Sida 31 av 42

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Postat: tor okt 31, 2019 7:50 pm
av Bassek
S.T.N, sist det såg ut så hos mig kunde man titta in i motorn där fördelaren skulle suttit.....
Hoppas inte det är så illa hos dig
MVH Basse

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Postat: fre nov 01, 2019 1:59 pm
av Richard
Jens Gustavsson skrev:oj nu hände nått med ventilspelet på min comp motor :hihi:
Nog för att hydraullyftare brukar plocka upp lite av glappet, men det där blir nog tufft att kompensera ;)

ska man gissa att det är en kam som gått av tro ?

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Postat: tis nov 12, 2019 7:49 pm
av
Är ju inga hydraullyftare på en b20 man får sätta längre justerskruv i vipporna :wink:
Tråkigt med ras tur det är länge tills sesongen börjar.
Hunnit plocka isär och konstatera någon felorsak?

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Postat: ons nov 13, 2019 8:16 am
av Jens Gustavsson
inga jättestora följd skador förutom det jag förstog hade hänt. ska fortsätta med den motorn om ett par veckor är planen.

Bild

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Postat: ons nov 13, 2019 7:38 pm
av kolvbult
Hej, kör du med rullvippor? vad har du för utväxling ? är det någon vippa du gjort om för att passa b20 eller finns det färdiga att köpa? hoppas det går bra att få ihop motorn igen, följer med spänning .

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Postat: ons nov 13, 2019 8:27 pm
av Jens Gustavsson
vippan är inget som hör till min motor nått jag håller på kollar upp och ser hur bra den passar +kvalite mm. rated 1.6:1 men har inte egna data än. är gjord till B20 dock i usa.

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Postat: tor nov 14, 2019 12:26 pm
av Jens Gustavsson
ska föresten försöka montera min ganska nya 46mm B20 kam är det tänkt. den har legat på hylan ett tag men ett bra tillfälle att se hur den fungerar.

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Postat: tor nov 14, 2019 5:56 pm
av Jens Gustavsson
bara för att förstå vad det är för kam så visar jag en grov mätning som jämför med en bra gammal KG6 kamaxel.

1.5 utväxling och 0.35 ventilspel.



Bild

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Postat: tor nov 14, 2019 8:45 pm
av Matti johansson
Bild på kammen?
Slipad ur solid axel?

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Postat: tor nov 14, 2019 9:28 pm
av Jens Gustavsson
det är den nyare gjutna stommen. lite grövre än den som gick av i stommen men inget som gör den jätte stark men nu handlar det mer om att få köra till sommaren och då måste motorn va klar före jul då det är annat som måste hinnas med i vår också för att kunna ta sig till nån tävling.

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Postat: tor nov 14, 2019 9:46 pm
av Matti johansson
Ok, du får svara fram ett slitt ämne o slipa från

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Postat: fre nov 15, 2019 8:39 am
av Jens Gustavsson
jag kan inte svarva sneda kuggar i min svarv annars hade jag gjort det.

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Postat: fre nov 15, 2019 9:17 am
av Caddyman
Det betyder bara att du ska satsa på torrsump nu Jens :wink:

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Postat: fre nov 15, 2019 10:35 am
av Jens Gustavsson
har både tändning och olje pump på drivningen och båda fungerar bra så inget man vill bygga om om man vill köra till sommaren

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Postat: lör nov 16, 2019 3:52 pm
av kolvbult
intressant ,vart kan man köpa rullvippor till b20.