Super Amazonen AWD Till Salu!
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen AWD
Anton, visst är det så angående sprickbildningen.
Svetsen i bakgrunden är en Kemppi MIG. TIG svetsen är en PELA 200A brännare från Verktygsboden.
Funkar bra tycker jag, prisvärda svetsar. Dock är jag långt ifrån fullfjädrad aluminium svetsare
Jo tack, blir rätt hett om högerhanden utan kylt handtag!
Visst blir det aldrig helt 100% när man skarvar växellådor hur man än går till väga om man skall vara riktigt petig.
Men nu bör det i alla fall hamna inom toleranserna
Svetsen i bakgrunden är en Kemppi MIG. TIG svetsen är en PELA 200A brännare från Verktygsboden.
Funkar bra tycker jag, prisvärda svetsar. Dock är jag långt ifrån fullfjädrad aluminium svetsare
Jo tack, blir rätt hett om högerhanden utan kylt handtag!
Visst blir det aldrig helt 100% när man skarvar växellådor hur man än går till väga om man skall vara riktigt petig.
Men nu bör det i alla fall hamna inom toleranserna
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
- Ort: Gimo
Re: Super Amazonen AWD
Något jag funderar över är det här med fett på splincen för lamellen på ingåendeaxel
På standard kopplingar har man ju det...hur är det på dessa kopplingar?...hadde du fett på axeln?....när jag jobbade på volvo så hadde vi servicmedelande på att byta fettet till ett som inte var lika segt vid minusgrader..på bilar som var svåra att få i ettan och backen när det var minusgrader ute...
På standard kopplingar har man ju det...hur är det på dessa kopplingar?...hadde du fett på axeln?....när jag jobbade på volvo så hadde vi servicmedelande på att byta fettet till ett som inte var lika segt vid minusgrader..på bilar som var svåra att få i ettan och backen när det var minusgrader ute...
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen AWD
Erik, jag har tänkt tanken nån gång men ej använt något på min. Gäller ju att veta vad man ska köra i så fall så det inte hamnar på fel ställe med haveri som följd. Nån form av litiumfett kanske vore lämpligt?
Bestämde mig som sagt för att byta ingående axeln i växellådan samt ge den en översyn i samband med bytet.
Har en reservlåda men det känns fel att skruva dit den när det inte är mitt i säsong och bråttom.
Lämnade bort jobbet till Tommy på T-H garage i Jönköping. Mycket bra service och kunnande ang. dessa växellådor.
Isär för översyn.
Dessa två delar byttes, tillsammans med huvudlager och div. små prylar.
Ingående axeln för att lamellsplinsen var slitna. Vid närmare inspektion hade även tänderna viss förslitning.
Med all rätt på en låda från början av 90-talet!
Lager plåten då lagret förmodligen snurrat i lagerläget.
Ihop igen med nya oljor.
Utrampningslager med arm på plats. Den nya axeln hade dessutom 5mm längre splines än den gamla
Även bakdiffen fick en skvätt ny olja. Framdiffen står på tur men här behöver oljetråget på motorn demonteras för att komma åt nivåpluggen. Men det är ju i och för sig inte fel med en extra översyn av oljepump och kejda på M60
Givaren är för difftemp till sprutet.
Kardanaxlarna har fått en balansering. Har haft lite vibrationer i höga hastigheter.
Var ett par rejäla plåtar på bakre axeln.
En av dessa.
Bestämde mig som sagt för att byta ingående axeln i växellådan samt ge den en översyn i samband med bytet.
Har en reservlåda men det känns fel att skruva dit den när det inte är mitt i säsong och bråttom.
Lämnade bort jobbet till Tommy på T-H garage i Jönköping. Mycket bra service och kunnande ang. dessa växellådor.
Isär för översyn.
Dessa två delar byttes, tillsammans med huvudlager och div. små prylar.
Ingående axeln för att lamellsplinsen var slitna. Vid närmare inspektion hade även tänderna viss förslitning.
Med all rätt på en låda från början av 90-talet!
Lager plåten då lagret förmodligen snurrat i lagerläget.
