vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 92
- Blev medlem: fre okt 24, 2008 1:51 am
vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?
håller på att kika efter nya topplock då det sitter nå gamla original smogtoppar på min nu som är portade lite grann och planade men det känns som att det är dom som stryper motorn mest just nu.
har hört att mussetoppar ska vara vettiga men det är ju lite prislapp på dom tycker jag för att vara gamla gjutjärnslock! tänkte investera i nya alu toppar men det finns ju såå många att välja mellan och priser som varierar mellan 5-6 tusen till 20K för ett par..
så är det någon som har något förslag på vettiga toppar som är bra för runt 400hk?
här kommer lite info om drivlinan:
* Nybyggd 350 med allt nytt inuti
* Nytt PERFORMER insug
* Ny 600cc förgasare
* Ny Hei fördelare
* Headers
* Dubbelkjedje kamdrivning
* Borrad till 355
* Högre kompkolvar
* HP oljepump
* Rulllyftare
* Nybyggd förstärkt 700 automat med en ny turbin med högre stallspeed. separat oljekylare.
denna kam sitter : http://www.summitracing.com/dom/parts/c ... w/make/gmc
har hört att mussetoppar ska vara vettiga men det är ju lite prislapp på dom tycker jag för att vara gamla gjutjärnslock! tänkte investera i nya alu toppar men det finns ju såå många att välja mellan och priser som varierar mellan 5-6 tusen till 20K för ett par..
så är det någon som har något förslag på vettiga toppar som är bra för runt 400hk?
här kommer lite info om drivlinan:
* Nybyggd 350 med allt nytt inuti
* Nytt PERFORMER insug
* Ny 600cc förgasare
* Ny Hei fördelare
* Headers
* Dubbelkjedje kamdrivning
* Borrad till 355
* Högre kompkolvar
* HP oljepump
* Rulllyftare
* Nybyggd förstärkt 700 automat med en ny turbin med högre stallspeed. separat oljekylare.
denna kam sitter : http://www.summitracing.com/dom/parts/c ... w/make/gmc
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?
vad ska du ha motorn och bilen till och vad är det för värden på kamaxeln mm?
jag tar hem RHS toppar ibland och jag portar dem också om det behövs för applikationen. bra kvalitet till överkomligt pris och du köper dem i Sverige!
jag har också mätt upp alla av de vanliga så jag har koll på aria och storlekar på förbräningsrum mm så kunden får det han behöver.
om du vill ha ut lite mer effekt och vrid skulle nog en lite mer anpassad kam komma bra till hands. hjälper till med det så klart om du vill.
mvh jens jens@savarturbo.se
kör du rullluftare till den kammaxeln eller menar du rull vippor kanske?
Hydraulic flat tappet
Basic Operating RPM Range: 1,500-5,500
Intake Duration at 050 inch Lift: 218
Exhaust Duration at 050 inch Lift: 218
Duration at 050 inch Lift: 218 int./218 exh.
Advertised Intake Duration: 268
Advertised Exhaust Duration: 268
Advertised Duration: 268 int./268 exh.
Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.454 in.
Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.454 in.
Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.454 int./0.454 exh.
Lobe Separation (degrees): 110
jag tar hem RHS toppar ibland och jag portar dem också om det behövs för applikationen. bra kvalitet till överkomligt pris och du köper dem i Sverige!
jag har också mätt upp alla av de vanliga så jag har koll på aria och storlekar på förbräningsrum mm så kunden får det han behöver.
om du vill ha ut lite mer effekt och vrid skulle nog en lite mer anpassad kam komma bra till hands. hjälper till med det så klart om du vill.
mvh jens jens@savarturbo.se
kör du rullluftare till den kammaxeln eller menar du rull vippor kanske?
Hydraulic flat tappet
Basic Operating RPM Range: 1,500-5,500
Intake Duration at 050 inch Lift: 218
Exhaust Duration at 050 inch Lift: 218
Duration at 050 inch Lift: 218 int./218 exh.
Advertised Intake Duration: 268
Advertised Exhaust Duration: 268
Advertised Duration: 268 int./268 exh.
Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.454 in.
Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.454 in.
Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.454 int./0.454 exh.
Lobe Separation (degrees): 110
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?
Finns smogtoppar som flödar helt ok,beroende på gjutnummer.
Om du har ett par 882:or med 1.94/1.5 ventiler som är lätt portade flödar de tillräckligt för 400hk.
Problemet med smogtopparna är de groteskt stora förbränningsutrymmena, som begränsar komp.förhållandet. Men om du har högkompskolvar med tilläckligt stor dome får du upp kompressionförhållandet tillräckligt.
