e30 m50 turbo uppstartad utan turbo.
- proppen1
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 50
- Blev medlem: mån jul 08, 2013 1:11 am
- Ort: umeå/holmsund
e30 m50 turbo uppstartad utan turbo.
Som sagt fick tag på en bmw e30 318 -88 för en ganska vettig peng, miltal 15000mil och 5ägare! sagt och gjort, bilen var ganska rostig runt skärmar och hjulhus så det som är gjort för tillfället är rostlagning och byte av skärmar både fram och bak. sedan fick jag tag på fram och bakvagn från en 325a av en polare. så nu i veckan for bakvagns och framvagns detaljerna in på blästring och idag så blev det lackat. motor kommer köpas nästa vecka likaså powerflex bussningarna.
Det kommer att bli en budget bil då jag fortfarande går i skolan men det kommer ej bli så lätt att hålla ner kostnaderna ändå...
spec.
Motor.
Cooperring packning
Arp till toppen.
Arp till svänghjul.
S50 filterhus för uttag för oljekyl.
Nya packningar.
Blästrad och lackad ventilkåpa.
Drivlina.
Zf låda
4 puck sinter.
618 tryckplatta.
328 kardan.
325 drivaxlar.
lamelldiff.
Soppa system.
Nuke fuelrail.
Nuke full flow filter.
Alu an8 rör hela vägen under bil med an kopplingar.
spridare: Bosch 1000cc.
Soppa pump: Intank pump Deatschwerks DW301
Aeromotive Btr.
AN kopplingar i hela soppa systemet.
Styrsystem. Vems sprut.
Universal Vems härva.
Bosch lamda.
Laddtrycks styrning.
Avgas:
3" hela vägen med simons dämpare på slutet.
Hks kopia.
Turbo: ?
Bromsar:
Fram ok: Brembo 4kolvs ok med Zak adapter.
Skivor: Audi s3 omborrade.
Stål omspunna slangar fram.
Huvudbroms cylinder från e38 750.
Bak: 325 orginal ok som är blästrade,nya packningar å en skvätt färg. nya belägg och skivor blev det där med.
Kaross.
D2 street coils runtom, med ställbar topplagring.
Powerflex i bak och framvagn.
Helt ny framvagn.
Fjäderbens stag fram och bak.
Skruvbur.
Fälgarna fick sig en pulverlack och yokahama advan ad45 runtom.
update kommer frammåt veckan.
Det kommer att bli en budget bil då jag fortfarande går i skolan men det kommer ej bli så lätt att hålla ner kostnaderna ändå...
spec.
Motor.
Cooperring packning
Arp till toppen.
Arp till svänghjul.
S50 filterhus för uttag för oljekyl.
Nya packningar.
Blästrad och lackad ventilkåpa.
Drivlina.
Zf låda
4 puck sinter.
618 tryckplatta.
328 kardan.
325 drivaxlar.
lamelldiff.
Soppa system.
Nuke fuelrail.
Nuke full flow filter.
Alu an8 rör hela vägen under bil med an kopplingar.
spridare: Bosch 1000cc.
Soppa pump: Intank pump Deatschwerks DW301
Aeromotive Btr.
AN kopplingar i hela soppa systemet.
Styrsystem. Vems sprut.
Universal Vems härva.
Bosch lamda.
Laddtrycks styrning.
Avgas:
3" hela vägen med simons dämpare på slutet.
Hks kopia.
Turbo: ?
Bromsar:
Fram ok: Brembo 4kolvs ok med Zak adapter.
Skivor: Audi s3 omborrade.
Stål omspunna slangar fram.
Huvudbroms cylinder från e38 750.
Bak: 325 orginal ok som är blästrade,nya packningar å en skvätt färg. nya belägg och skivor blev det där med.
Kaross.
D2 street coils runtom, med ställbar topplagring.
Powerflex i bak och framvagn.
Helt ny framvagn.
Fjäderbens stag fram och bak.
Skruvbur.
