Amundsen's Volvo 240 T5
Postat: mån sep 16, 2013 11:17 pm
Kjøpte bilen for konfpengene mine i 2005.
Mine planer om den var jo å gjøre den i stand og sette inn injection turbo-motor altså FK,FT eller ET motor.
Kom vell så langt som at jeg fikk ribba bilen, plukka ut motoren og fikk solgt den.
Pengene jeg fikk for motoren gikk jo til en annen motor. Det ble en Audi 5'er 10v T. Men det ble aldri noe av, så den solgte jeg å kjøpte meg en B21ET med større turbo osv osv...
Høsten 09 så jeg en annonse om en 5syl 2.0L lt volvo-motor. Da prøvde jeg for morroskyld å sende ei meld å spørre om han kanskje var intr i å bytte med min motor, å det var han
Tatt ALLT av asfaltmatter, pusset hele gulvet blankt, Behandlet med rustbeskyttelse. Skal også lakkeres innvendig(gammelt bilde) :
Motoren, syrebadet og lakkert.
Bilen på vei ut fra verste... lenge siden den har kjennt frisk luft.
Har gjort toppen så å si klar for montering. Har slipt alle ventiler og kjøpt nye ventiltettninger siden disse var rimelig slitte. Like greit å gjøre det mens allt er oppe.
Den vart også planslipt når den ble plukket av motoren.
Bunnpanne. bare kortet inn, klar for sveising:
Korta inn oljepickuprøret. Blir også Darton sylforinger i motoren, men det kommer senere.
Har annskaffet en vraka Audi 90q. Tenkte jeg å bruke hele bakstillinga derfra. På grunn av uavhengi fjøring og elektrisk sperre.
Har ikke sett noen gjøre dette før, så det er også en av grunnene. Litt arti å prøve noe utenom det vanlige!
jekka ned skallet på quattro akslingen. Veldig fornøyd med bredden!
Fjærning av panhardstag-oppheng.
Escort cosworth felger.
Hylsene jeg lagde, med skive og mutter inni.
Å da var det svesst sammen.
Kappa vekk ''øra'' til momentstaga. Trenger kanskje ikke di?
Så litt gulvsveising.
Pungtinga på innerskjermen på ene sia hadde sprekki 4 steder, så slipte ned å la på litt.
2 elefantjekker og 2 kamerater så var den plutselig rundt igjenn.
Hadde ikke coilover eller kompl dempere, så måtte lage no greier.. Tok mål fra en belasta Audi s2.
Skjærte hull til ''demperne''
Fant hjulhøyde jeg skulle ha.
Motorfester ferdig.
Fått på astoplerør og takrør pluss dørstrevere på ene sia, pluttselig var det tomt for rør...
Begynnt med helsveising.
Så er det litt ommatt arbe. Tetta hullet til fuelcellkulpen.
Fuelcell med nye fester. Må få noen til å sveise på di bakre festene for meg da jeg har fjæret dem siden jeg skal ha dem på siden bak isteden for bak tanken.
Så et lite stemningsbilde med catchtank.
Fortsatt litt med sveising... Takker for behjelpelige kamerater
Begynnt å lappe sammen gulvet over akslingen.
Så har jeg plukket ned bakstillinga for å skru den helt fra hverandre.
Alu foringer til bakstilling
Fått på plass gulv, hattehylle og brannvegg. Mangler å sveise litt sia jeg gikk tom for sveisetråd... Har også lakkert litt aludeler!
Dårlig kvalitet!
Ups....
Hovedbøyla klistra til kaross.
Hms på topp
Smil til kamera
Må slipe litt
Hva skal detta bli??
Tadaa
Girkasse er i hus, fra audi s4.
La den imot 960 huset for å sammenligne.
01E 6tr. Blir litt fast&furious preg på denne girkassa.... men men, da har jeg et cruisegir hehe.
Slanket den for sidebraketter å en adapter oppå kassa
Den går høyere, men den er møkktung så fant ikke på noe lurt aleine
Blir mindre kapping i tunellen en jeg hadde trudd. Litt dårlig bilde
Slang opp bakstillinga å hang opp diffen for å måle litt. Mellomakslingen blir hele 117+/-3cm lang.
Psykisk støtte og litt hjelp underveis..
Her blir det flocking
Sprekker og rift fuger jeg igjenn så det blir strøkent før behandling.
Har begynt på di nye endetankene til ic som jeg lagde nye maler på. Dette var noe lettere å håndtere!
Hullbor og vinkelsliper så er mye gjort.
Hullene er ikke 3'' enda hvis noen syntes det ser litt smått ut
Å litt carbonsnacks
Hele stua full av carbon. staaas
La alle delene på vekta. tak, panser, bagasjelogg
Litt mye bilder på en gang men håper det går fint! Kom gjerne med kritikk, tips og ideer
Mvh.
