Olika längd på insugsrören ? Synpunkter ?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Olika längd på insugsrören ? Synpunkter ?

Inlägg av peppe »

Hejsan!

Slö surfade Zatzy och hittade denna bild.

Skulle vara trevligt med lite åsikter från er experter om en sådan här lösning.

Bild
Längden på rören bestämmer ju en del av motorns karaktär gällande vid vilket varvtal som motorn mår som bäst. I mitt fall där jag ska passera 400 hk så får jag ha en förhållandevis stor turbo, och alla vet ju hur det ser ut på en för liten motor. Kortfattat är detta ett försök att ge motorn ett bredare register för att plocka bort så mycket senapseffekt som möjligt.
Det känns lite avigt, men det kanske funkar och fyller funktionen som det är tänkt?
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Det funkar, om man kan justera bränslemängden för varje cylinder individuellt.. alla cylindrar måste ju ha en egen bränslemap.. även tändmap, om det ska bli perfekt..
Axel Wall
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

blir väl också att man får olika pulser på olika cylindrar, dvs man stämmer av varje cylinder för olika varvtal ?
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

= olika längd på rören till turbon?
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 9:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Kul att se lite svar i tråden.

Mappar man mot 4 st avgastempar då ? För att hålla koll på alla cylindrar.

Pulserna då? Borde inte dom bli hejvilda ?
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

peppe skrev:Kul att se lite svar i tråden.

Mappar man mot 4 st avgastempar då ? För att hålla koll på alla cylindrar.

Pulserna då? Borde inte dom bli hejvilda ?
pulserna funkar ju.. det är som erssa påpekade, man stämmer av cylindrarna för olika varvtal.

Man ska nog mappa med 4 st lambda, och 4 st avgastemp, om det ska bli bra... sedan kolla färg på stiften... vid olika varvtal.


Slutsatsen är väll att det är enklare att bygga variabel längd på trattarna.
Axel Wall
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag undrar om skillnaden i mappningen skiljer mer än vanligt.
Hur många bygger insug som flödar exakt lika till alla cylindrar?
Plemimkammare brukar ju bli lite vad man får plats med, ofta spjällhus i ena änden.
Då är det ju stor risk att en cylinder får mer luft, då förutsättningarna skiljer.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 9:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

toxic ant skrev:insug som flödar exakt lika till alla cylindrar?
Plemimkammare brukar ju bli lite vad man får plats med, ofta spjällhus i ena änden.
Då är det ju stor risk att en cylinder får mer luft, då förutsättningarna skiljer.
Spjäll i änden ger väldigt jämn luftfördelning
Axel Wall
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vissa motorcylkar har så, och det fungerar säkert på dem!

men jag skulle aldrig rekomendera nått sånt då han alldrig kommer att kunna optimera bränsle och tändning mest troligt.

med risk att bli uppsökt och spöad skulle jag gissa att han byggt så för att göra sig till lite :lol:

om man ser på grenröret så har han nog en heldel att lära sig, han skulle lagt ned mer tid där istället. då hadde motorn fått mycket bredare rigister och toppeffekt.
matte119
För mycket laddtryck
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jul 29, 2004 10:15 pm
Ort: Linköping/Ljungsbro

Inlägg av matte119 »

vet att musen är inblandad i det där...
Old Customs Never Die, They Just Get Restored!
http://teamstrike57.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har läst lite om sånt här med olika insug just på turbomotorer.
jag svarade på Zatzy , kan ta det här åxå lite lätt.

Det är bättre att samla alla pulser vid ett varvtal och få en 'big bang' så det slår igång turbon. om man är ute efter just det alltså.

för när turbon väl är igång.. ja då har man vrid ändå.
så vill man slå igång en stor snurra kan man försöka stämma av i den 'nedre regionen' av varvtalsområdet som kan tänkas användbart.
men. det blir lååånga rör,, långa rör innebär friktion vilket innebär strypning vid höga gasflöden..
man kan inte äta kakan och ha den kvar... jävla idiot som kom på det ordspråket.. utan det hade allt varit lätt *S*
runbag
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: sön apr 09, 2006 8:36 am

Inlägg av runbag »

Jens Gustavsson skrev:vissa motorcylkar har så, och det fungerar säkert på dem!

men jag skulle aldrig rekomendera nått sånt då han alldrig kommer att kunna optimera bränsle och tändning mest troligt.

med risk att bli uppsökt och spöad skulle jag gissa att han byggt så för att göra sig till lite :lol:

om man ser på grenröret så har han nog en heldel att lära sig, han skulle lagt ned mer tid där istället. då hadde motorn fått mycket bredare rigister och toppeffekt.
Nej jag tänker inte söka upp dig och spöa dig, men jag är intresserad av att veta hur jag kan misslyckats så fatalt med grenröret...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

volvo140turbo skrev:dubbla insugningslängder. det är lite små pyssel att bygga men inte helt omöjligt.
Men ändå inte helt bra.. bästa är juh teleskopiska insug.. men det kräver en del av konstruktionen samt 'programmeringen' av rörelsen.
Skriv svar