Sida 1 av 1

1 stor vs 2 mindre.

Postat: mån nov 18, 2013 3:26 pm
av gislemark
Har funderat på detta koncept. Inget jag tänker genomföra.

Hur skulle det fungera med 2 små förgasare med samma area som en stor på en encylindrig maskin. Om man bortser ifrån hur mycket mek det skulle innebära med att montera det.

Är det något som skulle fungera?
För och nackdelar?
Olika placering på förgasarna? En på varje sida tex.

Eller är det bara en massa krångel.

Re: 1 stor vs 2 mindre.

Postat: mån nov 18, 2013 3:47 pm
av Kadett4wd
Bild

Re: 1 stor vs 2 mindre.

Postat: mån nov 18, 2013 5:47 pm
av Perra.S
Bild

Re: 1 stor vs 2 mindre.

Postat: mån nov 18, 2013 8:32 pm
av gislemark
Dess bilder vill säga vad?

Re: 1 stor vs 2 mindre.

Postat: mån nov 18, 2013 8:35 pm
av Perra.S
Dubbla insug = dubbla förgasare

Re: 1 stor vs 2 mindre.

Postat: mån nov 18, 2013 8:38 pm
av gislemark
Det ser jag....
För och nackdelar?

Re: 1 stor vs 2 mindre.

Postat: mån nov 18, 2013 9:07 pm
av Richard
Nackdelen är att man måste se till att ha dem i synk, som med allt annat som har mer än en ;)

Re: 1 stor vs 2 mindre.

Postat: mån nov 18, 2013 9:42 pm
av Perra.S
Bra när du behöver leverera mkt soppa, t.ex gokart membranförgasare för mettis-motorerna som har dubbla spjäll i en enhet.

Bild

Edit
Första bilden var inte till för att säga så mkt, mest som ett "svar" på att det finns ang. din fundering om en förgasare på var sida.

Re: 1 stor vs 2 mindre.

Postat: mån nov 18, 2013 11:53 pm
av ROD02b
Weber 32/36 olika stora hål ger bra förbrukningssiffor och effekt.

Re: 1 stor vs 2 mindre.

Postat: tis nov 19, 2013 5:24 am
av Kadett4wd
Man har i stort sett aldrig några bekymmer med att mata motorer med soppa, får den för lite, ja då moddar man lite bara.
men mer luft är svårare, alltid på bekostnad av nåt.
dubbla spjäll kan reda upp lågfartsproblemen man dragit på sig då man ökat möjligheterna för mera luft.
silverpilsförgasaren jag postade bild på är 2stegs. de öppnar ej mao samidigt.
På motorerna där med förgasare på var sida är nog mest för att få en jämnfördelning i vevhuset plus att minska skuggningen av vevstaken.

Re: 1 stor vs 2 mindre.

Postat: tis nov 19, 2013 9:18 am
av gislemark
Tackar :)
Jag fattar :)

Re: 1 stor vs 2 mindre.

Postat: tis nov 19, 2013 11:23 pm
av Heideken

Re: 1 stor vs 2 mindre.

Postat: tor nov 21, 2013 5:39 pm
av nicke.t
finns de nån fördel med spjällgasare som trotel inte har? eller varför har man de ? sitter en membran gasare me spjäll på min gammelskoter. tänkte om man byter till en större fast en vanlig trottel blir de nå knas? om man ska trimma lite.