Skulle vara trevligt med lite åsikter från er experter om en sådan här lösning.
Längden på rören bestämmer ju en del av motorns karaktär gällande vid vilket varvtal som motorn mår som bäst. I mitt fall där jag ska passera 400 hk så får jag ha en förhållandevis stor turbo, och alla vet ju hur det ser ut på en för liten motor. Kortfattat är detta ett försök att ge motorn ett bredare register för att plocka bort så mycket senapseffekt som möjligt.
Det känns lite avigt, men det kanske funkar och fyller funktionen som det är tänkt?
Det funkar, om man kan justera bränslemängden för varje cylinder individuellt.. alla cylindrar måste ju ha en egen bränslemap.. även tändmap, om det ska bli perfekt..
Jag undrar om skillnaden i mappningen skiljer mer än vanligt.
Hur många bygger insug som flödar exakt lika till alla cylindrar?
Plemimkammare brukar ju bli lite vad man får plats med, ofta spjällhus i ena änden.
Då är det ju stor risk att en cylinder får mer luft, då förutsättningarna skiljer.
toxic ant skrev:insug som flödar exakt lika till alla cylindrar?
Plemimkammare brukar ju bli lite vad man får plats med, ofta spjällhus i ena änden.
Då är det ju stor risk att en cylinder får mer luft, då förutsättningarna skiljer.
vissa motorcylkar har så, och det fungerar säkert på dem!
men jag skulle aldrig rekomendera nått sånt då han alldrig kommer att kunna optimera bränsle och tändning mest troligt.
med risk att bli uppsökt och spöad skulle jag gissa att han byggt så för att göra sig till lite
om man ser på grenröret så har han nog en heldel att lära sig, han skulle lagt ned mer tid där istället. då hadde motorn fått mycket bredare rigister och toppeffekt.
Jag har läst lite om sånt här med olika insug just på turbomotorer.
jag svarade på Zatzy , kan ta det här åxå lite lätt.
Det är bättre att samla alla pulser vid ett varvtal och få en 'big bang' så det slår igång turbon. om man är ute efter just det alltså.
för när turbon väl är igång.. ja då har man vrid ändå.
så vill man slå igång en stor snurra kan man försöka stämma av i den 'nedre regionen' av varvtalsområdet som kan tänkas användbart.
men. det blir lååånga rör,, långa rör innebär friktion vilket innebär strypning vid höga gasflöden..
man kan inte äta kakan och ha den kvar... jävla idiot som kom på det ordspråket.. utan det hade allt varit lätt *S*
Jens Gustavsson skrev:vissa motorcylkar har så, och det fungerar säkert på dem!
men jag skulle aldrig rekomendera nått sånt då han alldrig kommer att kunna optimera bränsle och tändning mest troligt.
med risk att bli uppsökt och spöad skulle jag gissa att han byggt så för att göra sig till lite
om man ser på grenröret så har han nog en heldel att lära sig, han skulle lagt ned mer tid där istället. då hadde motorn fått mycket bredare rigister och toppeffekt.
Nej jag tänker inte söka upp dig och spöa dig, men jag är intresserad av att veta hur jag kan misslyckats så fatalt med grenröret...