val av design för insug

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Nyberg_
Forumsberoende
Inlägg: 543
Blev medlem: ons jul 25, 2007 8:12 pm
Ort: gräsmyr

val av design för insug

Inlägg av Nyberg_ »

halloj, sitter i startgroparna i mitt insugsbygge och även om jag suttit och läst trådar varje kväll i några veckors tid så kan jag inte få mig en klar bild endå.

funderationerna är följande ska jag bygga diffusorinsug eller ett kilformat insug för bästa funktion och flöde.

motorn är volvo t5,850 2.3l block, v70r topp (lätt portad på insuget) glt insugskam R avgaskam, 95okt bensin, turbo td04-14t, egenbyggt grenrör med rätt lika längder runt 55cm, 3 tum avgas. mål med motor är på detta försök cirka 250-260 (vad turbon orkar med) sen ska turbon bytas och effektmålet hamnar då på absolut max 600whp. och ja det finns en anledning till den lilla turbon nu ;)

Runnerlängd 335mm med 41mm gods, insuget blir på ca 3.5L och spjället är 56mm.

för att få diffusor insuget optimalt, hur gör jag det bäst då? jag hade funderat på ha luftmatningen bakom under trattarna, och göra hål i slitsen för att fördela luften. trattarna kommer hamna en bit in i plenumet av utrymmesskäl.
bör jag ej ha hål i slitsen utan helt öppet eller bör dessa hål se ut på ett särskilt sätt?
insugsdelen, bör den vara konad bakåt som jag ritat eller helt rak?
dessa är grovskissade bilder men kom gärna med hintar och tips

Bild

Bild

eller ska jag helt enkelt bygga ett sånt här och vad tänker jag på då? ska spjället monteras mot trattarna eller mot den längst bak?

Bild