Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Fronten är grundad och klar, tagit lite längre tid än förväntat då det är repstopp på jobbet och det har blivit några dubbla skift Men det sponsrar ju bara mer till överladdat så..
Råkade hända en liten grej också.. Fick tag i en 735ia -91 för en billig slant.
Första tanken när den dök upp var att köpa och skrota, använda B35 blocket som grund för Super38an (92.5 borr blablabla), Dock var det väldigt mycket bang for the buck, motorn gick fint, fin svart skinn-inredning, bra vinterdäck samt bra sommardäck på 17" yrondell fälgar, tyckte det räckte bra ända tills jag kollade utrustningslistan, då dök kod S209 upp Och de som inte är lika insatta så kan jag ju meddela att det verkar sitta 210 lamelldiff i denna raket!
Var givetvis lite fix på den.
-Varningsblinkersen blinkade när man slog av tändningen. Bytte dock knappen så började det lira som det skulle.
-Parkeringsljus hö-fram samt vä-bak lyser inte. Testat löda om "senapsreläet" utan resultat
-instrumentbelysningen lyser hela tiden samt att den varnar på att ljusen är på hela tiden, gissar att ljusväxlaren är den felande länken.
-Vill stiga i temp(även i högre hastigheter) tills man varvar ur den, så gissar att vattenpumpen är påväg att ge upp.
-CO var visst dåligt på besiktningen så det kanske går att dra i en sluring etanol om man har tur.
Ska väl besikta raketen och sälja bort kanske. Man borde ju få en slant för en sån här ändå..
Råkade hända en liten grej också.. Fick tag i en 735ia -91 för en billig slant.
Första tanken när den dök upp var att köpa och skrota, använda B35 blocket som grund för Super38an (92.5 borr blablabla), Dock var det väldigt mycket bang for the buck, motorn gick fint, fin svart skinn-inredning, bra vinterdäck samt bra sommardäck på 17" yrondell fälgar, tyckte det räckte bra ända tills jag kollade utrustningslistan, då dök kod S209 upp Och de som inte är lika insatta så kan jag ju meddela att det verkar sitta 210 lamelldiff i denna raket!
Var givetvis lite fix på den.
-Varningsblinkersen blinkade när man slog av tändningen. Bytte dock knappen så började det lira som det skulle.
-Parkeringsljus hö-fram samt vä-bak lyser inte. Testat löda om "senapsreläet" utan resultat
-instrumentbelysningen lyser hela tiden samt att den varnar på att ljusen är på hela tiden, gissar att ljusväxlaren är den felande länken.
-Vill stiga i temp(även i högre hastigheter) tills man varvar ur den, så gissar att vattenpumpen är påväg att ge upp.
-CO var visst dåligt på besiktningen så det kanske går att dra i en sluring etanol om man har tur.
Ska väl besikta raketen och sälja bort kanske. Man borde ju få en slant för en sån här ändå..
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Här står den och skäms, tar tid att få det lackat när man ska vara beroende av andra gällande sånt
Dock är den rosten jag känner till reparerat och grundat nu också!
Tänkte börja ponera lite på S38an medans man väntar.
Hur har ni gjort med Kamsynken som kör hallgivare? Som jag har förstått så ska det väl bara räcka med en tand då den bara ska visa vart den ska börja tändcykeln?
Läst att vissa bara tagit en längre kamdrevsskruv och distanserat ut den?
Blir att köra Hallgivare då VEMSet är specat för det.
Den köptes ju även med 8 tändsteg så blir nog att skicka in den på omlödning, om ni inte har tips på vettiga passiva spolar som räcker långt? Kikat lite på Bosch Motorsports P65 spolarna.
