Sida 18 av 42

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: mån jun 16, 2014 8:39 pm
av Jens Gustavsson
agap 264/110 kamaxeln nu monterad på 4 grader adv 2.6mm tdc.

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jun 17, 2014 4:17 am
av Kadett4wd
Du får börja bli mer flitig med kameran, nu hann ju inte vi se hur pass kammen såg ut i gjutningen.

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jun 17, 2014 7:00 am
av Jens Gustavsson
jag har flera sånna i säljes hyllan jag kan ta bild på om du vill se.

mvh jens

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jun 17, 2014 7:50 am
av Kadett4wd
klart jag vill, vill nog fler :)

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jun 17, 2014 8:55 am
av Stefan P
klart att vi vill se hur dom ser ut :thumbright:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jun 17, 2014 10:48 am
av Jens Gustavsson
en ännu lite hemlig B20 profil under utväckling som är det värsta som jag tror finns utan att gå på rull kam. en liten teaser 9.85mm kam lyft in utan några nackdelar förutom att den inte går förbi kam lagret i mitten :) håller på prova en metod att komma runt det problemet. sen ska vi förbi 100 liter hk i sävar dynon med sug B20 :)


obs pågrund av att det är en så häftig profil på denna stomme så blir det taget lite i bas cirkeln men det ser mycket bättre ut än en vanlig cvc stomme om man skulle gämföra med samma profil. på min snälla turbo profil så är bascirkeln ca 2mm större än kamaxelns diameter.

Bild

Bild

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jun 17, 2014 10:56 am
av Stefan P
Är kamaxeln ohärdad ?..håller väl lite bättre/längre om man härdar den skulle jag tro ?..

S

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jun 17, 2014 11:24 am
av Jens Gustavsson
den ska inte härdas (får inte)! den är hård så det räcker från början och med rätt egenskaper då den är gjort av bra modärnt gjut järn :thumbright:

dock viktigt med oljan. jag kommer att börja sälja en ny olja om ett par veckor som är lite billigare än den jag redan har men med samma fina smörjtilsattser som min syntetiska turbo extrem temp B20 olja. http://savarjens.weebly.com/olja-mm.html
jag kommer att vägra sälja B20 kamaxlar utan att kunden köper den oljan :) så bra är den.

mvh jens

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jun 17, 2014 12:07 pm
av Kadett4wd
En idé som kan gynna kammen(den såg bra ut) är att slipa alla ytor på den, precis alla.
Lagomt så gjutskägget försvinner bara.

härdningen som brukar göras är väl nitrerhärdning och den är bara nån 'my' tjock.
Ger god nötningsbeständnighet, vill tro att det hjälper inte mycket mot de problem Jens haft.

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jun 17, 2014 12:17 pm
av Jens Gustavsson
att stå och slipa och polera hela kamaxeln för hand eller i svarv skulle nog öka priset till det dubbla utan att det gör nån skillnad för nått? = inget som kunden vill betala för.

mvh jens

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jun 17, 2014 12:25 pm
av Kadett4wd
nej,, men i specialapplikationer ;)
Större bascirkel samt som Erland var ute efter, mindre brottanvisningar.
Mao man gjort allt man kunnat.

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jun 17, 2014 12:35 pm
av Jens Gustavsson
kugg spel mätt till 0.12mm ungefär. hitta ett stål drev med ca 0.08mm men sparar på det till rullkamaxeln. nån annan som mätt detta? lite vinkel på indekator klockan så siffrorna blir inte 100% exakta.

mvh jens

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jun 17, 2014 7:16 pm
av Stefan P
Kadett4wd skrev:En idé som kan gynna kammen(den såg bra ut) är att slipa alla ytor på den, precis alla.
Lagomt så gjutskägget försvinner bara.

härdningen som brukar göras är väl nitrerhärdning och den är bara ny 'my' tjock.
Ger god nötningsbeständnighet, vill tro att det hjälper inte mycket mot de problem Jens haft.
Nej,det hjälper inte mycket mot Jens problem men kanske med Erlands problem ? ..han nötte ju ut två Agap kammar förra sommaren..

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jun 17, 2014 7:47 pm
av Jens Gustavsson
för det första så fungerade de gamla kamarna bra utan härdning med rätt tryckare och rätt olja även utan härdning har jag sett på många motorer här (men iband kan det ju jäklas bara också) men sen den nya kamaxel stommen är helt enkelt ett matreal som inte ska härdas eller trixas med det är rätt som det är från början. agap är den enda som säljer denna stomme han har tagit fram den själv. börjar man efter behandla ett gjut stål själv så är man nog ute på tunn is skulle jag tro och det hjälper nog inte mot dåliga lyftare eller dålig olja heller.

vi har avhandlat det ämnet flera gånger så vi behöver inte gå in på det mera här.

blir kul att testa den nya profilen sen. tror vi kommer upp till en ny grund nivå med denna kam i B20 sugmotor värden. en av fördelen på denna nya profil är också att nos radien blir stor så kam slitaget blir lägre eller samma som många gamla profiler med mindre lyft.

mvh jens

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jun 17, 2014 8:17 pm
av Erland Cox
Alla kammar ska ythärdas, dom håller mycket längre då.
Den KG6 jag har i min 2260 har suttit i en annan motor innan men är fortfarande bra efter 20 år.
2 ohärdade kammar har jag redan slitit ner.

Finns det inga ämnen som man kanfå gjorda med samma lager i mitten som längst fram?
Det hade varit guld värt.

Erland