spikningar och knacksensorer!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
spikningar och knacksensorer!
Alla som har varit med i turbo svängen ett tag vet är att spiknigar eller knacknigar är största fienden och begränsningen i hur mycket effekt man kan få ut ur en turbo motor.
Hur vet man då när motorn spikar? jo, på en tyst lågvarvig std turbo bil så låter det som om någon kastar en näve med gårdsgrus mot torpedväggen.
Tyvär kan det va svårare att höra dessa ljud på en högljud turbomotor med öppen westgate och grovt avgasystem.
Det är då en knacksensor kan va bra att ha. jag har kört med en sådan från link systems säljs av blandannat motornord i sundsvall , läs mer här!
http://www.link-electro.co.nz/knocklink.html
den fungerar hyfsat bra men jag litar inte riktigt fullt ut på den.
jag körde för länge sen utan laddluftkylare och ca 1.0bar då blev den lite orolig på första lamporna med 28 grader förtändning sen när man koplade på vatteninsprutningen så blev den ko lungn upp till 1.5bars laddtrycktryck.
så här fungerar en knacksensor http://www.autoshop101.com/forms/h38.pdf
Nu till mina funderigar som kanse någon som är mer insatt i el än mig kan svara på.
1 vad är det för filter i min link grej? eller är det bara en förstärkare och en volym ratt.
2 hur kan man logga signalen från sensorn (finns ingång till de flesta insprutningar)
3 är det inbyggt någon typ av filter mm i den ingången eller är det bara en 0-5volts ingång och givaren sköter allt annat?
4 någon annan som har bra/dåliga erfarenheter att berätta om knacksensorer?
Hur vet man då när motorn spikar? jo, på en tyst lågvarvig std turbo bil så låter det som om någon kastar en näve med gårdsgrus mot torpedväggen.
Tyvär kan det va svårare att höra dessa ljud på en högljud turbomotor med öppen westgate och grovt avgasystem.
Det är då en knacksensor kan va bra att ha. jag har kört med en sådan från link systems säljs av blandannat motornord i sundsvall , läs mer här!
http://www.link-electro.co.nz/knocklink.html
den fungerar hyfsat bra men jag litar inte riktigt fullt ut på den.
jag körde för länge sen utan laddluftkylare och ca 1.0bar då blev den lite orolig på första lamporna med 28 grader förtändning sen när man koplade på vatteninsprutningen så blev den ko lungn upp till 1.5bars laddtrycktryck.
så här fungerar en knacksensor http://www.autoshop101.com/forms/h38.pdf
Nu till mina funderigar som kanse någon som är mer insatt i el än mig kan svara på.
1 vad är det för filter i min link grej? eller är det bara en förstärkare och en volym ratt.
2 hur kan man logga signalen från sensorn (finns ingång till de flesta insprutningar)
3 är det inbyggt någon typ av filter mm i den ingången eller är det bara en 0-5volts ingång och givaren sköter allt annat?
4 någon annan som har bra/dåliga erfarenheter att berätta om knacksensorer?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
hittade lite mer info här http://home.netcom.com/~bsundahl/knock/ ... Sounds.htm
http://users.california.com/~eagle/knock.html
http://users.california.com/~eagle/knock.html
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Mattz Larsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
- Ort: Gävle
En knacksensor är en piezoelektret mikrofon som alstrar ström när det upp står vibrationer i motorblocket. Filtret (som ett bas/diskant filter på poplådan hemma) använder man för att filtrera fram bara de frekvenser man vill lyssna på och det är här problemen blir - för en spikning på en motor är inte lik en annan motor. Att logga signalen är lätt, en förstärkare så att nivån blir rätt, koppla det till ett ljudkort/mic el line ingången på datorn och använd något ljud-inspelnings-program - om man vill kan man logga rpm på andra kanalen.
Mattz
Mattz
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
en sån jag har gick på ca 1200kr komplätt för många år sen , ring motor nord.HaLinG skrev:Vad kostar en knacksensor med allt som behövs ?
givaren kanse 500kr.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Gick och funderade på en sådan då jag drog igång BMW bygget. Glömde nog helt sonika bort det, för jag införskaffade aldrig någon.
