problemen fortsötter på rally nissan nu är det elektroniska istället för data problem.
nu har jag problem med gnistan, jag kör med hestec och ett nyare volvo 240-740 tändförstärkare, den är helt frånvarande.
hur ser signalen ut från hestec styrenheten igenteligen?
går det att mäta utan osiloskop?
går det att simulera signalen till tändförstärkaren så man får gnista?
Signalen mellan insprutning och tändförstärkare?
Moderator: backeliten
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Signalen mellan insprutning och tändförstärkare?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
att mäta och se hur signalen ser ut blir klurigt utan oscilloskop, kan funka med en snabb analog multimeter beroende på hur signalen ser ut men det är ingen höjdare att sitta och titta på visaren och försöka rita upp det i huvet
beroende på vad den vill ha för signal så är det olika svårt att få den att trigga, är det bara en 5V eller 12V nivå är det enkelt men om den är gjord för induktiv eller hall-givare (beroende på typ) och kanske har inbyggd signalbehandling kan det bli jobbigt
en digital signal är enkel att simulera, en 555-timerkrets eller funktionsgenerator är enklast
(funktionsgeneratorn är inte den bästa eller billigaste, jag valde första bästa som exempel)
annars är ett oscilloskop med tillräcklig prestanda för normalt bilbruk inte så farligt dyra, för runt 500 får man ett fint 20MHz skop
men då funkar det bara på repetitiva signaler, så om bilen inte startar och man måste sitta med startmotorn för att få fram signalen med typ 100ms mellanrum så kan det bli svårt att se något vettigt
därför är digitala minnesoscilloskop så bra då det kan spara engångshändelser
det finns analoga skop med minne också men digitala är oftast mycket mindre och har förmodligen möjlighet till batteridrift
edit: stavning
beroende på vad den vill ha för signal så är det olika svårt att få den att trigga, är det bara en 5V eller 12V nivå är det enkelt men om den är gjord för induktiv eller hall-givare (beroende på typ) och kanske har inbyggd signalbehandling kan det bli jobbigt
en digital signal är enkel att simulera, en 555-timerkrets eller funktionsgenerator är enklast
(funktionsgeneratorn är inte den bästa eller billigaste, jag valde första bästa som exempel)
annars är ett oscilloskop med tillräcklig prestanda för normalt bilbruk inte så farligt dyra, för runt 500 får man ett fint 20MHz skop
men då funkar det bara på repetitiva signaler, så om bilen inte startar och man måste sitta med startmotorn för att få fram signalen med typ 100ms mellanrum så kan det bli svårt att se något vettigt
därför är digitala minnesoscilloskop så bra då det kan spara engångshändelser
det finns analoga skop med minne också men digitala är oftast mycket mindre och har förmodligen möjlighet till batteridrift
edit: stavning
kom på igårkväll att det går ju lika fint att köra en mekanisk simulering som Axel gjorde här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5086&postdays=0&postorder=asc&start=45
fixar man en såndär setup så kan det ju gå bra att kika på signalen med ett vanligt oscilloskop då man enkelt får repetitiva signaler med jämna mellanrum
fixar man en såndär setup så kan det ju gå bra att kika på signalen med ett vanligt oscilloskop då man enkelt får repetitiva signaler med jämna mellanrum