Sida 1 av 2

Problem med lamdavärde VEMS

Postat: tis mar 12, 2013 6:58 pm
av Se88e_K
Har lite problem med att den går väldigt snålt mellan 3000-3400rpm och 0,4bar i ladd. Har provat att ställa upp ve mappan utan att det ändras något.
Efter 3500rpm går den bra på lamdavädet för att på högre varv börjar snåla igen.
Drog in bränsletrycks mätare in i bilen idag och trycket är som det ska, ökas linjärt med laddtrycket.
Man känner att den tappar då vid 3000 för att senare gå bra igen.

*TOPP
16V topp
rostfria ventiler 36in/original storlek ut.
Rejält portad
Dubbla ventilfjädrar
Mekaniska Kammar 11,7 i lyft, 280gr duration vid 0,20

*BOTTENDEL
B230fk block
Smidda wiseco kolvar 8,5:1 i komp
H profil stakar
Högflödes oljepump ifrån b20

*SOPPA/TÄNDNING
Vems v3.6 styrsystem
4 bars mapsensor
275L/h henko bränslepump som matarpump
Bosch 044 pump
2,5liter catchtank
Bosch 1700cc spridare
Bosch motorsport tändspole wastedspark
Aeromotive BTR


Logg fil: http://vems.hu/vemstune/bugreports/repo ... key=EJMZkv

Re: Problem med lamdavärde VEMS

Postat: ons mar 13, 2013 12:02 am
av mattias
Det går inte att köra så fett att lambda-avläsningen bottnar, det misständer till slut vilket innebär att den visar magert pga det fria syret som inte varit med i förbränningen. Du kör 0.72 lambda under 3000 varv, att det då visar magert på 3000 varv är inte så konstigt.

Testa t.ex att lägga in hög växel (5an) och 1000 rpm. Full gas därifrån upp till den punkt börjar få ett par hekto laddtryck. Det hjälper att du har ett långsamt förlopp att få till först så du ser tendenserna i mappen (vilken VE motorn har), du kan till och med använda bromsen (sparsamt) vid den här belastningen till att hålla den fast på ett varv. Att börja dra fullgas på 3an kräver att man förstår konsekvensen.

Kan du inte justera till den på hög växel och låga varv (upp till 3-4 tusen) har du andra problem, men ditt första problem är garanterat att du inte idag ser att du kör 5-15% för fett på låga varv och full gas - högre belastning säger jag inget om eftersom den börjar misstända när den ska börja bära iväg.
T.ex är det inte vanligt att VE ökar 10% om trycket går upp ett hekto - så se till att mappen är jämn. Du behöver till en början inte använda värden tätare än 20 kPa steg på tryck-axeln (prova "remap"-funktionen i tabellen). Det interpolerar bra och på de flesta motorer behövs inte mer. Mappen kommer att bli väldigt odramatisk och platt med en 16V vilket minskar behovet av datapunkter ytterligare, om du inte börjar ha relativt vassa kamaxlar vilket kan göra att du behöver mer finkornighet just under atmosfärtryck.

När du fått motorn varm, testa köra autotune ("live ve analyzer") eller köra "ve tune by statistics" på din logg du just la upp så förstår du kanske mer.

Eller så kan jag ha missuppfattat hela problemet, men jag tycker loggen var rätt tydlig.

Re: Problem med lamdavärde VEMS

Postat: ons mar 13, 2013 6:26 am
av Se88e_K
Den loggen som vi la upp så fetade vi på rätt bra innan 3000 och då blev dippen vid 3000 bättre.
Först gick den på ca 0,85 i lamda innan men då gick den ännu sämre vid 3000.
Händer inte så mkt om man ändrar ve tabellen vid 3000. Om man sänker ve där så går den ännu sämre, så den lär få för lite soppa.

Re: Problem med lamdavärde VEMS

Postat: ons mar 13, 2013 10:35 am
av Jens Gustavsson
det får mig att tänka på mitt problem jag hade på min B20 vega med F3 för 3 år sen den fick resonans i bränsleledningarna på det varvtalet.
har du väldigt stumma bränsleledningar? vart har du regulatorn?

bara en ide jag fick, kan va ren mappnings grej med? eller nått med motorn? hur mycket mappnings erfarenhet har du? nybörjare eller har du mappat många bilar?

hur öppnar man den där bug rapporten/loggen? i vems programet?

mvh jens

Re: Problem med lamdavärde VEMS

Postat: ons mar 13, 2013 3:01 pm
av mattias
Såg i projekttråden att det är stålomspunnen teflon-slang, och det är väl i övrigt nån typ av stålrör bak till tanken?
Det är klart det blir styvt, men det är å andra sidan sekventiellt öppnade spridare och inte samtidigt i batch som med F3 för Jens. Men det känns ändå som att många har byggt så här utan liknande problem.. ?