Mine planer om den var jo å gjøre den i stand og sette inn injection turbo-motor altså FK,FT eller ET motor.
Kom vell så langt som at jeg fikk ribba bilen, plukka ut motoren og fikk solgt den.
Pengene jeg fikk for motoren gikk jo til en annen motor. Det ble en Audi 5'er 10v T. Men det ble aldri noe av, så den solgte jeg å kjøpte meg en B21ET med større turbo osv osv...
Høsten 09 så jeg en annonse om en 5syl 2.0L lt volvo-motor. Da prøvde jeg for morroskyld å sende ei meld å spørre om han kanskje var intr i å bytte med min motor, å det var han
Tatt ALLT av asfaltmatter, pusset hele gulvet blankt, Behandlet med rustbeskyttelse. Skal også lakkeres innvendig(gammelt bilde) :
Motoren, syrebadet og lakkert.
Bilen på vei ut fra verste... lenge siden den har kjennt frisk luft.
Har gjort toppen så å si klar for montering. Har slipt alle ventiler og kjøpt nye ventiltettninger siden disse var rimelig slitte. Like greit å gjøre det mens allt er oppe.
Den vart også planslipt når den ble plukket av motoren.
Bunnpanne. bare kortet inn, klar for sveising:
Korta inn oljepickuprøret. Blir også Darton sylforinger i motoren, men det kommer senere.
Har annskaffet en vraka Audi 90q. Tenkte jeg å bruke hele bakstillinga derfra. På grunn av uavhengi fjøring og elektrisk sperre.
Har ikke sett noen gjøre dette før, så det er også en av grunnene. Litt arti å prøve noe utenom det vanlige!
jekka ned skallet på quattro akslingen. Veldig fornøyd med bredden!
Fjærning av panhardstag-oppheng.
Escort cosworth felger.
Hylsene jeg lagde, med skive og mutter inni.
Å da var det svesst sammen.
Kappa vekk ''øra'' til momentstaga. Trenger kanskje ikke di?
Så litt gulvsveising.
Pungtinga på innerskjermen på ene sia hadde sprekki 4 steder, så slipte ned å la på litt.
2 elefantjekker og 2 kamerater så var den plutselig rundt igjenn.
Hadde ikke coilover eller kompl dempere, så måtte lage no greier.. Tok mål fra en belasta Audi s2.
Skjærte hull til ''demperne''
Fant hjulhøyde jeg skulle ha.
Motorfester ferdig.
Fått på astoplerør og takrør pluss dørstrevere på ene sia, pluttselig var det tomt for rør...
Begynnt med helsveising.
Så er det litt ommatt arbe. Tetta hullet til fuelcellkulpen.
Fuelcell med nye fester. Må få noen til å sveise på di bakre festene for meg da jeg har fjæret dem siden jeg skal ha dem på siden bak isteden for bak tanken.
Så et lite stemningsbilde med catchtank.
Fortsatt litt med sveising... Takker for behjelpelige kamerater
Begynnt å lappe sammen gulvet over akslingen.
Så har jeg plukket ned bakstillinga for å skru den helt fra hverandre.
Alu foringer til bakstilling
Fått på plass gulv, hattehylle og brannvegg. Mangler å sveise litt sia jeg gikk tom for sveisetråd... Har også lakkert litt aludeler!
Dårlig kvalitet!
Ups....
Hovedbøyla klistra til kaross.
Hms på topp
Smil til kamera
Må slipe litt
Hva skal detta bli??
Tadaa
Girkasse er i hus, fra audi s4.
La den imot 960 huset for å sammenligne.
01E 6tr. Blir litt fast&furious preg på denne girkassa.... men men, da har jeg et cruisegir hehe.
Slanket den for sidebraketter å en adapter oppå kassa
Den går høyere, men den er møkktung så fant ikke på noe lurt aleine
Blir mindre kapping i tunellen en jeg hadde trudd. Litt dårlig bilde
Slang opp bakstillinga å hang opp diffen for å måle litt. Mellomakslingen blir hele 117+/-3cm lang.
Psykisk støtte og litt hjelp underveis..
Her blir det flocking
Sprekker og rift fuger jeg igjenn så det blir strøkent før behandling.
Har begynt på di nye endetankene til ic som jeg lagde nye maler på. Dette var noe lettere å håndtere!
Hullbor og vinkelsliper så er mye gjort.
Hullene er ikke 3'' enda hvis noen syntes det ser litt smått ut
Å litt carbonsnacks
Hele stua full av carbon. staaas
La alle delene på vekta. tak, panser, bagasjelogg
Litt mye bilder på en gang men håper det går fint! Kom gjerne med kritikk, tips og ideer
Mvh.