Fälgarna fick sig en pulverlack och yokahama advan ad45 runtom.
update kommer frammåt veckan.
Senast redigerad av proppen1 den sön sep 13, 2015 4:59 pm, redigerad totalt 9 gång.
Team Johansson Offshore Racing.
https://www.facebook.com/TeamJohanssonO ... ng?fref=ts
https://www.facebook.com/TeamJohanssonO ... ng?fref=ts
- proppen1
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 50
- Blev medlem: mån jul 08, 2013 1:11 am
- Ort: umeå/holmsund
e30 m50b25 turbo
då var Bak och framvagnsdelarna lackade! riktigt bra resultat faktiskt! nu skall det bara pressas nya hjul lager och dit med bussningar ! någon som har en lamelldiff till salu?
Team Johansson Offshore Racing.
https://www.facebook.com/TeamJohanssonO ... ng?fref=ts
https://www.facebook.com/TeamJohanssonO ... ng?fref=ts
Re: e30 m50b25 turbo
Även om det är låg budget så verkar du kompensera för det med att lägga ner tid istället. Håll tempot nu!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- proppen1
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 50
- Blev medlem: mån jul 08, 2013 1:11 am
- Ort: umeå/holmsund
Re: e30 m50b25 turbo
lindberg_ : tackar tackar! jo vill göra allt väl så man slipp stå där och måste göra om det!
mattias : jo som jag skrev ovan så hatar jag att få göra om saker som man redan en gång har gjort! men men tur man har mycket kompisar som ställer upp för en!
sagt och gjort, nu är det karossen som ska få sig en skvätt lack! en polare erbjöd sig att hjälpa mig att slipa spackla och lacka så nu spenderar man kvällarna i ett garage i sävar!
tanken är att bilen ska lackas på fredag så det är bara att jobbba! som jag skrev här ovan så hatar jag backjobb,fick slipa ner allt spackel och svetsa mer på skärmkanterna som byttes (pga okunnigt spacklande och svetsning) dock så lär man sig bäst av sina misstag.
snart så!
var och köpte spackel idag och då fick jag tips att använda ett nykommet kolfiber spackel och det funkar sjukt bra, lätt jobbat är det också!
skall försöka få tag på den lilla vingen så den bli lite snyggare i röven! den som sitte där nu ser ej bra ut då den har spruckit överallt..
ingen som har en mtech 2 front liggandes kring umeå trakten som kan säljas till en bra peng?
mer bilder kommer! kommentera gärna vad ni tycker och tänker!
mattias : jo som jag skrev ovan så hatar jag att få göra om saker som man redan en gång har gjort! men men tur man har mycket kompisar som ställer upp för en!
sagt och gjort, nu är det karossen som ska få sig en skvätt lack! en polare erbjöd sig att hjälpa mig att slipa spackla och lacka så nu spenderar man kvällarna i ett garage i sävar!
tanken är att bilen ska lackas på fredag så det är bara att jobbba! som jag skrev här ovan så hatar jag backjobb,fick slipa ner allt spackel och svetsa mer på skärmkanterna som byttes (pga okunnigt spacklande och svetsning) dock så lär man sig bäst av sina misstag.
snart så!
var och köpte spackel idag och då fick jag tips att använda ett nykommet kolfiber spackel och det funkar sjukt bra, lätt jobbat är det också!
skall försöka få tag på den lilla vingen så den bli lite snyggare i röven! den som sitte där nu ser ej bra ut då den har spruckit överallt..
ingen som har en mtech 2 front liggandes kring umeå trakten som kan säljas till en bra peng?
mer bilder kommer! kommentera gärna vad ni tycker och tänker!
