Sida 8 av 13

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 630hk 2.55bar

Postat: lör okt 26, 2013 10:49 pm
av Göte
Följer tråden som tusan :thumbright:
När skall motorn ge upp? Spottar den ur sig 700+?

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 630hk 2.55bar

Postat: sön okt 27, 2013 10:15 am
av Jens Gustavsson
jag körde ett lite långsammare pull som vid 7700rpm och 2.7bar slutade med att laddtrycks rör lossnade så laddluft kylaren mm anföll mig :hihi: ska kontrolera eventuella skador på kylarna.....


673hk/7300rpm på 2.6bar laddtryck iallafall :lol: motorn gick på tomgång efter smällen så den lever än.



102%duty och lamda 0.83. 3.0bar delta bränsle tryck på max effekt så nu är spridarna slut på riktigt på detta bränsle tryck.

jag hadde ca 22-24 grader i rummet.

mvh jens

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Postat: sön okt 27, 2013 10:18 am
av Roger Berglund
Jens, kanske dax att fixa sånna där stag som jag snackade om igår ? :hey:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Postat: sön okt 27, 2013 10:23 am
av Jens Gustavsson
jo det är nog dax :) såg att vems el härvan fick sig en törn då givaren för insugnings tempen sitter på röret som va på väg mot månen.

FY FAN vilken smäll!!! skaller hänt ännu, måste sätta mig och ta en kaffe nu och lugna ned mig haha! adrenalin :lol:

mvh jens

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar+smä

Postat: sön okt 27, 2013 10:27 am
av Jens Gustavsson
att effekten ökade på så lite mer laddtryck än i går (2.55 till 2.6bar) va till stor del för att jag ökade laddtrycket på 7000rpm där den ger mer sugmotoreffekt motför 7600 som jag hadde i pik effekt i går. sen lite lekage gör ju sitt också.

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar+smä

Postat: sön okt 27, 2013 10:28 am
av Roger Berglund
dyker nog förbi på en stund , har några sånna där länkhuvuden liggandes som du kan få låna .
har du någon m6/m8 gängstång ?

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Postat: sön okt 27, 2013 10:32 am
av Deztallica
Nu närmar det sig! :thumbright:
Tro fan du blir attackerad när du aldrig blir nöjd. Har smällt några när jag provtryckt och då kommer de lite bajs. Som startgastestet med överslag i tändkablarna :pale:
Större spridare och 3+ bar nu. Glöm inte att fota nu så vi får se grenrör och insug.

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar+smä

Postat: sön okt 27, 2013 11:00 am
av Jens Gustavsson
292 hk/liter
187hk sugmotor beräknat på 2.6bar

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar+smä

Postat: sön okt 27, 2013 11:11 am
av Martin H
Det är bra Jens , kul att följa :thumbright: har du inte möjlighet att gå upp till 4bar bränsletryck?

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar+smä

Postat: sön okt 27, 2013 11:15 am
av Jens Gustavsson
nej inte just nu då jag kör standard volvo bränsle skena och regulator. (jag vill hålla allt så enkelt som möjligt på denna motor)

jag ska köpa en stor aromotiv den med långa fjädern senare men jag har ingen sån hemma just nu.

mvh jens

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar+smä

Postat: sön okt 27, 2013 11:39 am
av Deztallica
Kan du visa hur du gjort med skenan?

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar+smä

Postat: sön okt 27, 2013 11:49 am
av Jens Gustavsson
helt standard skena. passar på KL insuget.

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar+smä

Postat: sön okt 27, 2013 12:49 pm
av dsimila
Häftigt. Verkar vara en hejarturbo det där.
Det går att höja bränsletrycket på en standard volvo btr. Bara att klämma ihop den i ett skruvstäd så fjädern innuti trycks ihop några mm.

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar+smä

Postat: sön okt 27, 2013 1:16 pm
av Jens Gustavsson
man tappar lite slag då och det gör oftast inte så mycket men med 3 st pumpar så behöver man slaget på lägre varv och laddtryck.

mvh jens

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar+smä

Postat: sön okt 27, 2013 2:57 pm
av johan johansson
Jag sköt loss mitt tryckrör i bänken jag med. Ett 90mm rör på 2,5 bar smäller utav bara fan trodde hjärtat stannade men samma motorn gick ju så fint på tomgång.