Det som begränsar effekten i den nuvarande kombinationen är den mesiga kamaxeln,det antika insuget och förgasaren som är för liten.
Om du har ett par 882:or med 1.94/1.5 ventiler som är lätt portade flödar de tillräckligt för 400hk.
Problemet med smogtopparna är de groteskt stora förbränningsutrymmena, som begränsar komp.förhållandet. Men om du har högkompskolvar med tilläckligt stor dome får du upp kompressionförhållandet tillräckligt.
Det som begränsar effekten i den nuvarande kombinationen är den mesiga kamaxeln,det antika insuget och förgasaren som är för liten.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?
som sagt små portade toppar flödar så det räcker men förbrännings rummen är inte bara stora de är kassa också, bättre med nyare vortec isåfall men det är mycket jobb med att få gamla toppar fina i styrningar och säten mm och behöver man sen lite fjädrar mm så blir det oftast billigare med nya om man inte kan göra alla jobb själv vill säga eller om man inte har en polare som jobbar gratis
men som sagt va vad ska du ha motorn till? och vad är det för chassi, drivlina mm.
mvh jens
men som sagt va vad ska du ha motorn till? och vad är det för chassi, drivlina mm.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 92
- Blev medlem: fre okt 24, 2008 1:51 am
Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?
sitter rullvippor i motorn. värden på kam vet jag ej mer än de uppgifterna jag länkade.
Bilen är en gatbil så det leks mest med den är faktist en helt vanlig volvo 760 som motor/låda sitter monterad i. svetsad axel och lite andra dämpare/fjädrar annars original.
Bilen är en gatbil så det leks mest med den är faktist en helt vanlig volvo 760 som motor/låda sitter monterad i. svetsad axel och lite andra dämpare/fjädrar annars original.
Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?
Så här resonerar jag
smogtoppar går helt bort oftast små ventiler och dåliga förbränningsrum
Mussetoppar finns en uppsjö av där vissa inte är så bra, vissa funkar bra men de är cirka 40år gamla samt ca 20kg tyngre än alutoppar samt måste blanda tillsatser i bränslet
Finns bra budget toppar som räcker till 400hk utan att de behöver portas procomp, patriot samt persåker har några budget toppar kostar ca 6000kr med 2,02 1,60 ventiler
Sen har du lite mesig kam samt ett insug som inte är så bra
smogtoppar går helt bort oftast små ventiler och dåliga förbränningsrum
Mussetoppar finns en uppsjö av där vissa inte är så bra, vissa funkar bra men de är cirka 40år gamla samt ca 20kg tyngre än alutoppar samt måste blanda tillsatser i bränslet
Finns bra budget toppar som räcker till 400hk utan att de behöver portas procomp, patriot samt persåker har några budget toppar kostar ca 6000kr med 2,02 1,60 ventiler
Sen har du lite mesig kam samt ett insug som inte är så bra
Nova ss -66 12,56 176km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h
Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?
Men vill du slanta ut mer pengar så skulle jag köpa AFR eller BRODIX som jag tycker gör väldigt fina toppar men det är en helt annan prislapp på dem
Nova ss -66 12,56 176km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h
Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?
Skulle antingen kika på vortec toppar om du inte tänker trimma mycket mera i framtiden nackdelen de drar med sig annat insug.
"kina" toppar skulle jag undvika bättre o köpa bra toppar på en gång även om tex pro comp säkert skulle göra jobbet på din motor om du inte tänkte trimma mera, ska du göra det finns toppar som ger mycket mer tex de afr längst ner.
Är det alu du vill ha
Budget Brodix ik 180
http://www.summitracing.com/dom/parts/b ... /overview/
Budget kommer du att trimma mera ev stroka till 383 skulle jag ta ik 200orna
http://www.summitracing.com/dom/parts/b ... /overview/
Vill du ha de bästa locken så är det AFR som gäller til sbc tycker jag. 195orna är otroligt bra o räcker väldigt långt.
http://www.summitracing.com/dom/parts/a ... /chevrolet
Alla toppar ovan skulle gilla en "bättre" kam
"kina" toppar skulle jag undvika bättre o köpa bra toppar på en gång även om tex pro comp säkert skulle göra jobbet på din motor om du inte tänkte trimma mera, ska du göra det finns toppar som ger mycket mer tex de afr längst ner.
