Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj
Postat: mån jun 10, 2013 8:10 am
Tänkte starta en byggtråd på mitt nya projekt. Nu är det ingen bil, utan en motorcykel. Hoppas det är ok ändå Fördelen med en tråd här är att man får en massa bra tips och råd om man undrar något
Först lite info om min andra hoj som får anses vara klar nu. Köpte den 1999 och blivit ombyggd varje vinter sedan dess. 2004/2005 fick den turbo på original volym (1052 cc) och sedan har turbogrejorna utvecklats och sedan 2009 har den 1195 cc volym och jag bänkade ut 313 hk / 222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nu laddar jag 2,3 bar så effekten är "något" högre Går på bakhjulet mest hela tiden oavsett växel och hastighet, men det är bara roligt. När det ser ut att kunna bli rejs så kan jag förlänga hjulbasen 13 cm och sänka 5 cm fram och bak och då öser den på ännu bättre.
Några bilder på den hojen kommer här, och längre ner kommer en presentation av det bygget som ska redovisas i denna tråden.
Så, det nya bygget då?
Jo,
Hojen kommer att bli ett amatörbygge som ska reggas för gata. Självklart sporthoj. SFRO har gett tummarna upp för mina chassiritningar (men de måste så klart kolla på den färdiga hojen sen innan de kan säga om den går igenom eller inte, men herrn tyckte det såg vettigt ut iallafall så jag sätter igång). Nu får ni inte tro att detta bygget blir klart inom en månad... snarare 2 år. Har två små barn och ett till på gång så tiden är en bristvara, men det är sånt här jag kopplar av med så för att få avkoppling så bygger jag hoj, eller kör hoj. Frun läser en bok och jag går ut i garaget. Som någon sa, "det är som balsam för själen".
Ram - egenbyggd rörram i 40x2 och 30x2 stålrör i kvalitet S355. Väger 9 kg i datorn. (Rubbet är caddat men sånt visar jag helst inte. Ni får se framöver hur det blir istället)
Motor - Arctic Cat Wildcat 700 cc tvåtakts twin med lite portning, större förgasare och avstämda pipor. För att slippa pipor under hojen som tar plats så kommer motorn att vändas bak och fram så förgasarna pekar framåt och piporna kan hållas nästintill spikraka och peka bakåt. Googla på Tularis så ser ni.
Växellåda - Jag vill så klart inte ha variator så jag bygger en egen separat växellåda. Den består av en kassettlåda från Honda CBR1000RR (dvs. växelaxlar och trumma sitter i en gavel) och ett hus. Jag har caddat upp ett växellådshus som bör fungera och skickat ritningarna till Johansson (som han heter här på forumet) som gjuter huset i aluminium. Förhoppningsvis blir det bra. Om inte, så får jag fräsa ut det istället. Koppling blir också från CBR:en som får gå torr (får se hur det går) med ursvarvat remhjul för HTD 8M-rem monterat i periferin.
Framända - Ducati usd-gaffel.
Bakända - R6 -09 sving, dämpare och länkage.
Hjulbas: Computer says 1360 mm. Dvs. 10 mm mindre än Aprilia RS250 som är en jäkligt svängig hoj.
Bredd över ramen på bredaste stället (över motorn): Computer says 300 mm, dvs. lagom
Effekt: Runt 140 tvåtaktshästar
Vikt: Computer says något mindre än 130 kg. Målet är under 130 kg torr.
Vad tror ni om detta? Svängigt eller?
Lite bilder:
Motor
Växellådshusets gjutform:
Ram. Självklart blir det en massa triangulering + en subframe som motorn kommer att sitta i:
Uppstyvning av styrhuvud. Blir nog start det här
Notchar med vinkelslipen. Än kan den gamle Boschvinkelslipen
Sååå, vad tror ni om detta?
Först lite info om min andra hoj som får anses vara klar nu. Köpte den 1999 och blivit ombyggd varje vinter sedan dess. 2004/2005 fick den turbo på original volym (1052 cc) och sedan har turbogrejorna utvecklats och sedan 2009 har den 1195 cc volym och jag bänkade ut 313 hk / 222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nu laddar jag 2,3 bar så effekten är "något" högre Går på bakhjulet mest hela tiden oavsett växel och hastighet, men det är bara roligt. När det ser ut att kunna bli rejs så kan jag förlänga hjulbasen 13 cm och sänka 5 cm fram och bak och då öser den på ännu bättre.
Några bilder på den hojen kommer här, och längre ner kommer en presentation av det bygget som ska redovisas i denna tråden.
Så, det nya bygget då?
Jo,
Hojen kommer att bli ett amatörbygge som ska reggas för gata. Självklart sporthoj. SFRO har gett tummarna upp för mina chassiritningar (men de måste så klart kolla på den färdiga hojen sen innan de kan säga om den går igenom eller inte, men herrn tyckte det såg vettigt ut iallafall så jag sätter igång). Nu får ni inte tro att detta bygget blir klart inom en månad... snarare 2 år. Har två små barn och ett till på gång så tiden är en bristvara, men det är sånt här jag kopplar av med så för att få avkoppling så bygger jag hoj, eller kör hoj. Frun läser en bok och jag går ut i garaget. Som någon sa, "det är som balsam för själen".
Ram - egenbyggd rörram i 40x2 och 30x2 stålrör i kvalitet S355. Väger 9 kg i datorn. (Rubbet är caddat men sånt visar jag helst inte. Ni får se framöver hur det blir istället)
Motor - Arctic Cat Wildcat 700 cc tvåtakts twin med lite portning, större förgasare och avstämda pipor. För att slippa pipor under hojen som tar plats så kommer motorn att vändas bak och fram så förgasarna pekar framåt och piporna kan hållas nästintill spikraka och peka bakåt. Googla på Tularis så ser ni.
Växellåda - Jag vill så klart inte ha variator så jag bygger en egen separat växellåda. Den består av en kassettlåda från Honda CBR1000RR (dvs. växelaxlar och trumma sitter i en gavel) och ett hus. Jag har caddat upp ett växellådshus som bör fungera och skickat ritningarna till Johansson (som han heter här på forumet) som gjuter huset i aluminium. Förhoppningsvis blir det bra. Om inte, så får jag fräsa ut det istället. Koppling blir också från CBR:en som får gå torr (får se hur det går) med ursvarvat remhjul för HTD 8M-rem monterat i periferin.
Framända - Ducati usd-gaffel.
Bakända - R6 -09 sving, dämpare och länkage.
Hjulbas: Computer says 1360 mm. Dvs. 10 mm mindre än Aprilia RS250 som är en jäkligt svängig hoj.
Bredd över ramen på bredaste stället (över motorn): Computer says 300 mm, dvs. lagom
Effekt: Runt 140 tvåtaktshästar
Vikt: Computer says något mindre än 130 kg. Målet är under 130 kg torr.
Vad tror ni om detta? Svängigt eller?
Lite bilder:
Motor
Växellådshusets gjutform:
Ram. Självklart blir det en massa triangulering + en subframe som motorn kommer att sitta i:
Uppstyvning av styrhuvud. Blir nog start det här
Notchar med vinkelslipen. Än kan den gamle Boschvinkelslipen
Sååå, vad tror ni om detta?