Manta A V8

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Manta A V8

Inlägg av Johan_P »

Framsteg. Lådan är beställd och kommer dyka ner under mellan dagarna. blev en som heter W59 och kommer från en Toyota Hiace buss. Samma låda som R154 med med större drev och större lager. Dock skiljer sig utväxlingarna mellan R154 Supra vs W59 Hiace Det sitter lite lägre utväxling på 1 å 2 växeln i W59 lådan men resterande är samma 4 1:1 5 0:78 i utv. Sen har jag beställt svänghjul här i från http://www.dli-teknik.se/index.php?sect ... 84&lang=sv. Då jag konstaterade att jag vill kunna köra på vägen med. Kommer ramla in under januari. Bra killar att ha att göra med på DLI Teknik. Spindlarna från en corvette C5/6 kommer oxå att ramla in under januari eller februari.

Ni som håller på med lite mer avancerade motor byggen än mig. Finns det lösa foder man kan köpa och trycka ner i en motor som inte har det från början? Tänkte på min motor. Den är ju borrad direkt i aluminiumet och belagd med alucil eller nått sånt och som jag fattar det så kan man inte borra om det eller hona utan att det blir förstört.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Manta A V8 chassi bygge.

Inlägg av Dennis M »

Det brukar gå att antingen borra eller stoppa i foder, hör med Hedströms motor i skede, han borrade ett Lamborghini alublock när jag var där senast.

Dock finns det olika legeringar.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Manta A V8 chassi bygge.

Inlägg av Johan_P »

ok då finns det ju hopp om det. Frågan är om det är ekonomiskt att göra det eller helt enkelt få tag på en annan motor som är i bra skick. Men jag tänkte som så att det kan ju kanske vara värt att göra så för att underlätta i långa loppet om man vill renovera. Jag kontaktade dom här http://www.wasamotor.se/ men har inte fått svar av dom än.

Det kan ju vara ett alternativ att hena om det och lägga ny legering i cylindrarna. men får forska lite i detta. Är ju inte aktuellt just nu iaf.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Manta A V8 chassi bygge.

Inlägg av Dennis M »

Blandade ihop det, hade för mig att du bodde i anneberg.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Manta A V8 chassi bygge.

Inlägg av Johan_P »

Det gjorde jag för 2 månader sedan :) men flyttat upp till Eskilstuna igen
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: Manta A V8 chassi bygge.

Inlägg av wuffee »

Hedströmsmotor är värt å ta även om man flyttat ;)..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Manta A V8 chassi bygge.

Inlägg av Johan_P »

Kör en mini update.
lådan har kommit hem. Tjoho. Väntar på att sprängkåpan ska komma hem med. Den ska dyka upp i morgon förhoppningsvis. Spaken som sitter på lådan är 2mil för lång men jag funderar på om man skulle kunna göra nån sån där flashig växel moka fjong grej som jag inte kommer på vad det heter just nu :doh: men en sån där växelspak som sitter en bit bakom själva lådan med en axel över till växelföraren. Men det beror lite på hur och vart lådan hamnar. jaja ni får se sen. jag har iaf fixat ett svänghjul i från DLI Teknik. Bild en sådan med 707 eller 765 platta. Och corvette spindlarna kommer hem efter nyår. Men när det är hemma ska jag börja på att bygga chassit. Och hoppas jag får låna chassi jiggen.

som sagt den långa pinnen ska göras om till något lämpligt Bild

ja det är väl typ det som händer just nu. Klura fundera beställa hem grejer. Jo jag måste ju beställa hem coils med. Någon som vet vart man kan köpa coils till en E39?
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Manta A V8 chassi bygge.

Inlägg av gasekke »

Är du säker på att den ska vara likvärdig en 154 låda?
Så här är toyota lådorna specade och den ser ju mer lik W58 dvs tidig supra fast andra utväxlingar vikt o så stämmer också bättre med W58 än r154 då den senare väger 10kg mer bla. Verkar vara en rejäl låda ändå och går att hitta tillbaka vettiga priser på bildelsbasen :thumbright:
http://www.northbaymotorsports.com/gearboxes.htm
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Manta A V8 chassi bygge.

Inlägg av Johan_P »

Nej detta är ingen supra låda utan en w59. Den har andra utväxlingar än en supra mk3 låda som heter w159. W159 har andra utväxlingar på 1 och 2:an växel. Denna w59 låda har lite lägre utväxling på 1 och 2:an Men har bredare drev och grövre lager för att klara en hårdare belastning. Vad jag har läst mig till iaf. Men utförandet på lådorna i mellan är det samma. Samma sprängkåpa samma växelådshus etc. Så det som passar till en Supra mk3 passar även W59 lådan. https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_W_transmission Och den ska tydligen sitta i jeep wrangler med fast den heter något annat då.
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Manta A V8 chassi bygge.

