tändningen på org B20 med D-kam?
tändningen på org B20 med D-kam?
Jag undra lite om vilken ca grad jag ska ställa tändningen på i original volvo b20 motor med D-kam? Och vilket varvtal ska jag ha när ska ställa?
Re: tändningen på org B20 med D-kam?
Höj till den spikar och backa lite
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: tändningen på org B20 med D-kam?
Okej, på vilket varvtal ska jag göra de.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: tändningen på org B20 med D-kam?
testa med att se till att den inte går över ca35grader,kolla med stroblampa!
Re: tändningen på org B20 med D-kam?
Okej inte över 35 grader? Original är väl 21-23 grader vid 1500.
vilket varvtal rekommendera ni?
vilket varvtal rekommendera ni?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: tändningen på org B20 med D-kam?
Varva så mycket det behövs för att fördelaren ska slå ut maximalt, ha ej vakuum inkopplat.
Re: tändningen på org B20 med D-kam?
Okej tackar. Men inte ställa över 35 grader då?
Re: tändningen på org B20 med D-kam?
Du kan pröva med 36-37 och se om/hur den svarar på det
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: tändningen på org B20 med D-kam?
ett bra sätt att tappa effekt på i många fall. jag har sett det flera gånger.The skrev:Höj till den spikar och backa lite
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: tändningen på org B20 med D-kam?
ja, bara för den inte spikar behöver inte betyda den tänder på rätt ställe.
Minns själv min B20 period, gjorde just det förfarandet och motorn gick,, bra...
Men en B20 veteran i bygden ställde in det åt mig(givetvis på känn) och jag fick säkerligen 20hk till.
Man var juh 19-20år och inte så erfaren
testa 32-34grader vill jag påstå, kanske lite lägre faktiskt.
Minns själv min B20 period, gjorde just det förfarandet och motorn gick,, bra...
Men en B20 veteran i bygden ställde in det åt mig(givetvis på känn) och jag fick säkerligen 20hk till.
Man var juh 19-20år och inte så erfaren
testa 32-34grader vill jag påstå, kanske lite lägre faktiskt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: tändningen på org B20 med D-kam?
Sen är det ju så att tändkurvan som finns i en original fördelare är ju i möjligaste mån anpassad till motorn i sitt ursprungsutförande.
Förändrar man fyllnad gentemot varvtal behöver tändkurvan se annorlunda ut.
Jag brukar korta ned slaget lite på originalfördelare på B20/B30 såtillvida inte motorerna är helt standard.
För att kunna sänka lite på topp men bibehålla värdena längre ned.
Förändrar man fyllnad gentemot varvtal behöver tändkurvan se annorlunda ut.
Jag brukar korta ned slaget lite på originalfördelare på B20/B30 såtillvida inte motorerna är helt standard.
För att kunna sänka lite på topp men bibehålla värdena längre ned.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: tändningen på org B20 med D-kam?
På en standard fördelare minskar jag utslaget till 15 grader och kör ungefär 20 grader statiskt.
Jag köpte en 123 programmerbar fördelare och där la jag som grund in 20 grader till 1000 varv
och sen 35 grader mellan 1000 och 8000 varv.
Tyvärr så har 123 fördelaren högsta varvstopp på 8000 varv och det gjorde mig lite besviken.
Erland
Jag köpte en 123 programmerbar fördelare och där la jag som grund in 20 grader till 1000 varv
och sen 35 grader mellan 1000 och 8000 varv.
Tyvärr så har 123 fördelaren högsta varvstopp på 8000 varv och det gjorde mig lite besviken.
Erland
Re: tändningen på org B20 med D-kam?
nej testade de att sänka lite när den spikade men gick typ lite sämre än när jag körde på 21grade vid 1500.
Okej Kadett4wd ska prova 32-34grader och sen något lägre.
S Iwarson hur korta du ned slaget lite på originalfördelare? Ha även en annan B20 motor som är trimmad med portad och planad topp, K-kam och dubbla su. Ska jag göra något med den fördelaren då för att få de bättre och vad och hur?
Okej Erland Cox, hur minskar du utslaget till 15 grader och kör ungefär 20 grader statiskt. vad för vartal osv?
Okej Kadett4wd ska prova 32-34grader och sen något lägre.
S Iwarson hur korta du ned slaget lite på originalfördelare? Ha även en annan B20 motor som är trimmad med portad och planad topp, K-kam och dubbla su. Ska jag göra något med den fördelaren då för att få de bättre och vad och hur?
Okej Erland Cox, hur minskar du utslaget till 15 grader och kör ungefär 20 grader statiskt. vad för vartal osv?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: tändningen på org B20 med D-kam?
Att bygga om fördelaren rekomenderas som de ovan skrivit.
Ofta får man för hög tändning på höga varv med std fördelaren då man vill ha lite högre än std längre ned.
Efter vridmomentstoppen vill man juh faktiskt sänka tändningen nån grad för attt behålla register i maskin uppåt.
Därav jag rekomenderade lite lite lägre än andra.
Just för att se om den sjöng vidare över ~6500rpm
Ofta får man för hög tändning på höga varv med std fördelaren då man vill ha lite högre än std längre ned.
Efter vridmomentstoppen vill man juh faktiskt sänka tändningen nån grad för attt behålla register i maskin uppåt.
Därav jag rekomenderade lite lite lägre än andra.
Just för att se om den sjöng vidare över ~6500rpm
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: tändningen på org B20 med D-kam?
Det är lite klurigt det där, vanligt är ju att en motor tål minst tändning vid vridmomentspeaken men högre ovan och under.Kadett4wd skrev: Efter vridmomentstoppen vill man juh faktiskt sänka tändningen nån grad för attt behålla register i maskin uppåt.
Ändå har jag haft flera motorer som varit nog så känsliga nära sin toppeffekt.
Jag har en teori om att det tenderar att kunna bli så om man har en motor med bibehållet högt vrid inte avlägset från toppeffekten varvtalsmässigt.
Typiskt om man tex har en avstämd motor så är det tydligt känsligare inom det avstämda området.