Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Inlägg av mrabarth »

Snyggt jobbat!! Kommer att bli kanonbra
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Inlägg av Danne_jmk »

Var å köpte en donator till bygget idag.
Blir till å ta växellåda, spakställ, och pedalställ m.m. till golfen.
Äntligen rätt växellåda så man kan göra "färdigt" där bak o skissa på roligare saker :P

Bild
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Inlägg av Lillen »

Hmm.
Alltså jag har lite grejor liggande , men vet inte om jag har allt?
Men har du länkarmar mm då , för det är ju vinklad spindelled på "pluschassiet" , alltså Mk III VR6/GTi/GTi 16V.
Och byter du BARA spindlarna så bryter det deluxe i spindelleden , det går inte.
Pluschassiet är dessutom förstärkta länkarmar på.

Ja alltså varför är det de grejorna du söker?
Är det pga vajerstyrningen du söker lådan?

Frågor av nyfikenhet och för bättre svar på frågorna.

ÄR det fembultat på Passaten??
Vad sitter de för bromsar på den?
VW & Volvo.
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Inlägg av Danne_jmk »

Hej jag är väl egentligen ute efter spindlar från en 4 bultad mk3 med lösa okhållare.
Passaten är 4 bultad men jag vet inte vad det är för modell på spindlarna.
Bromsarna har solida 256 skivor.
Valet av låda är pga virestyrningen och att den är kortare.
Vet inte om det blir den lådan i slutändan men det blir någon typ av 02A låda.
Jag är lite i valet o kvalet ang plus framvagn eller inte, blir rejäla bräddare bak o fram om jag skall få det å funka.
Hoppas du fått nå svar på frågorna
Annars är de ba o fråga mera :-)
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Inlägg av Husse1 »

Håller på och skrotar en -88 Passat, är det nåt från den du kan tänkas behöva?
Finns bl.a vxl.låda, spindlar, länkarmar, skivor, OK med lösa OK-hållare mm mm.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Inlägg av Lillen »

Om du har 256mm så har du rätt spindel.
Och har du ok med 54mm kolv gå det nog använda till större skiva.
Så då behövs okhållare.

Jag har en komplett uppsättning till salu om du ska ha 280mm både fram och bak.

Du BEHÖVER ju inte plusschassie.
Nä , du kan köra vanliga framvagnen.
Sedan kör du vanliga framvagne(bakvagnen) bak åxå.
Om du vill ha t.ex 280mm bromsar runt om.

Fram passar både pluschassie och fyrbultat med den bredare spårvidden.
Har haft det på flera bilar och det går fint med orginalskärmar.
Men onödigt om man inte är ute efter just det.
VW & Volvo.
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Inlägg av Danne_jmk »

Spindlarna från passaten var av rätt typ så nu behöver jag bara 2 till spindlar o en uppsättning 280mm bromsar fram.
Har även en komplett servostyrning nu oxå :-)
Plus lite annat smått å gott :-)
Användarvisningsbild
anto
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: mån jul 26, 2004 1:40 am
Ort: Hörnefors

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Inlägg av anto »

Tja jag har kvar bromsarna jag köpte till Ultiman om det kan va nått?
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Inlägg av Danne_jmk »

Idag har det hänt lite mer i bilen :)
Fixade plåtarna till stötdämpartornen o punktade dem på plats.
Bild

Plockade toppen på KR motorn och började slipa blocket.
Det blir mycket roligare när man inte har en stor rostklump i motorstället.
Bild
Bild
Bild
Bild

Lackad å fin :D
Bild

Till motorn skall jag jaga en upsättning vevstakar och kolvar från en audi s2.
Eller köpa ett gäng H profil stakar.

Men först får de bli en halvbur från finess med lite extra stag framåt.
Och uppstädning/inpassning så allt funkar med nya vxl lådan.
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Sv: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Inlägg av Danne_jmk »

Hallo nu blev jag tvungen att inhandla en svetshjälm så jag slipper låna från jobbet hela tiden. Blir ju väldigt irriterande när man glömmer ta med den eller kommerpå att man skulle fixa nått lite snabbt.
Inte en top of the line modell men funkar bra till ändamålet.

Bild

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Sv: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Inlägg av Danne_jmk »

Fixat lite på jobbet idag. Blaskat lite färg på vevhusventen o oljefilterhållaren.
Men jag vet inte om det blir luftkyld eller vattenkyld oljekylare.
Vad är för o nackdelar med vatten eller luftkylning av olja???

Bild
Användarvisningsbild
Thomas Palmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 204
Blev medlem: sön okt 28, 2007 10:33 pm
Ort: Nordmaling

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Inlägg av Thomas Palmgren »

tror jag har kvar S2 kolvarna från min fd motor, dock är dom frästa för att klara ventilerna då jag har 14,45mm lyft på mina kammar, h-profilarna blir kvar...

ang olja så är det väl för och nackdelar med allt, har kört bägge delarna samtidigt också,

med vattenkylning så kan du inte kyla oljan lika kall då du försöker kyla den med 80-90 gradigt vatten, dock så blir ju oljan varmare fortare då den värms upp av vattnet till viss del

luftkylt är väl alltid att föredra egentligen, då du kan få snabbare nerkylning vid hård körning, dock måste du ju köra för att få den effekten, vid vattenkylt kan du stå still med motorn igång men tar lite längre tid

själv körde jag bägge delarna, men dessa motarbetar ju varandra lite, då luftkylt vill kyla rejält och vattenkylare vart oftast nästan som en "värmare" men det funkade då fint för mig, men det är mina åsikter sen har säkert nån annan en annan åsikt :)

se bara upp med vattenkylaren på dessa motorer då dom kan ha fått mycket stryk genom åren och godset i själva kylaren kan vara tunt och gå hål, bara av den orsaken kan det vara vettigt att byta till luft för att utesluta ett ev. framtida problem :thumbright:
Audi 80 quattro -85 16v Turbo
Audi UrS4 Avant 2.2t
Levar Motorsport
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Inlägg av Danne_jmk »

Palmgren ->> jag har bestämt mig för luftkylning pga. Det är lättare att se om det börjar droppa :-P
Vet du hur mycket man vågar ladda på originalmotorn? Har hört att stakarna kan vara en svag punkt. Skall bara ta ut en 200 hp dvs en ökning på 60 hp.

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Sv: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Inlägg av Danne_jmk »

Idag har jag fixat lite med turbon. Den kommer från en 900T8 så jag fick byta pinbultarna på avgasutgången.
Behöver jag säga att de va roligt värre :-P

Bild

Tillverkade en egen fläns, som även går från 2" till 2,5"
Bild

Efter svetsningen så plansvarvades den, tycker de blev bra :-)
Bild



Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Thomas Palmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 204
Blev medlem: sön okt 28, 2007 10:33 pm
Ort: Nordmaling

Re: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T

Inlägg av Thomas Palmgren »

Danne_jmk skrev:Palmgren ->> jag har bestämt mig för luftkylning pga. Det är lättare att se om det börjar droppa :-P
Vet du hur mycket man vågar ladda på originalmotorn? Har hört att stakarna kan vara en svag punkt. Skall bara ta ut en 200 hp dvs en ökning på 60 hp.
200hp är nog inga bekymmer, själv har jag aldrig kört orginalstakar utan har endast kört s2 stakar, just pga att stakarna är svagaste punkten, jag skulle då monterat in andra stakar när motorn ändå är i delar :)
Audi 80 quattro -85 16v Turbo
Audi UrS4 Avant 2.2t
Levar Motorsport
Skriv svar