Inlägg av gasekke »

qoute
" Lådan är beställd och kommer dyka ner under mellan dagarna. blev en som heter W59 och kommer från en Toyota Hiace buss. Samma låda som R154 med med större drev och större lager. Dock skiljer sig utväxlingarna mellan R154 Supra vs W59 Hiace Det sitter lite lägre utväxling på 1 å 2 växeln i W59 lådan men resterande är samma 4 1:1 5 0:78 i utv"


Jag är bara nyfiken , och frågvis då jag sneglat lite på en sådan låda nämligen de verkar rejäla och finns att få för rätt ok pengar
tex
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Toyota ... -16584502/
2800:-
Den lådan verkar sitta i alla Hi ace 2,7 bensin 1995-2005 så du kan vara något riktigt bra på spåret ju :thumbright: :hey:
och i länken jag skickade i mitt inlägg så fanns det inte någon W159 låda för MK3 däremot finns det en W58 för MK3
där står även utväxlingar osv

http://www.northbaymotorsports.com/gearboxes.htm
Ballt bygge för övrigt :thumbright:
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Manta A V8 chassi bygge.

Inlägg av Johan_P »

Tackar. ja det verkar vara en djungel det där med dom lådorna. Men det är ju det som är så bra Inte många "vanliga" döda som vet att det är likvärdiga lådor utan bara går på just namnet. Och det gör ju inte mig något :thumbright: Den lådan du länkade till är inte en W59 låda. jag ringde och tjatade på dom i flera dagar och efter en stund fick jag bild på den och det var tydligen inte en W59 låda. Så jag köpte en annan från linköping. Finns tydligen en W59 låda från en Pickup Bild Den har tydligen wireväxling kan vara bra att använda om man har långt till växelföraren. Tror till och med den lådan är helt i gjutjärn men inget jag kan bekräfta då jag inte sett eller läst så mycket om den.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Manta A V8

Inlägg av Johan_P »

Det går framåt. Men sakta. Håller på med karossen i vilket fall. Ska beställa hem golf mk 1 skärmkanter och svetsa dit där bak. Det tar en lite stund att pyssla med plåt. Är ju inte bara klippa till och hoppas på att det passar. Ska gärna följe formerna med. Men är kluven på om jag ska orka bredda dörrarna med eller om jag ska låta dom vara som dom är. Blir rätt uppenbart att bilen är breddad om det är som det är nu men ingen kommer nog fatta vad det är för bil i alla fall. Eller så breddar man dörrarna och då kommer definitivt ingen fatta va det är för bil. Ahh det får framtiden vissa sen. Nu ska jag göra den andra sidan med. Hoppas på att det blir lika.

Bild

Sen funderar jag på om det är vettigt att byta ut Audi v8 motorn mot Bmw V8 M60B30. Bara för enkelhets skull. Det blir ju ca 20papp innan Audi motorn är klar och då bara för att montera en växellåda och byta lite packningar. Ska man lämna in den på hening/honing och belägga med nytt alucil/nicacil vilket det nu var så blir det minst 10papp till. Känns som det inte är värt det bara för att få Audi motor i bilen.Kan man lägga det på väghållning och lite annat lull lull. Men vi får se kan bli som så att det blir volvo 5:a iaf. Jag har alla 3 motorerna på hyllan. Om nu inte lådan blir såld så kör jag med den till ett annat bygge. Över n ut för nu.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Manta A V8

Inlägg av Cassius »

Kom ihåg att BMW motorn är Bra mycke större bara :) Även om dom väger lika kommer en fast lådplacering göra bilen mer framtung. Vad är det som drar iväg så hemskt med Audimotorn? Adaptern är ju en kostnad förvisso men vad mer? Svänghjul och koppling?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Manta A V8

Inlägg av Johan_P »

Ja dels det bara koppling kostar 10papp men den kanske man inte kommer undan med heller, å så sprängkåpan är ju lite pengar. Ja har fruktansvärt stort beslutsångest över detta. ju mer man lyssnar på folk ju snurrigare blir man ju. kommer sluta med att kör på Audi v8 iaf. :doh:
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Manta A V8

Inlägg av Dennis M »

Pratar du om såna summor så kan du nästan importera en ls motor ifall du hittar en komplett med manuell låda.

http://www.ebay.com/itm/HOLDEN-COMMODOR ... D0&vxp=mtr

En kompis har köpt en motor från usa och det gick bra :-)
Skriv svar