir jag klar till påsk eller nått...
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Bättre bild kanske,hoppas jag fattat rätt nu, blev osäker igen...
Kamaxeldrivna pumpen är slutna systemet & vexaxeldrivna pumpen är havsvatten.

Tog bort bilden var samma som tidigare i tråden.
Fixar en bättre bild imorgon.
//T
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av smidy »

njae att det skulle vara idiotiskt med gavlar på limpan vill jag inte hålla med om....om man kör sjövattenkyld limpa är det guld att kunna öppna och rensa, kör man sötvatten kyld limpa spelar det ingen roll då det inte rostar. jag tror att din vvx har läckt ganska länge med tanke på att gamla toppen såg saltvattenkyld ut på insidan, likaså limpan såg saltvattenkyld ut på insidan, eller snarare värre än saltvattenkylt iom att systemet är anpassat för sötvatten med högre tempratur (troligen 88-92 C) minns inte säkert men lite på 70 C så fäller saltvatten saltkristaller som fastnar på alla ytor med kraftig korrosion som följd, tror en saltvatten/sjövatten termostat är på 65 C för att ha lite marginal. dessutom är gavlarna produktions effektiva då man kan välja om man vill ha knäet fram eller bak, ex så sitter knäet ofta fram om man har drev, har man däremot backslag så sätter man oftast knäet bak, sedan finns såklart varianter, men det är en och samma limpa för alla varianter :thumbright: ett litet tips är att alltid ha en vaselinburk med när man meckar marinprylar och varenda skruv går via vaselinburken före den skruvas i, kladdigt och smetigt ja, men en fröjd när man skall lossa något nästa gång. mina båtar är under ständig "utvekling" och jag har inte dragit av en skruv sedan jag började med detta, har tyvärr hänt att den invändiga vattenlinjen varit onödigt hög ibland, ändå går skruvarna galant att skruva loss igen :thumbright:
Skriv svar