Sida 16 av 42

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: tis jul 25, 2017 12:47 pm
av TurboRickard
Hej Jens.
Denna kylare innehåller ca 8-10 liter vätska som jag kyler ner till -15 grader i depån med hjälp av en kylmaskin.
Det är därför jag isolerat den med armaflex så det inte ska kondensera och droppa på banan.

//Rickard

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: tis jul 25, 2017 1:13 pm
av Richard
hur pass bra funkar det där vid ev. väntan i lineup ?
tappar du mycket av kylan om det skulle bli lite tid mellan depå och repa ?

eller har du haft sån tur att du inte behövt bry dig om det :wink:

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: tis jul 25, 2017 1:26 pm
av Jens Gustavsson
ok vad är det för vatten temp ungefär efter repan? (blir vattnet typ 60-grader eller mer typ 15 + grader?)

då jag körde dyno pull med min 900hk B230 och kran vatten med fullt vatten flöde hela tiden så va den snuskigt effektiv nästan så man inte trodde siffrorna (7 grader vatten och ca 14grader insugs luft :shock: ) men det är ganska bra givare men ett pull motsvara typ bara 3ans växel i tid skulle jag tro och det va vinter..... så inte säkert den är lika bra i verkligheten?

men jag tror att det helt enkelt står still vattnet i cellerna för att det ska bli riktigt bra kylning i ett sånt system du har. men det har mest troligt ingen större betydelse heller speciellt nu med metanol. ingen större skillnad med E85 heller såg jag mellan 14 grader och 45 grader insugs temp bara ett par procent mer effekt vad jag mins.

men en pump som bara pumpar runt runt då laddtrycket kom så blir den mycket mer effektiv det såg jag tydligt på 90 talet då jag mixtra med detta och testade olika modeller.

obs bara lite info ta det inte som kritik.

mvh jens

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: tor jul 27, 2017 3:16 pm
av TurboRickard
Hej Jens.

Jag har ingen temperaturmätning på kylvätskan i intercoolern men när jag kommit tillbaka i depån och kopplar in kylpumpen så kan jag gissa på att vätskan är ca 40 grader.
Självklart hade det blivit bättre med en större volym kylvätska samt en cirkulationspump.
Men bilen är tung redan som den är 1040kg på startlinjen.
Jag känner till några som har långt över 200 grader i insugningstemp fast dom kör metanol så kan man själv hålla sig under 100 grader så ska man vara nöjd.

Det tar ca 30 min för mig att kyla ner tanken till -15 grader.
Jag tror inte jag tappar så många grader i upplinen även om det skulle dra ut på tiden.


//Rickard

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: tor jul 27, 2017 3:36 pm
av TurboRickard
Hej igen :)

Är ytterligare närmre målet....
Alla slangar är nu tillverkade och monterade.
Nu kvarstår att montera och koppla in spridarna samt att köra upp oljetycket och tanka bränsle.
Sen ska där läggas in en ny mapp i boxen som är anpassad för metanol samt dubbla spridare.

Bild


Bild



I morgon sticker jag upp till Tierp för att vara mekaniker i helgen så jag får kriga vidare med min bil nästa vecka :)


//Rickard


.

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: ons aug 02, 2017 11:46 pm
av Roberth
:thumbright:

Mvh Roberth

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: mån aug 07, 2017 11:37 am
av TurboRickard
Äntligen....

Nu har den vart igång och blivit varmkörd i ca 20min.
Den verkar tät och inga större problem hittade.

https://www.facebook.com/rickard.thomss ... 272783559/

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: mån aug 07, 2017 6:10 pm
av TobbeJohansson
Fränt som attans! Grattis!
Ska ni upp till Kjula och köra?

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: tis aug 08, 2017 9:46 am
av TurboRickard
Hej.

Jag har lite småpyssel kvar med bilen innan den är helt färdig.
Sen ska den upp till PPF och bromsas innan den ska ut på banan.
Men om allt fungerar så blir det både Malmö och sista Kjula som ska köras.


//Rickard

.

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: tis aug 08, 2017 1:07 pm
av Jens Gustavsson
blir intressant då det ska bromsas :thumbright:

men hur man sen ska räkna om till vevaxel hk det kan man snacka tusen år om utan att lösa :lol: men viktiga är att se att allt fungerar och att den har en bra grund map.

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: tis aug 08, 2017 1:21 pm
av TurboRickard
Hej.

Det kommer bli väldigt intressant att bromsa den på rulle denna gång.
Och det spelar egentligen ingen roll hur många motorhästarna det blir, men det går ju räkna ut med hjälp av vad den presterar på banan.
Förhoppningen är att den ska lämna ca 1300hk på vevaxeln.


//Rickard


.

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: lör sep 02, 2017 5:02 pm
av TurboRickard
Hej.

Då är det äntligen dax för bromsning av monstret :)
På måndag ska den köras i rullen på PPF.
Mattias på PSI Motor följer med och hjälper till att justera in den.



Åter på tisdag :)


.

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: sön sep 03, 2017 11:05 am
av
Fränt 8) hoppas allt håller ihop :)

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: mån sep 04, 2017 3:41 pm
av anglia-61
1200+ på hjulen än så länge!

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: mån sep 04, 2017 3:44 pm
av Mattias J
Dubbla 2430cc spridarrader på 7kg i grundtryck närmar sig slutet....