Sida 2 av 3

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Så noga som möjlig på låg budge

Postat: sön apr 13, 2014 10:31 pm
av Lillen
Heja heja.
Bugetprojekt är alltid kul!

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - HX35 monterad

Postat: fre apr 25, 2014 1:34 pm
av Sleiggan
Hx35:an har kommit på plats och bilen går igen.
Bild

Ändrade REQ.fuel enligt mina tidigare beräkningar, gick ganska bra dock lite fett.
Kör nu bara på ca 0.5 i ladd får se till att koppla in laddtrycksventilen så att det går att styra med MS
Blev även 3" DP fick skumma resonanser vid 2500rpm :(
Någon som har bra tips på hur hög tändning man kan köra med, känner mig lite lost på den just nu(kör på bensin)

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - HX35 monterad

Postat: lör mar 21, 2015 11:34 am
av Sleiggan
Tjenare! Så här nästan ett år senare...

Ja det grenröret jag köpte sprack ju nästan varannan helg så efter lite gnetande så köpte jag ett Ajdén rör måste säga att jag är mycket nöjd med den!
Bild

Så nu ser det ut så hära:
Bild

Var även och besiktade bilen för ett tag sedan gick bara bra besiktningsmannen tyckte det var en väldigt intressant bil, så besiktningen gick väldigt bra :hihi:

Även farsan har bytt insug på bilen sin, eftersom han är så tråkig och inte har nån tråd så får jag lägga upp nån bild
Bild

Så nu över till det lite tråkigare... jag rasade ju min m47:a :evil: när jag då skulle montera in min reserv m47:a som inte passade alls(240 och 740 m47 är helt olika), så blev jag så less så att det blev köpt en 6vxl BMW diesel låda, vilket är vad jag håller på med just nu
Bild

Har även tänkt prova på lite test 'N tune uppe på Kubbe Raceway den 23/5 så kom och kolla.

Nån som vet vad man ska köra för olja i lådan?

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Rasad M47:a

Postat: lör mar 21, 2015 7:13 pm
av F-Son
Jag har också en BMW låda, dock ej 6vxl, men jag kommer köra Cougar transmissionsolja i den. Finns att läsa om den här http://savarjens.weebly.com/olja-mm.html

Snyggt bygge förövrigt! Bra jobbat :thumbright:

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Rasad M47:a

Postat: sön mar 22, 2015 4:44 pm
av lewwan
Vad kör farsan din för bil? Såg ju spännande ut!
Jag kör också med ajden grenrör och är grymt nöjd med det. Det var dock ett helvete att klä in med avgasbandage.....

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Rasad M47:a

Postat: sön mar 22, 2015 5:47 pm
av Sleiggan
F-Son skrev:Jag har också en BMW låda, dock ej 6vxl, men jag kommer köra Cougar transmissionsolja i den. Finns att läsa om den här http://savarjens.weebly.com/olja-mm.html

Snyggt bygge förövrigt! Bra jobbat :thumbright:
Tackar! :lol: Okay, har hört att man bör använda rätt olja i dom lådorna annars kan man bränna upp synkringar
lewwan skrev: Vad kör farsan din för bil? Såg ju spännande ut!
Jag kör också med ajden grenrör och är grymt nöjd med det. Det var dock ett helvete att klä in med avgasbandage.....
Han kör en gammal gul Camaro från 75
Bild
Jooo skiiit stor skillnad mellan mitt gamla och Ajdén röret och visst finns det roligare att hålla på med än avgasbandage, kliar ju så fort man tänker på det...

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Rasad M47:a

Postat: sön mar 22, 2015 7:43 pm
av lewwan
ja den såg ju riktigt fin ut! hahah ja det har du rätt i!

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Rasad M47:a

Postat: sön mar 22, 2015 10:47 pm
av Erik N
Tänk på att dessa nyare bmw manuella lådor är känsliga på oljan, se verkligen till att köpa den typ av olja som är beskrivet på etiketten. Inte ovanligt med problem med syncringar med fel olja i dess.

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Rasad M47:a

Postat: mån apr 06, 2015 7:27 pm
av Sleiggan
Tjenare!

Har efter ett tags förkylning gjort ett ryck med lådan.

Började med att modifiera balken som även blev flyttad bak en bit.
Bild

Det blev även byggt en "kardan-svarv"
Bild

Här är version 1 av spakstället som vid montering av lådan stöp typ överallt i tunneln
Bild

Så vad tycks kommentera kom med tips!

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - BMW låda på väg in

Postat: mån apr 20, 2015 7:21 pm
av Sleiggan
Dags för uppdatering!

Efter en tids skruvande så sitter lådan nu där! Visst har det inte varit "bara" utan några motgångar har man stött på.

När allt var färdigt och bilen ner hissad så skulle det ju provstartas och det gick ju jätte bra, förutom att det var nått metall mot metall ljud. Jaha bara riva allt igen da...

Visade sig vara tryckplattan som tagit i hylsan som urtrampningslagret glider på... Det är lätt att vara efterklok
Bild

Nu till nått roligare!
Har fått tag på en lamelldiff! änkan till ägaren ville bara bli av med allt skrot på gården så jag fick ta den (satt i en 7/940 bakaxel)
Dock så är den i behov av en renovering så en sån sats är beställd!
Bild

Har även varit hos en kompis och installerat MS i hans 242 turbo. Måste säga att om man gjort nått en gång så är det mycket lättare andra 8)

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Renovering av lamelldiff

Postat: tor sep 03, 2015 12:45 am
av lewwan
Såg att bilen är ute på blocket? less på den? :(

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Renovering av lamelldiff

Postat: mån sep 07, 2015 6:56 pm
av Sebastiaan245
jag har skickat dig en email via blocket!

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Ny topp på G!

Postat: lör sep 19, 2015 3:05 pm
av Sleiggan
lewwan skrev:Såg att bilen är ute på blocket? less på den? :(
Inte alls less på bilen,jag hade en annan bil på gång som jag blev sjukt sugen på men det blev ingen affär, så nu fortsätter jag på 240:in.


Annars har det inte hänt så mycket, körde 9,34 125 km/h uppe på kubbe inte nån värsting tid direkt, men är bara att satsa på bättre tid nästa år!

Har inte gjort så mycket på bilen i sommar då jag spenderade den arbetandes i Norge under 5 veckor.

Men nu under vintern så ska vi väl byta lite grejor, så jag for och köpte en topp som jag hoppas få lämna in till nån på "tillfixning"(Jens?) :hihi:

Bild

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Ny topp på G!

Postat: tis jun 27, 2017 12:13 am
av henkeke
Dax för en uppdatering här tycker jag :thumbright: Vet ju att bilen lever fortfarande, är det smygtrimning som sker? :hey:

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Bilen lever än!

Postat: fre aug 25, 2017 9:18 pm
av Sleiggan
Okej da henke uppdaterar väl :whistle: (han bör förövrigt starta en tråd också, han har även en riktigt frän 240 som man har varit och hjälpt han lite med)
Bild
Då de nu börjar närma sig 2 år (hur de nu är möjligt) så är väl en uppdatering på sin plats.

Som tidigare skrivit så lever "den gröne" fortfarande, ska försöka minnas detta så bra som möjligt, men hade den bilen som bruksbil förut vilket kanske inte va det smartaste valet...
Bild
då axiallagret skar, förmodligen pga starter med koppling nedtryckt etc. Då kom jag på att man kanske skulle skaffa nått annat att köra vardagligt så det blev köpt en 04:s s60, som funkar i ur och skur.

Så då blev motorn renoverad med "ny" vev nya lager packningar etc. Blev även ditsatt en små portad 531, kändes som att bilen gick bättre efter detta.

Efter de så blev de ju dags för besiktning, fick dock nedslag på h-mätare som jag visste gick fel... :doh: och på en styrled, detta fixades och nu går den till 2019.
Blev less på att farsan inte besiktat den gule camaron så for och gjorde de också, gick väl sådär men även den går till 2019

Nu har skruvar suget och jakten på hästarna kommit tillbaka, så nu är det monterat en bättre ic jag byggde också om dom hemska böjarna jag hade där förut
Bild
Fått dit en ms2 processor och en 4 bars mapsensor också
Har även beställt en msd box, edis är säkert bättre men, är mindre krångligt de här.
Är även sugen på att köra på e85, byta spridare till några 1200-1300cc. Lär väl behöva en värre bränslepump då?
Skulle så klart fått dit en värre kam också.
Efter de så hade nog en bänkning suttit fint :hey:

Det är väl de lilla som hänt, så kom med tips tyck till!
/Jesper