Stakar, kolvar eller båda?
Postat: fre okt 04, 2013 8:58 pm
Står inför att renovera och uppgradera motorn under vintern, en B230 sugis. Har taskig komp, enorm vevhusvent och allmänt spikskadad motor. Det är en sugis och jag varvar den till 8000rpm vid varje växling och kommer fortsätta med det i framtiden också. Botten är idag väldigt standard - viktade kolvar och stakar, balanserad vev osv. Inget fancy alls. Och - jag hade gärna fortsatt så men jag tänker att det finns en poäng med lättare stakar och kolvar för det borde bli mindre krafter på grejjerna och då borde det bli mer robust. Att den rasat är mitt eget fel, jag hade inte koll på tändning och bränsle.
Har läst på lite här på forumet och min slutsats är att original stakarna nog är okej om än lite tunga. Däremot förefaller det som att original kolvarna är problematiska - eller är det så? Tänker då på det Erland Cox skrev om att kolvringarna är för tjocka och att de egentligen inte tål varvet. Gäller detta även på sugisar eller är det främst tyrbo motorer?
Så rekommendationer på kolvar och stakar? Vill ha nåt som man bara plockar ihop, inte en massa juckel med fräsa om och svarva hit och dit. Bara 1:1 i utformning, men lättare. Är det möjligt? Vem säljer?
Och - vad ger mest pang-för-peng?
Behålla stakarna och byta kolvar?
Behålla kolvarna och byta stakar?
Behålla original kolvar och stakar och spara pengarna till däck?
Antar att alla stakar som kostar billigt är nån variant på Kina-tillverkat - är det ett problem? Tänker på LG Speed och LMR tex, antar att det är "samma" stakar. Verkar ju som rätt ok pengar med stakar och packningar. Men - det kanske är kolvar jag egentligen ska satsa på?
Har läst på lite här på forumet och min slutsats är att original stakarna nog är okej om än lite tunga. Däremot förefaller det som att original kolvarna är problematiska - eller är det så? Tänker då på det Erland Cox skrev om att kolvringarna är för tjocka och att de egentligen inte tål varvet. Gäller detta även på sugisar eller är det främst tyrbo motorer?
Så rekommendationer på kolvar och stakar? Vill ha nåt som man bara plockar ihop, inte en massa juckel med fräsa om och svarva hit och dit. Bara 1:1 i utformning, men lättare. Är det möjligt? Vem säljer?
Och - vad ger mest pang-för-peng?
Behålla stakarna och byta kolvar?
Behålla kolvarna och byta stakar?
Behålla original kolvar och stakar och spara pengarna till däck?
Antar att alla stakar som kostar billigt är nån variant på Kina-tillverkat - är det ett problem? Tänker på LG Speed och LMR tex, antar att det är "samma" stakar. Verkar ju som rätt ok pengar med stakar och packningar. Men - det kanske är kolvar jag egentligen ska satsa på?