Ihop igen med nya oljor.
Utrampningslager med arm på plats. Den nya axeln hade dessutom 5mm längre splines än den gamla
Även bakdiffen fick en skvätt ny olja. Framdiffen står på tur men här behöver oljetråget på motorn demonteras för att komma åt nivåpluggen. Men det är ju i och för sig inte fel med en extra översyn av oljepump och kejda på M60
Givaren är för difftemp till sprutet.
Kardanaxlarna har fått en balansering. Har haft lite vibrationer i höga hastigheter.
Var ett par rejäla plåtar på bakre axeln.
En av dessa.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: Super Amazonen AWD
De där inkopplingständerna var ganska rejält slitna, har skrapat en del gånger mot den växeln. Innerkonan på synken ser ju dock bra ut, du har inte bilder på resten av synken framförallt friktionsytan på spärrkonan?
/Karl
/Karl
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
- Ort: Gimo
Re: Super Amazonen AWD
Nu har du ett fint centreringsdon till kopplingen...skönt att veta att lådan är genomgången o fin
Fett/olja på splince förlänger lifslängden på dom...
MEN i en koppling så är det nog mer relaterat till problem
segt i kyla....torkar och blir hårt (dels av tid och dels av värme)
Draråt sig smuts...slungas ut på lamellen...det är för många krav på fettet som kan gå fel...
jag kommer nog göra som dig och köra utan fett på splincen..
Fett/olja på splince förlänger lifslängden på dom...
MEN i en koppling så är det nog mer relaterat till problem
segt i kyla....torkar och blir hårt (dels av tid och dels av värme)
Draråt sig smuts...slungas ut på lamellen...det är för många krav på fettet som kan gå fel...
jag kommer nog göra som dig och köra utan fett på splincen..
Re: Super Amazonen AWD
Du skulle ta och svetsa på en mutter i lämplig storlek till nivåpluggen i framdiffen
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
- Ort: Gimo
Re: Super Amazonen AWD
det där är det bästa sättet att svetsa om växellådor. då får man 100% funktion
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Super Amazonen AWD
Var lämnade du kardanaxlarna på balansering och vad kostade det?
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen AWD
David, gjordes på Jönköpings motorrenovering. De har blocket annons där priserna är angivna.
I övrigt har bilen körtsigenom en vända på dynon inför säsongen.
På maxladd ser kurvorna ut enligt nedan.
Och låg.
Har haft lite tendenser till onormalt högt tryck i kylsystemet, övertrycksventilen i locket har inte öppnat med slangarna indikerar tryck. Har skaffat nya topppackningar och bultar om det skulle bli aktuellt att med ett en rivning.
Har egentligen för litet expansionskärld, kommer från Golf III. Skulle gissa att mitt system rymmer det tredubbla.
Trots det funkade det klockrent förra året. Att det skall vara sånt renoveringsbehov på oöppnad motor från -93 med 643whp
Har kört några vändor på vägen med gott resultat och kommer köra mer för att se hur det verkar om det bara är jag som är nojig.
Växellådan och kopplingen känns bra efter genomgång och renovering
Fick även dit vinterns uppgradering, D2 bromskit. 356mm med 6-kolvsok fram och 330mm med 4-kolvsok bak.
Tack till Streetperformance för bra deal! http://www.streetperformance.se/
Årets upplaga av D2 oken är "smidda" ur ett stycke. Lättare och starkare sägs det. Genomgående bra kvalitets
kännsla på grejorna. Ska bli intressant att testa dessa på banan.
Bakskiva med lös "trumma" för fungerande handbroms
Bolt on, nästan. Bakre bromssköldar fick ge vikan.
På plats.
I övrigt har bilen körtsigenom en vända på dynon inför säsongen.
På maxladd ser kurvorna ut enligt nedan.
Och låg.
Har haft lite tendenser till onormalt högt tryck i kylsystemet, övertrycksventilen i locket har inte öppnat med slangarna indikerar tryck. Har skaffat nya topppackningar och bultar om det skulle bli aktuellt att med ett en rivning.
