Sida 2 av 17

Re: M535 -86 turbo projekt, Turbo beställd + kamaxel.

Postat: tor maj 01, 2014 7:22 pm
av ventonz
Sommarpuckarna på som gjorde att bilen såg ytterligare sunkigare ut.
Bild

Och så har Bussgods lyckats knäcka ytterligare en kamaxel som var rätt bra paketerat enligt mig. :doh:
Bild

Dessutom så la bränslepumpen av helt plötsligt, får ström så den är väl säckad, sen att lyckas hitta en inline pump i ödemarken är ju lätt :doh: :doh: :doh:
Nåväl, någon gång vänder väl turen.

Re: M535 -86 turbo projekt. Knäckt kamaxel, turbo i tullen

Postat: tis maj 20, 2014 1:59 pm
av ventonz
Då lever sharken igen, bytt bränslepump provisoriskt till en 044 kopia från biltema, dessutom glappade reläet men det är ordnat också, fungerar bra för dagens effekt hehe. Turbon har också anlänt och den var mumsich värre!! :hihi: (notera snusdosan i snurran)
Bild
Fredag är det löning för mig så då får jag se vad som väntar då bonusen kommer och lite annat tjohej.
Gissar att jag får beställa det tråkigare som packningar och skit denna gång och få det ur världen så man kan börja med moroten.

Är dock på jakt efter en ny kamaxel och funderat lite över dbilas 282 eller 288 då jag inte lyckas hitta någon nyare catcam 284 utan de verkar bara göras 293 som lägsta duration nuförtiden :?
Vet någon hur mycket lyft m30b35 klarar utan att göra ventilurtag med plansvarvade kolvar + cooperring?

dbilas hade specificerat såhär.
Duration: : 288
Peak timing: : 112
Valve lift: : 10,9
Lift at TDC: : 2,1
Valve timing: : 32/76 - 76/32
Valve clearence: : 25/25

Catcams 293 hade max lyft 10.5 och vid ÖD 2.10 även dom.

Tacksam för svar :)

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: fre maj 23, 2014 10:15 am
av ventonz
Lite småtråkig uppdatering, beställt vippor, vippaxlar och lite packningar så jag kan börja pula på med toppen :) ska beställa en dbilas 288 kamaxel :thumbright:


Edit: Blev en Catcams 293 istället :mrgreen: så vi får se ifall det blir ventilurtag eller inte, skulle nästan inte tro det då det blir plansvarvat men man vet aldrig, de ska ju ha sina extra millimetrar så. Får väl mäta och dona och ha mig :alcoholic:

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: sön jun 01, 2014 10:25 am
av ventonz
Händer lite granna på fronten nu! :thumbright:
Dock verkar forumbilder ligga nere eller så är det internet som strular mer här i byn så ni får klicka in på bilderna för att få större då imgi vela visa svining stort på forum med original storlek.

Bild
Plockade upp ett par Y-Rondell fälgar av Hörning.

Köpt ett par ljuddämpare så man kanske får besiktat skiten hehe.
Bild

Rensat el härvan ifrån donatorn!
Bild

Kanske dyr domkraft..? :hihi:
Bild

Motorn ute nu.
Bild

Illa när man måste ha reservdels motor med när man ska köra längre sträckor.. :mrgreen:
Bild

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: sön jun 01, 2014 11:29 am
av mattias
En kamaxel är väldigt skör när det gäller slag som böjer den, åtminstone de gjutna vilket de flesta är, och tål ingen lek alls. Jämför en is-tapp med en vide-kvist..
Paketera i en låda av trä eller liknande, och mjukt runt kamaxeln, så att inget händer. Synd att den som skickade inte förstog den biten..

Hur går den nu? Borde gå bruksa med?

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: sön jun 01, 2014 11:57 am
av ventonz
mattias skrev:En kamaxel är väldigt skör när det gäller slag som böjer den, åtminstone de gjutna vilket de flesta är, och tål ingen lek alls. Jämför en is-tapp med en vide-kvist..
Paketera i en låda av trä eller liknande, och mjukt runt kamaxeln, så att inget händer. Synd att den som skickade inte förstog den biten..

Hur går den nu? Borde gå bruksa med?

