att mäta och se hur signalen ser ut blir klurigt utan oscilloskop, kan funka med en snabb analog multimeter beroende på hur signalen ser ut men det är ingen höjdare att sitta och titta på visaren och försöka rita upp det i huvet
beroende på vad den vill ha för signal så är det olika svårt att få den att trigga, är det bara en 5V eller 12V nivå är det enkelt men om den är gjord för induktiv eller hall-givare (beroende på typ) och kanske har inbyggd signalbehandling kan det bli jobbigt
en digital signal är enkel att simulera, en
555-timerkrets eller
funktionsgenerator är enklast
(funktionsgeneratorn är inte den bästa eller billigaste, jag valde första bästa som exempel)
annars är ett oscilloskop med tillräcklig prestanda för normalt bilbruk inte så farligt dyra, för runt 500 får man ett fint 20MHz skop
men då funkar det bara på repetitiva signaler, så om bilen inte startar och man måste sitta med startmotorn för att få fram signalen med typ 100ms mellanrum så kan det bli svårt att se något vettigt
därför är digitala minnesoscilloskop så bra då det kan spara engångshändelser
det finns analoga skop med minne också men digitala är oftast mycket mindre och har förmodligen möjlighet till batteridrift
edit: stavning