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Sitter inte orginal kamsynken kvar på den? (men det väl iofs VR ?) Lär ju vara lättare att bara löda om boxen för Vr istället då
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Moggemx skrev:Sitter inte orginal kamsynken kvar på den? (men det väl iofs VR ?) Lär ju vara lättare att bara löda om boxen för Vr istället då
Jo det är ju sant, men verkade som att vr var känsligare för störningar bland annat, läste på ppf att originalgivarna inte var något att hänga i tannenbaum när de har den där utstickande piggen inte nu för att det säkert är någon fara men för mig lär det ju rackla
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Eftersom att det sitter orginal så förutsätter jag att det är bra grejer, kan däremot tänka mig att man kan få bekymmer om man slarvar med kabeldragningen (skärmad kabel o.sv.)
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Man tycker ju det, verkar vara dåligt intresse att bry sig i frågetråden på PPF också så Men börjar bli så mycket att löda om i boxjäveln så det nästan är lika att beställa ny bara för att som man vill ha det Egentligen hade EC36 kontakten behövts bytas också då taggarna som ska hålla låsningen i kabelkontakten är paj så man har ju fått ha någon rackellösning för att säkra den.Moggemx skrev:Eftersom att det sitter orginal så förutsätter jag att det är bra grejer, kan däremot tänka mig att man kan få bekymmer om man slarvar med kabeldragningen (skärmad kabel o.sv.)
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Fick lite ryck och stoppade tillbaka fuelcellen och stötfångaren.
Fixade även kamsynkens punkt.
Känns lite epa enligt mig att bara ha längre skruv med låsning men är det så höjdarna gör så ska det väl hålla..
Vart 1-2 mm från givaren.
Ställde den så att skruven är i linje med givaren vid TDC på 1a cylindern.
Fixade även kamsynkens punkt.
Känns lite epa enligt mig att bara ha längre skruv med låsning men är det så höjdarna gör så ska det väl hålla..
Vart 1-2 mm från givaren.
Ställde den så att skruven är i linje med givaren vid TDC på 1a cylindern.
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Gjorde rör att svetsa på grenrörsflänsen.
Väldigt kul att svetsa med grovt gods ändå. Kan man ju dra på lite fart med TIGen.
Som vanligt så är ju inte svetsar som vi vet fotogeniska så det ser ju förjävligt ut när det var klart, men ser lite bättre ut i verkligheten
Hamnade på ett sidospår i skrotandet av 735an och lindade om elhärvan, satt svart kabelplast tidigare och det är ju äckligare än äckligt..
Hamnade på ytterligare ett sidospår efter det och nu är fronten ihop
Halvtrångt i garaget nu dock
Väldigt kul att svetsa med grovt gods ändå. Kan man ju dra på lite fart med TIGen.
Som vanligt så är ju inte svetsar som vi vet fotogeniska så det ser ju förjävligt ut när det var klart, men ser lite bättre ut i verkligheten
Hamnade på ett sidospår i skrotandet av 735an och lindade om elhärvan, satt svart kabelplast tidigare och det är ju äckligare än äckligt..
Hamnade på ytterligare ett sidospår efter det och nu är fronten ihop
Halvtrångt i garaget nu dock
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Ja du kämpar på du Jag hade också behövt göra något hyss med min skrotbil strax
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Säger som jag brukar på jobbet, Försöka brukar jag ju göra men sen hur det blir det vet man aldrigbeaver6 skrev:Ja du kämpar på du Jag hade också behövt göra något hyss med min skrotbil strax
Helt klart att du måste börja få ihop den
Helt sonika så inhandlades en Garrett GT4202R, och man vet ju vad dom brukar ge effektmässigt
Man får ju se om det är kopplingen eller turbon som säger ifrån först
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Re: Ventonz M535i Turbo goes S38B38
Nu börjar elen vara färdigdragen..
Fint att kunna gömma vart originalspridarkablaget går, samt att man får undangömt kablarna till spolarna rätt bra.
Även kul att man kunde gömma så bra under spjällhuset.. Börjar gilla den här motorn mer och mer
Sen var det kanske dags att byta remmar för en gångs skull
Fint att kunna gömma vart originalspridarkablaget går, samt att man får undangömt kablarna till spolarna rätt bra.
Även kul att man kunde gömma så bra under spjällhuset.. Börjar gilla den här motorn mer och mer
Sen var det kanske dags att byta remmar för en gångs skull