Rörlängd till wastegate

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
pzn
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 26, 2004 10:43 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Rörlängd till wastegate

Inlägg av pzn »

Håller på och knåpar ihop rören till wastegaten men blir inte riktigt nöjd. Blir väldigt långt rör då det är rätt trångt mot fjäderbenstornet, så här ser det ut nu.

Bild

Funderar på att dra om det långa röret och ta upp ett hål på röda ringen och dra om röret därifrån istället. Givetvis måste wastegaten vridas en aning.

Vad tror ni? är ingen expert men röret känns som i längsta laget.
Spindelbygge på G :)
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Ujj... det där var häftigt..
jag personligen gillar att ha wastegaten så nära collectorn som möjligt..

kan du inte bygga ett rör mellan toppen och turbon,
EDIT: alltså på 'baksidan' av collectorn på bilden.. ut ur collectorn och 'mot' topplocket.
sen snittar du det på längden och sömmar i en vägg hela vägen?
Jag vill ha så lite volym som möjligt i 'collectorn' och då är det inte bra med grova rör och långa till wastegaten.

Varför kan man fråga sig..
jag vill inte att pulserna ska leta sig in i olika skrymslen innan turbin.
Letar pulser sig iväg på andra ställen än tänkt så kommer de studsa tillbaka vid första motstånd (vägg,böj,wastegateventil)
Vilket skapar mottryck.

Mottrycksdiskussionen är en het debatt *S*
men jag är av principen att man faktiskt KAN köra med ganska högt medeltryck i grenröret..
Vad man EGENTLIGEN har precis vid ventilen(Vid overlap) tror jag ingen hittils har utrustning att mäta i svedala...
Senast redigerad av Kadett4wd den ons mar 29, 2006 6:33 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Kadett4wd skrev: Letar pulser sig iväg på andra ställen än tänkt så kommer de studsa tillbaka vid första motstånd (vägg,böj,wastegateventil)
Vilket skapar mottryck.
Ganska långtgående slutsatser baserade endast på intuition.

Håller med om att volymen bör minimeras. Mera än så kan nog ingen säga.
Användarvisningsbild
pzn
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 26, 2004 10:43 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av pzn »

Det är under ombyggnad nu :wink:

Bästa hade ju varit att köra med 2 st wastegatear, en på varje sida men nu har jag bara en.

Uppdaterar snart med en annan förhoppningsvis bättre lösning, måste bara ut o kapa lite rör
Spindelbygge på G :)
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
Användarvisningsbild
pzn
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 26, 2004 10:43 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av pzn »

Nu ser det ut så här, rymmer inte mycket mellan topp och kollektor. Gick även ner till 38mm invändigt rör.

Bild

Bild
Spindelbygge på G :)
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
Robin@svr
För mycket laddtryck
Inlägg: 198
Blev medlem: ons jan 19, 2005 6:31 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Robin@svr »

det där kommer nog funka fin fint... ser mycket bra ut MVH Robin
Ställverket Racing/Fördärvet Customs
Skriv svar