Team Johansson Offshore Racing.
https://www.facebook.com/TeamJohanssonO ... ng?fref=ts
https://www.facebook.com/TeamJohanssonO ... ng?fref=ts
- MiickeJ
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 12
- Blev medlem: lör jul 14, 2012 11:45 pm
- Ort: Holmsund/Umeå, skellefteå
Re: e30 m50b25 turbo
Gästar lite och uppdaterar med lite pågående bilder medans ägaren till bilen är på bio med bruden! :p jag va på amax tidigare idag o kikade lite på färger, för Philip har svårt att välja vad han vill ha men vi hittade en färg som han förhoppningsvis kommer att tycka om men vi ser väl vad han säger de är ju som sagt hans bil och hans val! Så här ser färgen iaf ut i ljus jag får ursäkta dåliga bilder som sagt bara taget med en mobil kamera! Tack och hej för mig! Kommentera gärna vad ni tycker och tänker!
Mvh Micke Johansson
- proppen1
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 50
- Blev medlem: mån jul 08, 2013 1:11 am
- Ort: umeå/holmsund
Re: e30 m50b25 turbo
blev lite ändringar i schemat men lacken är nära nu! lite bilder på vad som händer just nu!
hann även klämma in nån timmas jobb åt en bekant ihelgen .
hann även klämma in nån timmas jobb åt en bekant ihelgen .
Team Johansson Offshore Racing.
https://www.facebook.com/TeamJohanssonO ... ng?fref=ts
https://www.facebook.com/TeamJohanssonO ... ng?fref=ts
- proppen1
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 50
- Blev medlem: mån jul 08, 2013 1:11 am
- Ort: umeå/holmsund
Re: e30 m50b25 turbo
har vart dåligt me updates nu på slutet men de grundas på att bilen har vart på lack och jag fick tillbaka den i fredags. så här kommer lite bilder på bettan.
har fått tag på en m-tech2 front så blir att slipa å plasta lite på den sen ska den lackas!
någon som har nått tips på broms alternativ till bilen? hästarna landar runt 400-500 så nått bromsalternativs tips som får stopp på raketen hade vart tacksamt. mer updates kommer till veckan.
har fått tag på en m-tech2 front så blir att slipa å plasta lite på den sen ska den lackas!
någon som har nått tips på broms alternativ till bilen? hästarna landar runt 400-500 så nått bromsalternativs tips som får stopp på raketen hade vart tacksamt. mer updates kommer till veckan.
Team Johansson Offshore Racing.
https://www.facebook.com/TeamJohanssonO ... ng?fref=ts
https://www.facebook.com/TeamJohanssonO ... ng?fref=ts
Re: e30 m50b25 turbo
Ser ut som en bra lagd lack det där!
Det finns rätt mycket att läsa på om bromsar på rejsa.nu och det skulle nästan vara enklare att byta till 5-bult för att få tag på lite enklare alternativ. Det är ju inte direkt effekten som tröttar ut bromsarna, utan körstilen. Prova konbana någon gång så märker du hur det fungerar. I ditt fall skulle jag börja med vettiga belägg istället, sen kan man dra riktiga slangar för bromskylnings-ventilation.
Det finns rätt mycket att läsa på om bromsar på rejsa.nu och det skulle nästan vara enklare att byta till 5-bult för att få tag på lite enklare alternativ. Det är ju inte direkt effekten som tröttar ut bromsarna, utan körstilen. Prova konbana någon gång så märker du hur det fungerar. I ditt fall skulle jag börja med vettiga belägg istället, sen kan man dra riktiga slangar för bromskylnings-ventilation.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- proppen1
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 50
- Blev medlem: mån jul 08, 2013 1:11 am
- Ort: umeå/holmsund
Re: e30 m50b25 turbo
jo blev sjukt bra och jag är riktigt nöjd! jo jag har spekulerat lite ikring de där men hur pass äre å byta till 5 bult? snackade lite med robban också och han tyckte samma sak börja med rejäla belägg sen kan man ju alltid kosta på nya ok men belägg är ju en bra början. har spekulerat lite ikring bmw 750 ok men vet inte hur pass de är att få dit dom, lär va adapter som skall behövas, men måste man byta nån huvudbromscylinder eller liknande då man har större ok än orginal? är ny börjare i detta träsk!