Jo det var ju synd, och att säljaren snålade på försäkringen så fick bara 600 tillbaka! Jo den brukas för fullt som sugis för tillfället, besiktning på onsdag men lär tyvärr inte gå igenom pga. Oljeläckage från motorn, men man får väl hoppas att det inte blir någon spansk flagga! Får försöka skynda med prepp av motorn och byta den så blir det nog fint. :hihi:

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: tis jun 03, 2014 6:44 pm
av ventonz
Bild

Ännu ett härligt bakslag, blocket skrot om jag nu inte känner för att borra till 94 vilket kan fungera och köra med smidd botten men det är ju billigt som de flesta känner till :doh: Eller så om jag lyckas hitta ett block och kolvar som är hela, två var skrot varav den värsta på bilden. Förstår fan inte ens hur motorn gick? :x Tipsa gärna ifall ni vet någon med m30b35 block i norrbotten, helst kring gällivare trakterna men kan ju åka neråt en bit, frakta kan ju inte vara det bästa alternativet då det väger en del haha.

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: tis jun 03, 2014 7:31 pm
av Jannek
Har ett m30 block från en 735a i byn.

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: tor jun 05, 2014 1:53 pm
av ventonz
Något positivt är ju att vipporna och lite packningar kom, samt inte allt för mycket fel på besiktningen!!

Bild

Bild


Tryckte dit en 12v uttag så att man kan ladda datorn medans man mappar.
Bild

Bild

Kikat också på donatorblocket som var skrot
Bild

Bild

Fick dock inte upp bilden på 5ans förbränningsrum men det såg värre ut..
Turligt nog så ska jag hämta ett block ifrån pajala ihelg så det löste sig :) men toppen får man kolla bättre på, kan då lugnt säga att varken jag eller en polare aldrig hade sett något värre i en original motor. Shit happens when you party naked. :?

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: tor jun 05, 2014 1:54 pm
av ventonz
För att tillägga så körde jag igenom besiktning med 100% öppen vevhus ventilation, alltså slangen var bara pluggad och ingen slang fastsatt på ventilkåpan, men gubben gillade nog sharken och att den var i bra skick om man bortser ifrån oljeläckaget, annars var jag ju medveten om alla felen, tyvärr har jag inte hunnit fixa något.

Glömde även bort att jag hade beställt en 65 graders termostat från ppf Bild
Tänkte just slänga kartongen när jag kollade på ordern och började fundera att jag inte har packat upp någon termostat :)

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: tor jun 12, 2014 1:47 pm
av ventonz
Inte allt för mycket som händer här, fått vipparmsaxlar och lite fler packningar. Inväntar topplock som en trevlig person lät mig köpa, samt ska jag hämta ett block ifrån JanneK! Ännu på jakt efter m30/s38 enkelmasse svänghjul men kanske får tag i ett snart! Inväntar lönen så man får beställa hem koppling också :hihi: Råkade köpa ett oljefilterhus med oljekylare, har redan ett men kan ju alltid vara fint att ha i reserv, samt att det var billigt och det gillar vi ju :thumbright:

Verkar för övrigt inte bli klok på vart det droppar olja, verkar som att det kommer från trågpackningen men då är ju frågan om det går att byta utan att lyfta motorn, då är det väl lika bra att byta allt om man ändå har utskiten. Smidigast hade nog varit heltäckande hasplast och någon sorts absorberande skit under så man bara får igenom den!!

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: fre jun 13, 2014 6:41 pm
av 7aan
Svänghjul som du behöver? http://www.blocket.se/vi/54094567.htm

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: fre jun 13, 2014 7:09 pm
av ventonz
7aan skrev:Svänghjul som du behöver? http://www.blocket.se/vi/54094567.htm
Mailade precis och kollade vad han ska ha så vi får la se! :hihi:

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: fre jun 13, 2014 7:46 pm
av 7aan
Gött moos! :D

Re: Emils M535 turbo -86

Postat: lör jun 14, 2014 10:40 am
av fugazi
ventonz skrev:Glömde även bort att jag hade beställt en 65 graders termostat från ppf...
65° ?

Gillar bygget för övrigt! :thumbright: