Skogenracings Sladdbil: Ford Sierra Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Skogenracings Sladdbil: Ford Sierra Turbo

Inlägg av Mikael S »

Den gamla rackarn blev skrot mot ett vägräcke, men nu har vi fått tag på en nu kaross att stoppa ner motor i, Passar på att uppgradera lite med större turbo och så.

Bilen är en 87 med pinto utan kat. Ska sänkas och byta lite bussningar, svetsad bakaxel

Motor:

2liters, 205block, cosworth kolvar, kulpeenade orginalstakar, ARP bult till stakarna, kraftigare oljepump, portad topp, hårdare ventilfjädrar, 12:9 topplocksbultar, cosworth packning, egentillverkad grenrör, Audi wastegate, KKK27 turbo, svetsad retur i tråget, extrasprut som aktiveras i två steg med vardera 2st saabspridare, förstärkt tryckplatta, 4puckad sinterlamell, omsvetsad växelspak, 3tums avgassystem, 2st ihopsvetsade Saab 900 intercoolers, rosencrantz 50mm dump, sportfilter.


Projekten kan även följas på http://www.skogenracing.com Där vi även har gamla sierrorna och en massa filmer på dessa.

Senaste filmen här

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=53203#53203

Finns en massa bilder om ni kollar igenom tråden. Kör två bilder som den se ut för tillfället

Bild

Bild

Byggbilder

Så här såg bilen ut vid inköpet. Riktigt skabbig, men med lite nu fin lack så ska det bli ordning på detta också.

Bild

Bild

Ur med det gamla skräpet :) (En 2.9 vi slängde i för attt åka på isen)

Bild

Rensat friskt för att kunne hälla på lite ny lack

Bild

Svart är väl årets färg va ;)

Bild

Motorn i

Bild
Senast redigerad av Mikael S den tis apr 25, 2006 8:20 am, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Kul!

Ni måste väll ha plöjt igenom en handfull Sierror känns det som? :)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

varför inte turbokonvertera 2,9:an?
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

för stor och tung kanske?
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Vi var inne på det lite smått. Men vi hade allt i princip klart med pinto. Dessutom är inte sierran reggad med sexa.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Grenröret modifierat för separat wastegate

Bild

Bästa turbon :)

Bild

Svetsat retur i tråget, lite enklare så än att använda befintlig uttag i blocket

Bild
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Bjuder på två bilder till

oljeslang till turbon

Bild

Audi wastegaten

Bild
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Fick flytta bak kylaren en bit för att få plats med intercooler rören.
Intercoolern i sig består av 2st saab900 cellpaket. Ska inte vara nån flaskhals i alla fall

Lite bilder på tryckröret, dom blir rätt korta och enkla.

Här är på varma sidan

Bild

Passar på att slänga på en sak som många upprör sig på :)

Bild

Kalla sidan med extraspridarna monterade

Bild

Bild

Lite lack kan ju inte skada

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Mikael Skogsberg skrev:
Passar på att slänga på en sak som många upprör sig på :)
Det ser bra ut der där :wink:
Axel Wall
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Alla här vet väl vad detta hålet ska va till :)

Bild
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Lite mer bilder då


Bild

Bild

Bild


Bilder på downpipen kommer här

Bild

Bild
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Den där WG lösningen är bäst, helt klart. hehe

Du måste bara måla Forden orange, för att det ska funka optimalt.

- Lycka till med bygget.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

menar du televerks orange :D



Här är mer bilder

Luftmängdmätaren hamnar så här. En bmw fick sätta livet till för den där 90graders slangen ;)

Bild

Pysventilen för att ställa laddtrycket, men funderar på en bättre lösning

Bild

Till bild med lite tryckvakter inkopplade

Bild
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Så länge den är orange och har wg utlopp igenom framskärmen så funkar det optimalt, fägkod valfri :)
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Hehe ska ta en funderar på det 8)


Mer bilder till folket


Den otroligt fräna panelen för viktiga mätare och knappar :)

Bild

Väghållning måste man ha. Vi petade dit en sänksats och bytte dom berömda bussningarn i länkarmarna.

Bild

Bild
Skriv svar