Det käns väldigt intresant då detta bränsle (om inte kassa tilsatser som försämrar dess knacknings resistens inblandas som i E85) kan bli ett stort uppsving för oss turbo racers!
läs mer!
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/06 ... /index.xml
eller googla "etanol+E100"
när kan detta bränsle köpas och vad innehåller det för att det inte ska kunna drickas

vet att det fins experter här på sidan som jobbar på sekab i övik, skulle gärna vilja höra komentarer.
jag skrev också ett brev till sekab i höstas men fick tyvär alladrig nått svar.
Etanol brev till teknicker på Sekab .
--------------------------------------------------------------------------------
Hej mitt namn är jens gustavsson och Jag har några frågor gällande etanol för tävlingsbruk.
Det är så att jag och många andra som bygger dragrace tävlings motorer med turbo har problem att få tag i bränslen som klarar av de höga cylindertryck som blir när litereffekterna på våra motorer börjar bli över 200 hk/l (i vissa fall över 800 hk totalt i 2.3 liters volvomotorer) .
För några år sen så gick det att köpa (VP C16) specialbränslen med bland annat bly, toulen mm från www.vpracingfuels.com på över 117 MON men det är nu förbjudet med bly i alla motorsporter i Sverige.
Därför har jag och andra börjat intressera oss i alkoholbränslen som har både högt mon oktan tal och bra kylning på motordelarna.
Jag har som många andra förstått att det fins fördelar med erat E85 bränsle om man gemför med vanligt 98 oktan ron men dess egenskaper på motorer över 200 hk/l är ofta överskattade av många . Så jag undrar om det går att köpa något mer specialanpassat bränsle av er?
Jag förstår att ni inte får sälja ren etanol till vem som helst men det kanske skulle gå att köpa ett bränsle med mer etanol ca 95-99% och med tex hög oktanig bensin i blandat?
Jag såg också på buss bränslet erat med 92% etanol men jag skulle gissa att ämnena MTBE och ”tändförbättrare” inte är bra för oss turbo nissar (snabbareförbräning och mindre oktan?)
Ett annat altenativ för oss skulle vara att köra på ren metanol men eftersom vi bor här i Norrland så ville vi fråga er först om ni har en lösning på våra problem.
Vad tror du annars som expert på bränslen om dessa problem?
Om man summerar så är vi ute efter en spiknings fri, kall och rätt långsam förbränning till våra dragrace turbo motorer kan toulen vara något, dom använde det upp till 90% i F1 på turbo tiden.
Om du är intreserad kan du kolla in nåra av våra bilar här www.savarturbo.se
Mvh jens gustavsson