Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av c311com »

944 Turbo har en annan låda än övriga 944. Alla 944 och 968 har länkage till spaken, ej wire. Det finns wiresatser att köpa i USA. Frågan är om inte totalpriset blir detsamma som att köpa en beg. ZF till Pantera. Är alla gamla rostiga Pantera redan plundrade på delar?
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

Jag tror det är svårt att hitta billiga ZF-2 lådor. Det verkar vara populärt med påkostade gt40-byggen som efterfrågar dessa växellådor.
De lådor jag har sett till salu har kostat från $5000 och då känns genast en Audi 01E som rena fyndet!

Jag har för övrigt ytterst sällan sett några Pantera-renoveringsobjekt eller bilar som säljs i delar över huvud taget.
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av c311com »

Jag är nog för gammal. På 80-talet kunde man få en komplett reservdels Pantera för $5K. En 944 Turbolåda kostar ca €500 i Tyskland. En diffad 968 låda €2500. Tänk på slutväxeln också. Det är inte kul att behöva lägga i trean vid 80-90.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av Johan_P »

Kan vara jag som blandar i hop med vw. Men borde kunna bygga om det med wire från någon annan bil. jag har oxå hört att man kan ta diffen från audi v8 och montera i lådan. funkar iaf till bakaxeln vet jag.
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

Inte mycket, men alltid något: "bilen" har hittat in i garaget! :thumbright:
Bild

En interiörbild. Balkram, motor o.s.v:
Bild

Nu är det dags att sätta igång med något...
Användarvisningsbild
Perfix
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån okt 29, 2007 1:13 pm

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av Perfix »

Ingen risk att man inte hör motorn iallfall :D , med tanke på senaste bilden... sitter typ 30cm ifrån öronen :thumbright:
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

Vissa firar med sill och nubbe, själv har jag ägnat mig år styvhetsberäkningar! :wink:

Det här är hyfsat likt befintligt chassi:
Bild

Balkarna är 100x50x3mm, 1mm plåt i botten. Buren i 38x2,5 mm rör uppfyller inte kraven för någon lämplig tävlingsform, men kan säkert bidra till både styvhet och visst skydd.
Det finns uppenbara brister i trianguleringen både bak och fram men en simulerad vridning av chassit mellan coiloverinfästningarna visar dock på en överraskande bra styvhet redan i detta utförande!:

Bild

Jag räknar fram ca 14700 Nm/grad, (eller ca 10700 fp/grad) EDIT: FEL! snarare ca 5000 Nm/grad, se nedan.
Enligt Göran Malmberg i "väghållningsboken" ligger en standard Pantera på ca 5000 fp/grad. Dessa kan dock tydligen styvas upp till ca 14000 fp/grad med ett enkelt kryss över motorn!


I mitt fall ser ett sådant kryss mellan bakre coiloverinfästningarna och huvudbågen, bättre triangulering till den "övre ramen" bak och uppstagning av framvagnsbalken ut att kunna göra nytta!
Senast redigerad av maghen den ons jul 17, 2013 2:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av Robin Olivi »

Schysst att kunna stresstesta chassit i caden. :-)
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av c311com »

maghen skrev:Vissa firar med sill och nubbe, själv har jag ägnat mig år styvhetsberäkningar! :wink:

Det här är hyfsat likt befintligt chassi:
Bild

Balkarna är 100x50x3mm, 1mm plåt i botten. Buren i 38x2,5 mm rör uppfyller inte kraven för någon lämplig tävlingsform, men kan säkert bidra till både styvhet och visst skydd.
Det finns uppenbara brister i trianguleringen både bak och fram men en simulerad vridning av chassit mellan coiloverinfästningarna visar dock på en överraskande bra styvhet redan i detta utförande!:

Bild

Jag räknar fram ca 14700 Nm/grad, (eller ca 10700 fp/grad)
Enligt Göran Malmberg i "väghållningsboken" ligger en standard Pantera på ca 5000 fp/grad. Dessa kan dock tydligen styvas upp till ca 14000 fp/grad med ett enkelt kryss över motorn!

I mitt fall ser ett sådant kryss mellan bakre coiloverinfästningarna och huvudbågen, bättre triangulering till den "övre ramen" bak och uppstagning av framvagnsbalken ut att kunna göra nytta!
Du behöver nog inte lägga till så mycket mer rör baktill men det är några detaljer som jag inte vet hur (eller om) de har tänkt. Kanske för att efterlikna original innerskärmar? 4-kantrören i botten är ok.

Marchesi har byggt massor av chassikomponenter åt Lamborghini och Ferrari med flera. De har bilder på ett Countach chassi på hemsidan. Det mest komplicerade jag har sett. Lancia 037 bakre chassi (från Marchesi) kanske kan ge lite tips. Den var byggd för att hålla för rally Grupp-B. De flesta rör var 30x1.5 mm CrMo och huvudbågen i 35x2.5 mm CrMo.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

Perfix:
Nej den lär höras... Jag kommer inte att installera någon stereo... :lol:

Robin Olivi:
Nej det är inte så dumt! Framför allt för att kunna se skillnader mellan olika förstyvningar etc.

c311com:
Nej det är nog inte så mycket som behövs, men ett par extra rör eller för all del plåt, bör göra det ännu bättre. Jag jobbar på en ny version.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av therealpinto »

Det kan vara klokt att testa böjning också, även simulera hjulupphängningarnas krafter in mot ramen (om man kan, vill och orkar förstås...).

Det är alltid intressant att få se denna typ av data. Tummen upp!

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av Johan_P »

Verkar vara ett skyst program vad heter det? Panterorna är ju hur råa som helst. Jag gillar bäst den som har dom stora skärmbredarna och vingen.
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

Jag använder Inventor. Liknande enkla FEM- moduler finns dock till många andra 3d-cad program.

Just nu lever vingen och kjolarna farligt! GR4-utförandet hägrar... Det kan dock hinna ändras flera varv innan det är dags för karossen.
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

På grund av problem vid meshningen av den tunna plåten i golvet blev styvhetsvärdena inte riktigt rätt!
I den tidigare versionen ovan lander det vid omräkning på ca 5000 Nm/grad, alltså betydligt mjukare...

med några extra diagonalstag enligt nedan ca 6000 Nm/grad. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig...
Bild

Vad som verkligen gjorde skillnad var dock att införa en hel plåt som "torpedvägg" samt hel plåt i taket! Ett kryss i taket (kors i taket!) hade förmodligen också fungerat bra, men inkräktat mer på innerutrymmet.
34000 Nm/grad!
Bild

Förmodligen är det svårt att tillgodoräkna sig styvheten hos plåtarna lika bra i verkligheten, då de aldrig är helt plana etc. men att de gör nytta är helt klart!
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av c311com »

Jag har 22x1,5 kryss under takpanelen som följer takets form. Två st 30x1,5 snett upp mot huvudbågens hörn och 40x20x2 tvärs över bak. Sen är det som ett upp-och-ner "V" från mitten av 40x20 röret ner till bussningarna för övre länkarmarna. Du kan prova i programmet?
Bild
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Skriv svar