Signalen mellan insprutning och tändförstärkare?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Signalen mellan insprutning och tändförstärkare?

Inlägg av Jens Gustavsson »

problemen fortsötter på rally nissan :cry: nu är det elektroniska istället för data problem.

nu har jag problem med gnistan, jag kör med hestec och ett nyare volvo 240-740 tändförstärkare, den är helt frånvarande.

hur ser signalen ut från hestec styrenheten igenteligen?

går det att mäta utan osiloskop?


går det att simulera signalen till tändförstärkaren så man får gnista?
J10
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör jun 26, 2004 7:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av J10 »

att mäta och se hur signalen ser ut blir klurigt utan oscilloskop, kan funka med en snabb analog multimeter beroende på hur signalen ser ut men det är ingen höjdare att sitta och titta på visaren och försöka rita upp det i huvet

beroende på vad den vill ha för signal så är det olika svårt att få den att trigga, är det bara en 5V eller 12V nivå är det enkelt men om den är gjord för induktiv eller hall-givare (beroende på typ) och kanske har inbyggd signalbehandling kan det bli jobbigt

en digital signal är enkel att simulera, en 555-timerkrets eller funktionsgenerator är enklast
(funktionsgeneratorn är inte den bästa eller billigaste, jag valde första bästa som exempel)

annars är ett oscilloskop med tillräcklig prestanda för normalt bilbruk inte så farligt dyra, för runt 500 får man ett fint 20MHz skop
men då funkar det bara på repetitiva signaler, så om bilen inte startar och man måste sitta med startmotorn för att få fram signalen med typ 100ms mellanrum så kan det bli svårt att se något vettigt
därför är digitala minnesoscilloskop så bra då det kan spara engångshändelser
det finns analoga skop med minne också men digitala är oftast mycket mindre och har förmodligen möjlighet till batteridrift

edit: stavning
J10
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör jun 26, 2004 7:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av J10 »

kom på igårkväll att det går ju lika fint att köra en mekanisk simulering som Axel gjorde här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5086&postdays=0&postorder=asc&start=45
fixar man en såndär setup så kan det ju gå bra att kika på signalen med ett vanligt oscilloskop då man enkelt får repetitiva signaler med jämna mellanrum
Skriv svar