Team Johansson Offshore Racing.
https://www.facebook.com/TeamJohanssonO ... ng?fref=ts
https://www.facebook.com/TeamJohanssonO ... ng?fref=ts
Re: e30 m50b25 turbo
Det är framför allt större ventilerade skivor som ska dit.
Hur mycket jobb det är att byta till 5-bult.. ja det är inte så mycket som man kan tro och det är väl relativt vad du tycker är mycket jobb. Det finns mycket att läsa på t.ex PPF eller
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=241392
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49420
Hur mycket jobb det är att byta till 5-bult.. ja det är inte så mycket som man kan tro och det är väl relativt vad du tycker är mycket jobb. Det finns mycket att läsa på t.ex PPF eller
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=241392
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49420
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- proppen1
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 50
- Blev medlem: mån jul 08, 2013 1:11 am
- Ort: umeå/holmsund
Re: e30 m50b25 turbo
tacksam för tipset! egentligen är det inte jobbet och tiden som jag oroar mig för utan pengarna i sig, karossen har gått och blivit ganska så dyrare än vad jag hade räknat på. men om man kör typ 325ans ok med riktiga belägg och borrade och slitsade skivor? de borde väl funka till en början?
sen undrar ja lite om de där med bromscylindern, det är inget sånt som behöver bytas? typ huvudbromscylinder,
sen undrar ja lite om de där med bromscylindern, det är inget sånt som behöver bytas? typ huvudbromscylinder,
Team Johansson Offshore Racing.
https://www.facebook.com/TeamJohanssonO ... ng?fref=ts
https://www.facebook.com/TeamJohanssonO ... ng?fref=ts
Re: e30 m50b25 turbo
Med original-ok ? Nån tysk ingenjör har nog tänkt till så att du kan låsa bromsarna om du måste med original-grejerna.
Det är lite invididuellt hur man vill ha bromspedalen. Se till att ha fräscha slangar till oken bara, det ger mycket för känslan i pedalen.
Byter du ok så lär du se över diameter och antal kolvar, med rätt balans mellan fram och bak, och så vidare. Det finns inget enkelt svar på det.
Det är lite invididuellt hur man vill ha bromspedalen. Se till att ha fräscha slangar till oken bara, det ger mycket för känslan i pedalen.
Byter du ok så lär du se över diameter och antal kolvar, med rätt balans mellan fram och bak, och så vidare. Det finns inget enkelt svar på det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- proppen1
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 50
- Blev medlem: mån jul 08, 2013 1:11 am
- Ort: umeå/holmsund
Re: e30 m50b25 turbo
allt blir nytt så inget blir halvdant gjort, problem är till för att lösas! får återkomma om va det blir för något! men om jag nu kör 4bult så vad rekomenderar du då?
Team Johansson Offshore Racing.
https://www.facebook.com/TeamJohanssonO ... ng?fref=ts
https://www.facebook.com/TeamJohanssonO ... ng?fref=ts
Re: e30 m50b25 turbo
Jag har seat Ibiza cupra 280mm skivor på E30 framvagn
http://www.autokatalogen.se/afw/skellef ... dNo=286400
Stämmer riktigt skapligt med E30 i inpressning och så, har dem i combo med Volvo 240 ok (de utan Abs) och egna okadaptrar.
Fick rekommenderat av sfro Gustav , som en bra mix och prisvärd.
Sedan är det Mercedes W123 huvudbromscylinder på org servo (större diameter på den cylindern) med tilton reduceringsventil till bakbromsarna.
Pussel oja men inte så tokig lösning om man vill ha kvar 4bult.
// Erik
http://www.autokatalogen.se/afw/skellef ... dNo=286400
Stämmer riktigt skapligt med E30 i inpressning och så, har dem i combo med Volvo 240 ok (de utan Abs) och egna okadaptrar.
Fick rekommenderat av sfro Gustav , som en bra mix och prisvärd.
Sedan är det Mercedes W123 huvudbromscylinder på org servo (större diameter på den cylindern) med tilton reduceringsventil till bakbromsarna.
Pussel oja men inte så tokig lösning om man vill ha kvar 4bult.
// Erik