Har egentligen för litet expansionskärld, kommer från Golf III. Skulle gissa att mitt system rymmer det tredubbla.
Trots det funkade det klockrent förra året. Att det skall vara sånt renoveringsbehov på oöppnad motor från -93 med 643whp
Har kört några vändor på vägen med gott resultat och kommer köra mer för att se hur det verkar om det bara är jag som är nojig.
Växellådan och kopplingen känns bra efter genomgång och renovering
Fick även dit vinterns uppgradering, D2 bromskit. 356mm med 6-kolvsok fram och 330mm med 4-kolvsok bak.
Tack till Streetperformance för bra deal! http://www.streetperformance.se/
Årets upplaga av D2 oken är "smidda" ur ett stycke. Lättare och starkare sägs det. Genomgående bra kvalitets
kännsla på grejorna. Ska bli intressant att testa dessa på banan.
Bakskiva med lös "trumma" för fungerande handbroms
Bolt on, nästan. Bakre bromssköldar fick ge vikan.
På plats.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
- Ort: Gimo
Re: Super Amazonen AWD
Fint att den är hel igen..feta bromsar på en fet bil...
men du spar väl dom gamla bromsarna..för D2orna får väl inte plats innanför isdäcken
men du spar väl dom gamla bromsarna..för D2orna får väl inte plats innanför isdäcken
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen AWD
Erik, tyvärr är GTR R34 bromsarna ivägsålda. Får skaffa en uppsättning GTS bromsar om det skulle bli aktuellt med iskörning, har haft för avsikt att skaffa en uppsättning isdäck men samtidigt får man prioritera var man skall lägga slantarna
I samband med monteringen av de nya D2 bromsarna från Streetperformance monterade jag även två nya bromscylindrar.
0.7 både bak och fram. Hade tidigare 0.625 fram som visade sig vara för litet i förhållande till bromsokens area. Bromsarna känns nu riktigt bra
Kört en runda på vägen och gjort lite småjusteringar i mappen samt justerat in bromsvågen.
Passade på att köra ett 0-100km/h test. Loggar hastighet och växel i MaxxECUt. Enligt loggen
gick det på 3.4 sekunder räknat från när bilen börjar rör på sig Bör gå att putsa då det blev endel hjulspin på 1an.
I samband med monteringen av de nya D2 bromsarna från Streetperformance monterade jag även två nya bromscylindrar.
0.7 både bak och fram. Hade tidigare 0.625 fram som visade sig vara för litet i förhållande till bromsokens area. Bromsarna känns nu riktigt bra
Kört en runda på vägen och gjort lite småjusteringar i mappen samt justerat in bromsvågen.
Passade på att köra ett 0-100km/h test. Loggar hastighet och växel i MaxxECUt. Enligt loggen
gick det på 3.4 sekunder räknat från när bilen börjar rör på sig Bör gå att putsa då det blev endel hjulspin på 1an.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: Super Amazonen AWD
Då får man hoppas att bromsarna fungerar bättre nu på banan så man kan åka med en runda
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Re: Super Amazonen AWD
Sjukt ball, vad väger ekipaget ? =)
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen AWD
Inga större nyheter, åkt några mil på gatan. På det stora är bilen redo för säsongen.
Har haft uppe bilen på corner våg. Investerade i våg så nu kan man även väga på Tunit
Värdena inkluderar mina 75kg. Var faktiskt positivt överraskad av att jag låg så pass bra till bak/fram
Har justerat kryssvikten inför kommande 4-hjulsinställning, efter det blir det ytterligare en check på vågen.
Så Erik, 1440kg inklusive mig och halv tank, kring 30L bränsle. Har du några uppgifter på eran AWD räser?
Har haft uppe bilen på corner våg. Investerade i våg så nu kan man även väga på Tunit
Värdena inkluderar mina 75kg. Var faktiskt positivt överraskad av att jag låg så pass bra till bak/fram
Har justerat kryssvikten inför kommande 4-hjulsinställning, efter det blir det ytterligare en check på vågen.
Så Erik, 1440kg inklusive mig och halv tank, kring 30L bränsle. Har du några uppgifter på eran AWD räser?
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport