nu till ventilinställningen....
nu till ventilinställningen....
tjena igen .. har ett litet bekymmer... nät jag drar vev och kammen till TDC på motorn så tänkte jag ställa inn 1 avgas å 1 innsug för då ska dom vara stängda? men så är inte fallet! båda är lite öppna! någon som har någon ide varför!?
nu till ventilinställningen....
Justera 4an. Eller dra motoren ett varv till ...
Mvh
Per-Åge Nygård
Mvh
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Re: nu till ventilinställningen....
(det är en cheva 350 vi tarar om) 4 avgas står öppen... men om motor å kam står med prickarna mot varandra då SKA väl 1ans cylinder va i TDC å då SKA ventilerna vara stängda... eller!?
Re: nu till ventilinställningen....
Jag har aldrig orkat hålla koll på vilken man skall ställa i vilket läge utan brukar göra som så att på en cylinder ställa den ventil som inte står i maxläge... alltså är insug fullt öppen så ställer jag avgas osv
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: nu till ventilinställningen....
Jo jag vet dedära men tänker att om motorn är i tdc så ska 1ans cylinder få en gnista å då vill man nog att båda ska vara stängda! Nåra teorier om de?
Re: nu till ventilinställningen....
Kolla så inte 6an cyl vippor är stängda i TDC då måste du dra motorn ett varv till nästa gång TDC är mot märket så är 1ans stängda
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: nu till ventilinställningen....
Det behövs inga teorier om detta. Motorn är en 4-takts motor. Vevaxeln snurrar TVÅ varv för varje varv som kamaxeln gör. Alltså är kolven i topp en gång i Kompresionstakten då är båda ventilerna stängda och en gång i avgastakten då är avgas på väg att stänga och insug på väg att öppna.virre_v8 skrev:Jo jag vet dedära men tänker att om motorn är i tdc så ska 1ans cylinder få en gnista å då vill man nog att båda ska vara stängda! Nåra teorier om de?
Inget konstigt med det...givetvis är övre dödläges markeringen (TDC) på vevaxeln på noll båda dessa gånger.
Detta är den grundläggande funktionen på en 4-taktsmotor...dags för dig att läsa på motorteorin lite innan du mekar med det praktiska...jag läste ditt inlägg om dom ihopblandade vevstaksöverfallen också. Detta är hårda men sanna ord och inte något påhopp på dig personligen. det kommer bli kostsamt annars med grejor som inte funkar eller går sönder om du inte lär dig grunderna innan du skruvar med prylarna.
Lösningen på ditt problem är detta...
Kamdrivningen på CSB är på 6ans tändläge när vevaxeldrevets markering står "klockan 12" och kamdrevets markering står "klockan 6" vrid runt vevaxeln ett varv och både vevens kamdrevets markering står "klockan 12" då är du på 1ans tändläge.
Mvh.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: nu till ventilinställningen....
Hmmm...jag blev visst avhängd på startlinjen...T-27 skrev:Kolla så inte 6an cyl vippor är stängda i TDC då måste du dra motorn ett varv till nästa gång TDC är mot märket så är 1ans stängda
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: nu till ventilinställningen....
Du vet Jörgen Pro-gran är snabbareHmmm...jag blev visst avhängd på startlinjen...
Fast din beskrivning var utförligare
Finns en bildlänk om ventiljustering här http://www.jimgahnfelt.se/bilder/Cheva- ... ng_CSB.pdf
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: nu till ventilinställningen....
För att enklast och bäst ställa ventilerna:
Ställ insug när avgas öppnat till hälften.
Ställ avgas när insug stängt till hälften.
På så vis är man alltid mitt på bascirkeln när man ställer ventiler och behöver inte fundera så mycket.
Erland
Ställ insug när avgas öppnat till hälften.
Ställ avgas när insug stängt till hälften.
På så vis är man alltid mitt på bascirkeln när man ställer ventiler och behöver inte fundera så mycket.
Erland
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: nu till ventilinställningen....
Så ställer jag med Erland, tar någe längre tid men blir bra
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: nu till ventilinställningen....
Om man har en startmotorknapp på bägge sidorna i motorrummet och tar var sida för sig går det undan.
Om man ska kolla ventilspelet ofta så rekommenderar jag startmotorknappar i motorrummet.
Erland
Om man ska kolla ventilspelet ofta så rekommenderar jag startmotorknappar i motorrummet.
Erland
Re: nu till ventilinställningen....
rätt gött o ha faktiskt.. knapp i motorrummet
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*