Du skulle installerat senaste VemsTune från 2013-02-xx om du inte redan gjort det, och sen uppdaterat firmware till 1.2.10/11 så du får tillgång till snabbare lambda-avläsning och nya laddtrycksstyrningen.

Jens, den där bug-rapporten har en zip-fil och i den ligger config och vemslog.

Re: Problem med lamdavärde VEMS

Postat: ons mar 13, 2013 6:29 pm
av Se88e_K
Jag har alu rör under bilen med stålomspunna teflonslangar så det är ju rätt styvt.
Bränsle regulatorn sitter monterad på fuelrailen.
Men om det blir resonans borde det inte synas på bränsletrycket då?
Kom ju 15cm snö inatt :( så det blir svårt att provköra nu på ett tag.

Jag har mappat en heldel.
Mappade gamla motorn till 404whp
två andra bilar med över 400hp
och hjälp några andra med så jag har hållt på en del, men har aldrig stött på det här problemet innan.
Motorn är helt nybyggd med allt nytt i lika så det mesta runtomkring så som spridare, regulator.

Kammarna är relativt vassa med, kan det ha inverkan på detta?

280gr @0,20 (ventilspel)
256gr @ 1mm lyft
11,7mm lyft
112gr nock

Re: Problem med lamdavärde VEMS

Postat: ons mar 13, 2013 7:44 pm
av Daniel-635
Ser onekligen knepigt ut i Loggen.

Känns det som att motorn misständer eller blir den bara svagare ?

Hur går den utan belastning på 3200, kan du hålla den där utan problem, och den går rent ?

Re: Problem med lamdavärde VEMS

Postat: ons mar 13, 2013 7:59 pm
av Se88e_K
Det känns som att den blir svagare som att den inte får nån soppa.
Har inte kört där utan belastning men det går bra att torrgasa förbi det varvet utan problem

Re: Problem med lamdavärde VEMS

Postat: ons mar 13, 2013 8:59 pm
av Grusbusen
Märkligt. Har du kvar de gamla spridarna från 8V turbon skulle du kanske vara värt att testa dessa för att utesluta.
1700cc spridarna har visat sig vara lite bråkiga i vissa fall.

Re: Problem med lamdavärde VEMS

Postat: ons mar 13, 2013 9:54 pm
av Jens Gustavsson
vad har du för bränsle trycks mätare och vart sitter den? om mätaren är dämpad med glyserol eller om det är en riktig strypning så kanske det inte syns på den?

smart grej där mattias att kunna lägga upp den så, hur gör man det via vems hemsidan eller?

Re: Problem med lamdavärde VEMS

Postat: tor mar 14, 2013 6:20 am
av Se88e_K
Den är glyserol fylld. Sitter direkt på regulatorn.

Re: Problem med lamdavärde VEMS

Postat: tor mar 14, 2013 9:33 am
av Jens Gustavsson
sätt dit en vanlig (utan glyserol och strypningar) typ jula-biltema mm 0-6bar och se om den vibrera på de kritiska varvtalet. obs vet ej om den håller i långa loppet sen så sätt tillbaka den gammla efter testet.

mvh jens

Re: Problem med lamdavärde VEMS

Postat: tor mar 14, 2013 5:58 pm
av Se88e_K
Ok. ska prova det sen, har en stor mätare hemma som inte har strypning.
Problemet är att det är en heldel snö här nu, men får prova att bara hålla jämngas vid det varvtalet i garaget och se ifall det blir samma problem då.

Re: Problem med lamdavärde VEMS

Postat: tor mar 14, 2013 9:23 pm
av Daniel-635
Om du ska prova att tomgasa, och beteendet infinner sig även på låga laster.
Bara för att prova, ändra Injection End angle, vad jag ser kör du utan Sec. trigger. och har inställningen på 720°, så det kan ju bli på "olika motor varv" beroende på hur den startar.

jag fick mycket märklig gång på min om jag vart inom "fel vinkel".
Ditt nya insug kan ju ha förändrat vilken punkt som passar bäst.

Väldigt långsökt, men det är ju lätt att testa, dessutom verkar ju snön ligga kvar någon vecka till här nere :thumbdown:

Re: Problem med lamdavärde VEMS

Postat: sön mar 17, 2013 5:15 pm
av Se88e_K
Har inte hunnit att kolla så mkt på bilen, men provtryckte hela systemet idag och det läckte en del mellan insuget och toppen på ettans cylinder om nu det kan ha nån inverkan. Det började läcka så fort jag började släppa på lite luft så det han ej komma upp nått tryck. Provade att trycka upp till 0,8bar och då blåste det en del.
Hade endast packningssilikone mellan och den hade inte ens härdat, volvo original silikone, tuben var rätt gammal så kanske därför.
Blir att inhandla en ny packning imorgon och testa sen igen.

Bild