Det är ju helt klart en utrustning man skulle kunna tänka sig köpa , 1250kr + givare kontra en trasig motor, om nu oturen är framme.
Då till frågan.
Är det bara den dyrare knackmätaren som man kan köra ihop med knock block. Det hade ju varit ypperligt att kunna justera den.
Spikningar borde väll ha olika frekvenser beroende på motor? Varvtal?
Tror inte man kan lita blint på den billigare modellen men den kanske ger en hint om det är på väg utför?
Vad säger du Jens? Du har ju en, hur upplever du den? Den kanske är överkänslig och då fegar man ur och tappar bort massa effekt för man vill lita på manicken.
Vissa spikningar hör man ju knappt, då kan ju en knock link vara bra.
Upplys mig inför vinterns kommande investeringar.
Mvh
Det är ju helt klart en utrustning man skulle kunna tänka sig köpa , 1250kr + givare kontra en trasig motor, om nu oturen är framme.
Då till frågan.
Är det bara den dyrare knackmätaren som man kan köra ihop med knock block. Det hade ju varit ypperligt att kunna justera den.
Spikningar borde väll ha olika frekvenser beroende på motor? Varvtal?
Tror inte man kan lita blint på den billigare modellen men den kanske ger en hint om det är på väg utför?
Vad säger du Jens? Du har ju en, hur upplever du den? Den kanske är överkänslig och då fegar man ur och tappar bort massa effekt för man vill lita på manicken.
Vissa spikningar hör man ju knappt, då kan ju en knock link vara bra.
Upplys mig inför vinterns kommande investeringar.
Mvh
Det fränaste är att koppla en sån till en 0-5 Volt ingång på sprutet man använder, och kunna logga signalen.
Själv tänkte jag prova den inbyggda sensorn på VEMS Genboard.. börjar närma sig start så vi får väl se.
Själv tänkte jag prova den inbyggda sensorn på VEMS Genboard.. börjar närma sig start så vi får väl se.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Det är i stort sett en mikrofon, jag har en knacksensor från en BMW M50. Den måste kalibreras genom att man framkallar knack som man spelar in på en dator så att man kan fastställa vilken frekvens som ska registreras som knack. Chipet som sitter på VEMS Genboard är gjort för just knack-detektering men det kräver att det anpassas för varje motor, alla motorer är olika.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Jag är med på notorna att man måste kalibrera den. Du får väll untvärdera det nu då det blir dags.
Frågan är ju om man kan få VEMS att varna vid ev. knackningar? Man kör ju sällan runt med PC'n och lattjar.
Jag menar även om man har en fel fri mappning kan ju allt hända, vad som helst kan ju få för sig att rappla.
Frågan är ju om man kan få VEMS att varna vid ev. knackningar? Man kör ju sällan runt med PC'n och lattjar.
Jag menar även om man har en fel fri mappning kan ju allt hända, vad som helst kan ju få för sig att rappla.
Du kan aktivera automatik som backar tändning och/eller fetar på soppan. Men det är nog i loggnings-syfte man har den mest..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jo faktiskt, men det är nog meningen att man ska mappa så att det inte ska inträffa vanligtvis, det ska bara rädda motorn ifall något är fel - t.ex. tankat dålig soppa eller en kass spridare.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Exakt.Spikningar borde väll ha olika frekvenser beroende på motor? Varvtal?
Därför..INGEN knacksensor e vaknare än dina egna 5 sinnen.
Vettig utrusting på området kostar STORA pengar.
Billigt...å med dig själv som sensor e att ta ett 10mm koppar rör,borra ett antal hål i d.
Handla ett skitbilligt motorstetoskop på racetema.
Koppla ihop röret å stetoskopet me slang.Dar fast röret med buntband i toppens längsled.
Ja..man ser ut som en jävla mupp medans man provar,men det finns INGET som man kommer över till vettiga pengar som slår detta.