Är det alu du vill ha
Budget Brodix ik 180
http://www.summitracing.com/dom/parts/b ... /overview/
Budget kommer du att trimma mera ev stroka till 383 skulle jag ta ik 200orna
http://www.summitracing.com/dom/parts/b ... /overview/
Vill du ha de bästa locken så är det AFR som gäller til sbc tycker jag. 195orna är otroligt bra o räcker väldigt långt.
http://www.summitracing.com/dom/parts/a ... /chevrolet
Alla toppar ovan skulle gilla en "bättre" kam
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 92
- Blev medlem: fre okt 24, 2008 1:51 am
Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?
vad är det som gör nuvarande insug dåligt? Mark IV: skiljer ju inte många kronor på "budget" och dom bättre du länka så av dom skulle jag nog ta AFR topparna.
har inte tänk att trimma nå mer utan jag vill ha trevlig gång i maskin helt enkelt sen får jag nöja mig. om vi säger såhär då, vilka toppar med vilket insug och kam/förgasare passar som handen i handsken på denna maskin? 20 tusen borde räcka eller räknar jag snålt nu
har inte tänk att trimma nå mer utan jag vill ha trevlig gång i maskin helt enkelt sen får jag nöja mig. om vi säger såhär då, vilka toppar med vilket insug och kam/förgasare passar som handen i handsken på denna maskin? 20 tusen borde räcka eller räknar jag snålt nu
Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?
performerinsuget är inte dåligt, men skall du upp i ca 400 kusar är ett performer rpm att föredra.
Ett Kit för ca 400hp:
En kam på ca 230 grader
trickflow 23 graders
headers
Rpm-insug (eller motsvarande)
de flesta eftermarknadtoppar klarar 400 kusar.
Ett Kit för ca 400hp:
En kam på ca 230 grader
trickflow 23 graders
headers
Rpm-insug (eller motsvarande)
de flesta eftermarknadtoppar klarar 400 kusar.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?
Performer insuget är gammalt och ett av de sämsta som finns på marknaden.
Finns lätta hästkrafter att vinna genom att byta insug.
http://www.carcraft.com/techarticles/13 ... ewall.html
http://www.corvettefever.com/techarticl ... ewall.html
Finns lätta hästkrafter att vinna genom att byta insug.
http://www.carcraft.com/techarticles/13 ... ewall.html
http://www.corvettefever.com/techarticl ... ewall.html
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?
performerinsuget har utvecklats med åren och de tidiga hade rätt skarpa krökar i kanalerna. de har blivit bättre med åren.
Att kalla det ett dåligt insug tycker jag är att ta i/är fel. Det är avsett för måttlig trimning och ger en momenthöjning på låg/mellanvarv, förutom en viktbesp. på runt 12-13 kg. Det ger självfallet effekt på högre varv också jämfört med ett std gjutjärnsinsug.
Performer rpm-typen har större kanaler och är ett högre insug och mer inriktat för effekt på högre varv, och ger förvånansvärt bra mellanregister också... i klass med performer.
rpm-typen oavsett märke anses nuförtiden vara det bästa valet... tappar lite på högvarv mot ett enplansinsug, men tar igen det på mellanvarv så summa summarum så blir medeleffekten högre än enplansinsug. Undantaget skulle kunna vara på en 400" eller en riktigt högvarvig sak.
om man kikar på 1:a artikeln så om man tar bort det sämsta så är det ganska likvärdiga insug
Att kalla det ett dåligt insug tycker jag är att ta i/är fel. Det är avsett för måttlig trimning och ger en momenthöjning på låg/mellanvarv, förutom en viktbesp. på runt 12-13 kg. Det ger självfallet effekt på högre varv också jämfört med ett std gjutjärnsinsug.
Performer rpm-typen har större kanaler och är ett högre insug och mer inriktat för effekt på högre varv, och ger förvånansvärt bra mellanregister också... i klass med performer.
rpm-typen oavsett märke anses nuförtiden vara det bästa valet... tappar lite på högvarv mot ett enplansinsug, men tar igen det på mellanvarv så summa summarum så blir medeleffekten högre än enplansinsug. Undantaget skulle kunna vara på en 400" eller en riktigt högvarvig sak.
om man kikar på 1:a artikeln så om man tar bort det sämsta så är det ganska likvärdiga insug
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?
Hade varit kul om Weiands Air Strike insug hade varit med i testerna.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?
Varför inte Performer RPM Air Gap
Re: vilka topplock skulle du köpt till cheva 355?
därför att det kostar mycket mer än det ger
finns en video på youtube där de tar ett vanligt rpm o tar ett urtag i plenumavdelaren som på ett air-gap o testar i dyno. Effektkurvan blir då nästan identisk med air-gap
finns en video på youtube där de tar ett vanligt rpm o tar ett urtag i plenumavdelaren som på ett air-gap o testar i dyno. Effektkurvan blir då nästan identisk med air-gap
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*