Sida 1 av 1

Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08

Postat: sön jan 19, 2014 6:07 pm
av Persson89
Det varnar för lågt oljetryck, bilen är en audi a4 2.0 tdi 170hk, 15500 mil.
Senaste service gjord 14500 mil.

Lampan lyser efter ca en min när den är startad. Låter lite illa om motorn så dåligt oljetryck verkar det vara.
Oljan är väldigt svart. Tänkte först och främst prova byta olja och filter.

Jag tror inte den är igenkoksad, service är gjord som den ska.

Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08

Postat: sön jan 19, 2014 6:20 pm
av MagnusS
Mät oljetrycket, Är det lågt, Plocka ner tråget och inspektera sugsilen.

Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08

Postat: sön jan 19, 2014 9:57 pm
av The
Är det inte dom som har problem med oljepumparna, eller är det tidigare årsmodeller?

Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08

Postat: sön jan 19, 2014 10:56 pm
av youask
kedjan till oljepump enheten eller oljepump axeln som är skrot

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08

Postat: tis jan 21, 2014 4:34 am
av Persson89
Något med oljepumpen, den där axeln chansar jag på.
Är nere vid verkstan nu.

Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08

Postat: tor jan 23, 2014 4:04 pm
av Persson89
De var den där axeln. Ersattes med en insexnyckel. Vilka jävla skitgrejer!

Hoppas den funkar, inte provstartad än. Aldrig mer en audi för min del sen...

Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08

Postat: tor jan 23, 2014 10:31 pm
av Hannes Finnilae
Hej,
problemet ligger inte i sexkantaxeln i sig. Problemet åtgärdades på senare modeller. Det som ändrades var längden på sexkantaxeln och motsvarande ingrepp i balansaxeln. Då jag själv arbetar på ett företag som bland annat renoverar dessa axlar och bygger om dem till det nya utförandet vet jag av erfarenhet att även balansaxeln tar skada i den invändiga sexkanten, vilket innebär att halva problemet kvarstår. Värt att veta är även att det finns olika hållbarhet i insexnycklars material och det ska till en mycket högkvalitativ insexa för att matcha VAG´s material.
Om man nu ska nöja sig med en semilösning och bara byta sexkantaxeln, skulle jag definitivt rekommendera att byta mot VAG´s originalaxel som kapas till rätt längd. Kostar ca. 40kr.
Om det är en seriös mekaniker borde han åtminstone stå för byta ut insexan mot VAG axel utan extra kostnad för dig som kund.

Med vänlig hälsning
Hannes

Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08

Postat: fre jan 24, 2014 4:34 am
av Persson89
Bra läsning.

Axeln byttes mot en insex för att det går inte att köpa bara en axel lös. En helt ny oljepump måste köpas då.
Läste lite på nätet att den kunde bytas mot en insexnyckel.

Den axeln som satt kan de ju inte ha varit så bra kvalitet i. Den var så pass sliten så den inte hade några kanter kvar att dra runt dreven.

Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08

Postat: fre jan 24, 2014 8:39 am
av Hannes Finnilae
Beror som sagt inte på materialkvaliten utan på ingreppets längd. istället för 77mm är de ny axlarna 100mm. De gamla axlarna går inte att köpa längre. Men de nya finns och ända skillnaden är att de är längre och saknar gängan för att plocka ur dem. Jag beställde själv 10st häromdagen. Härdningsproblem uppstår snarare invändigt i balansaxeln då det är svårt att få härdningen att "ta" där.
Bild :?

Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08

Postat: fre jan 24, 2014 10:23 am
av Persson89
Jag förstår.
Då är det bara riva ner igen och beställa en ny pinne?

Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08

Postat: fre jan 24, 2014 5:21 pm
av Hannes Finnilae
Vi fick in en balansaxelmodul idag. Tyckte att det var passande när det ändå diskuteras här, så jag tog kort på grejerna då de visar min poäng i tidigare inlägg väldigt tydligt. :wink:
Här ser man tydligt att sexkantaxeln i detta fall knappt är sliten, ändå gick den att snurra fritt i balansaxel oberoende av vilket håll man stoppade in den på. :?

Bild
Bild

Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08

Postat: fre jan 24, 2014 5:57 pm
av Persson89
Ahaa.
Men som tur var så gjotde han som fixade en längre pinne.
Han såg att den borde vara längre egentligen. Hämtat bilen idag och den fungerar utmärkt i motorn. Turbon dock helt slut.

Tur i oturen att de gick sönder hemma där jag bor å inte på e18 i 120 kmh...

Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08

Postat: fre jan 24, 2014 6:54 pm
av Hannes Finnilae
Känner igen det där med turbon. Alltid det första som ger sig. Vi har renoverat turboaggregatet i samband med balansaxlarna på alla förutom en sedan vi började arbeta med dem.
Mitt tips: Håll ett öga på oljelampan. Stanna direkt om den blinkar till. Turbon klarar bara någon sekund utan oljetryck.
Hoppas du slipper mer problem nu. Visst är det imponerande att VAG-verkstäder inte känner till problemet? :whistle:

Re: Varnar för långt oljetryck audi a4 2.0 tdi -08

Postat: lör jan 25, 2014 10:02 am
av 123 GT
Är det samma system på gamla 1,6 TD motorn?