FOS pipe concept (Frits Overmars)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
FOS pipe concept (Frits Overmars)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Heideken
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 238
- Blev medlem: fre mar 23, 2012 11:03 pm
- Ort: Malmköping
- Kontakt:
Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)
får en ganska lika mått som med EC med samma inputs
men wave speed, förklara någon
men wave speed, förklara någon
Wilhelm von Heideken
http://www.facebook.com/wsdracing/
http://www.facebook.com/wsdracing/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)
Ljudhastigheten va?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Heideken
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 238
- Blev medlem: fre mar 23, 2012 11:03 pm
- Ort: Malmköping
- Kontakt:
Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)
jo de är de väl, men vad vill man ha för värden/vad blir det för värden? Måste väl va samma princip som att man sätter in avgastemp i vissa andr program?
Wilhelm von Heideken
http://www.facebook.com/wsdracing/
http://www.facebook.com/wsdracing/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)
ja precis, du får räkna fram pulshastigheten i den miljö du har.
blir lite mer kompicerat då.
värme,densiteten på gaserna är variabler.
Plus att pulshastigheten skiljer medströms och motströms.
Inte helt lätt mao.
Kanske är 517 eller vad det stod ett bra riktvärde som man inte behöver krångla till så mycket för att hamna i närheten av det man vill åstakomma.
blir lite mer kompicerat då.
värme,densiteten på gaserna är variabler.
Plus att pulshastigheten skiljer medströms och motströms.
Inte helt lätt mao.
Kanske är 517 eller vad det stod ett bra riktvärde som man inte behöver krångla till så mycket för att hamna i närheten av det man vill åstakomma.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)
550 har han själv skrivit på andra forum som ett bra riktvärde för en vass 2t
Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)
Har du testat progr.nico?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)
Heideken skrev:får en ganska lika mått som med EC med samma inputs
Det ska du få också.
Fysiken gör att du kan inte få herrejösses olika pipor fastän man beräknar dem olika.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Holländaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 391
- Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
- Ort: Harads
- Kontakt:
Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)
Har inte byggt nån pipa efter det än Men allt är enligt Frits Overmars teorier och dom sägs ju funka.smokke skrev:Har du testat progr.nico?
518 m/s värdet har jag räknat ut på nåt vis men kommer inte ihåg vad formeln var. Hade iaf nån formel för att räkna ut hastigheten i en vis gas vid en viss temperatur, jag tog temperaturen lite i nederkant, den är gissat på ett ungefär för 150m dragrace med skoter och då har man nog kallare pipor än vad man har på sommarn.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)
Jag tror det funkar, vill man kan man med lite ryggradskänsla även nyttja programmet då man gör 3stegs diffusorer.
Men det gäller att veta vad som gör vad då.
pipan på min maskin om man dubbelkollar mot det här programmet och exhaustcalculator är faktiskt ganska 'bang on'.
Även fast jag byggde den mest efter ryggradskänslan, lade även till tvåstegs slutbaffel på min pipa pga den elaka slutvinkeln.
Nu har den iofs inte presterat(på papper eller bana) vad den kan göra som bäst.
Utan det vart en liten halvmiss, men ändock 30,41hk på hjulet.
Det blir en bromsning framöver igen men med tillsnyggad header pga den ser för illa ut med miljoner skarvar, hoppas på ett betydligt bättre resultat, buttdynon säger det nu iaf.
Kan dock vara ökat vrid på lägre varv som lurar mig lite
Men det gäller att veta vad som gör vad då.
pipan på min maskin om man dubbelkollar mot det här programmet och exhaustcalculator är faktiskt ganska 'bang on'.
Även fast jag byggde den mest efter ryggradskänslan, lade även till tvåstegs slutbaffel på min pipa pga den elaka slutvinkeln.
Nu har den iofs inte presterat(på papper eller bana) vad den kan göra som bäst.
Utan det vart en liten halvmiss, men ändock 30,41hk på hjulet.
Det blir en bromsning framöver igen men med tillsnyggad header pga den ser för illa ut med miljoner skarvar, hoppas på ett betydligt bättre resultat, buttdynon säger det nu iaf.
Kan dock vara ökat vrid på lägre varv som lurar mig lite
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Holländaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 391
- Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
- Ort: Harads
- Kontakt:
Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)
Det är många som säger det, att resultatena stämmer bra med pipor som redan har visat sig funka. För min del blir det nog att bygga en ny pipa till moppen nästa säsong och då ska den här användas. Få se hur bra den funkar när man inte har en massa växlar.. Misstänker att den kan bli lite för peakig men å andra sidan ger min nuvarande pipa inte nåt speciellt brett område heller.
Jag har precis lagt till en funktion som ger en skalenlig ritning på pipan så man får lite bättre intryck på hur den ser ut.
Jag har precis lagt till en funktion som ger en skalenlig ritning på pipan så man får lite bättre intryck på hur den ser ut.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)
ash,, nu får jag felmeddelande i explorer *error on page* nere till höger i browsern.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Holländaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 391
- Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
- Ort: Harads
- Kontakt:
Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)
Hmm ok, ska kika på det.. Har inte testat med internet explorer.
Edit: Hmm, funkar bra för mig? IE 10. Tror dock att jag vet vars felet ligger, ska fixas iaf
Edit2: Borde vara fixat nu.
Edit: Hmm, funkar bra för mig? IE 10. Tror dock att jag vet vars felet ligger, ska fixas iaf
Edit2: Borde vara fixat nu.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)
ska kika
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)
Klockrent!
Roligt var också att bilden nedtill ändrar proportioner så man kan se med en snabb anblick med ögat hur profilen blir på pipan.
kanonbra!
Roligt var också att bilden nedtill ändrar proportioner så man kan se med en snabb anblick med ögat hur profilen blir på pipan.
kanonbra!
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!