Sida 1 av 1

2d bromspapper

Postat: sön apr 28, 2013 10:14 pm
av dgyldmark
Vad kan anledningen vara att broms papperna alltid är i 2d?! Det säger ingenting om hur motorn fyller på delaster, eller anser man den 3:e axeln linjär?

Större delen på tex en driftingmotor ligger just i linjäriteten på lasten.

Re: 2d bromspapper

Postat: mån apr 29, 2013 8:18 am
av Jens Gustavsson
Hej bra fråga som säkert har flera svar men på per och olle lindbergs motor så bromsade vi på olika spjällägen både för att vi mappade på spjälläge som huvud parameter och för att den skulle bli lättkörd. men en stor anledning varför man inte bromsar på 3D är nog att det kostar mer pengar då det tar extremt mycke tid.

hur skulle du vilja att motorerna i drifting skulle bromsas och hur slulle dyno papperna se ut? säkert nått som går att anpassa sig till som dyno operatör.

mvh jens

Sv: 2d bromspapper

Postat: mån apr 29, 2013 9:20 am
av Niklas Sandström
Vi bromsar då alltid i "3d" med olika spjäll lägen men diagrammet man skriver ut blir av nån "anledning" alltid på max effekt med fullt spjäll.

Det är ju bara att köra repor på flera olika laster och om man vill kan man lägga in dom olika kurvorna och få en 3d graf.

Re: 2d bromspapper

Postat: mån apr 29, 2013 10:18 am
av dgyldmark
Tanken är att bromsa varje 1000 onde varv ev var 500 ade. Många gånger är det pga mappningen motorn blir svår att hämta hem. Kunde man fått linjärt vrid i last axlarna så hade det vart rena drömmen. Men som du nämner jens så med 1000 varv intervall blir det iaf 7gånger mer bromsning men pappret blir korrekt.

Re: 2d bromspapper

Postat: mån apr 29, 2013 3:38 pm
av Pacman
Svårt att mäta dynamiken i en turbomotor när man ligger och pumpar i en kurva och presentera den rättvist på ett papper.
Du hade ju bara fått visat en liten del av sanningen med att skapa en tredje axel med t.ex spjälläge. Då får du bara statisk spoolup t.ex och hur intressant är det när du inte alls kör på det viset.
När man kör dynamiskt med en turbomotor så gasar du ju initialt "för mkt" för att snabba på spool och sen släpper du av för att finna balans. Det finns idag inget bra sätt att presentera den dynamiken på ett begripligt och enkelt sätt.

Rätt tänk annars! Det är mycket under ytan som inte visas i ett fullgasdiagram, t.ex högvarvs-spool dvs ligga på fullt ladd, släppa i en sekund och trampa fullt igen. Håller turbon varvet uppe för att den har hög masströghet och långsam spool-up från låga varv så kommer ju laddet fortare igen än om man har en lätt snabbspolad turbo som tappar varv fort med.

Re: 2d bromspapper

Postat: mån apr 29, 2013 9:55 pm
av dgyldmark
Du är exakt inne på samma tankebana patrik, Känner nästan frustration över papprena. Statisk 3d mapp hade vart en bra bit på vägen. Tänk att få en statisk och ett kompleterings papper med dynamisk spol i 3d. Tror inte ens wrc eller f1 höll på med detta