Sida 1 av 1

märklig utveckling

Postat: sön feb 10, 2013 7:53 pm
av ason
Hej
Tramsar vidare med min 245a......har dock stött på en märklig grej som förbryllar mig

följande är gjort:
std 230 underdel
småportad 531 med 46/38 och radiefrästa säten
enem v16 kam och hårdare fjädrar
ställbar btr och voc boxar
med original grenrör rensad kat och iövrigt halvmediokert system så gick den jäkla gött
och gav 160hk och 215 nm på rullarna

Monterade ett kyrk-extraktor
100cells racekat från KL samt byggde ett fint 2,5" system hela vägen med en dämpare längst bak
portade även insuget och monterade timos 61mm spjäll

upp i bänken igen och va fan händer.......-10hk och -10 nm.......????????????? :doh: :doh: :doh: :doh:

ngn som har erf av
1.Kyrk extraktor
2.racekat från KL
3.Övrigt tips

Tacksam för svar.....

Re: märklig utveckling

Postat: mån feb 11, 2013 9:58 am
av Jens Gustavsson
:) ja så blir det ibland i verkligheten, inte alltid det blir till det bättre men det gör det spänande och extra kul då det blir åt rätt håll :thumbright:

fråga 1 hur ser lamdan ut? är den fel så kan man inte skylla på några andra grejor. skulle tro den trivs imellan 0.87-0.91 i lamda.

2 vad är det för dim och längder på extrator grenröret och gärna en bild?

3 har du kollat tänd punkten på full gas med strobben? ska nog ligga kring 35 grader.

4 är motorn i bra skick i övrigt?

mvh jens

Re: märklig utveckling

Postat: mån feb 11, 2013 10:39 am
av The
Rullar? Rullande landsväg?
Har du samma däck i exakt samma skick som vid förra bromsningen?

Re: märklig utveckling

Postat: mån feb 11, 2013 8:53 pm
av ason
Tack för era svar
Jens
1.har en enkel lambdamätare vilken visar när blandningen är ca 14/1......kollar stiften ofta också
2.redan best rör från timos istället
3.inte gjort.....kollar vid nästa bromsning
4.motorn i övrigt tät

The
Kör den på rullande landsväg och när du nämner det så har det skett på olika dock välpumpade däck....testar båda nästa gång


Dock ska jag ta på mig skämsstruten ett tag......åkte till verkstan i smått vredesmod idag för att felsöka
Fann rätt snart att mitt uppborrade kamdrev(snålvariant jag vet) dels hade flyttat sig och dessutom var slitet så kammen stod helt fel
Fixade ett ställbart drev och smackade ihop grejerna rätt
Direkt märktes helt annan gång i rovan och jag kunde gå på 3 varv på reggan.....gott riv nu
Ska försöka hinna en bromsning innan helgen......på lördag ska den sjunga på isen igen

Med vänlig hälsning, Peter

Re: märklig utveckling

Postat: ons feb 13, 2013 11:38 am
av StefanM
du borde ju minst kunna räkna med 20-30 hästar plus med enbart racekatten?.....................nä nu var jag faktiskt bara ironisk....:-)