E100

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

E100

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har sett att saab har exprimenterat med ren etanol i sin nya prototyp bil.

Det käns väldigt intresant då detta bränsle (om inte kassa tilsatser som försämrar dess knacknings resistens inblandas som i E85) kan bli ett stort uppsving för oss turbo racers!

läs mer!

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/06 ... /index.xml

eller googla "etanol+E100"

när kan detta bränsle köpas och vad innehåller det för att det inte ska kunna drickas :alcoholic: ?

vet att det fins experter här på sidan som jobbar på sekab i övik, skulle gärna vilja höra komentarer.







jag skrev också ett brev till sekab i höstas men fick tyvär alladrig nått svar.




Etanol brev till teknicker på Sekab .

--------------------------------------------------------------------------------

Hej mitt namn är jens gustavsson och Jag har några frågor gällande etanol för tävlingsbruk.
Det är så att jag och många andra som bygger dragrace tävlings motorer med turbo har problem att få tag i bränslen som klarar av de höga cylindertryck som blir när litereffekterna på våra motorer börjar bli över 200 hk/l (i vissa fall över 800 hk totalt i 2.3 liters volvomotorer) .

För några år sen så gick det att köpa (VP C16) specialbränslen med bland annat bly, toulen mm från www.vpracingfuels.com på över 117 MON men det är nu förbjudet med bly i alla motorsporter i Sverige.

Därför har jag och andra börjat intressera oss i alkoholbränslen som har både högt mon oktan tal och bra kylning på motordelarna.
Jag har som många andra förstått att det fins fördelar med erat E85 bränsle om man gemför med vanligt 98 oktan ron men dess egenskaper på motorer över 200 hk/l är ofta överskattade av många . Så jag undrar om det går att köpa något mer specialanpassat bränsle av er?

Jag förstår att ni inte får sälja ren etanol till vem som helst men det kanske skulle gå att köpa ett bränsle med mer etanol ca 95-99% och med tex hög oktanig bensin i blandat?

Jag såg också på buss bränslet erat med 92% etanol men jag skulle gissa att ämnena MTBE och ”tändförbättrare” inte är bra för oss turbo nissar (snabbareförbräning och mindre oktan?)


Ett annat altenativ för oss skulle vara att köra på ren metanol men eftersom vi bor här i Norrland så ville vi fråga er först om ni har en lösning på våra problem.

Vad tror du annars som expert på bränslen om dessa problem?

Om man summerar så är vi ute efter en spiknings fri, kall och rätt långsam förbränning till våra dragrace turbo motorer kan toulen vara något, dom använde det upp till 90% i F1 på turbo tiden.

Om du är intreserad kan du kolla in nåra av våra bilar här www.savarturbo.se


Mvh jens gustavsson
_________________
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:00 pm, redigerad totalt 1 gånger.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Big Al skrev:bara låta lokala bubblaren bubbla lite E100 :lol:

Det är nog bästa sättet att få tag i sådant inom en överskådlig framtid!
Lär nog dröja innan det finns på macken..
Vet man om bilen ska bli verklighet?
jajsen
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 11, 2006 9:08 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av jajsen »

blir lite svårt att få fram 100% etanol ur en hem destilator + att det kommer bli en dyr soppa då =)

runt 20 kr/l

fast man kansek kan ta o köpa på sig massa E85 i destilera den för att få bort all skit =)

mvh Erik
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: tippe E100 er 96% sprit men med noe udrikkeli tilsats(metanol??) :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Muppaskalle
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: fre apr 01, 2005 11:22 am
Ort: Skogarna utanför Pite

Inlägg av Muppaskalle »

Man kan ju inte få etanol renare än 96% så det är väl troligt att det blir nåt sånt. Att blanda i metanol i etanolen är ett bra knep om man vill ha ihjäl diverse törstiga människor men knappast något som en mack vill göra. Skulle tro att dom kör i nån sorts denaturerings medel som i tex t-röd. Vi får hålla tummarna för e100, skulle ju va drömmen!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

ni får starta parfymfabrik...

då kan man få dispens att köpa STORA mängder 96% sprit... =)
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

har hört att lukter som "jag har inte duschat på 2 veckor" och "motorolja o sågspån" är populära hos kjolhönsen :lol:
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

frågan är om man behöver kol'a det om man skall köra på hemjojk?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

Limpdjur skrev:frågan är om man behöver kol'a det om man skall köra på hemjojk?
det är väl 2-taktsbränsle om finkeloljan är kvar!
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Big Al skrev:bara låta lokala bubblaren bubbla lite E100 :lol:
Har ni hört talas om t-röd? =e100 :roll:

Eller varför inte köra på metanol istället?
Största problemen med metanol är dess hygroskopiska egenskaper (suger åt sig fukt=vatten ut luften) samt att det lär/sägs ha korrosiva egenskaper och därmed inte är så snällt mot vissa metaller...Detta anser jag är till 50% överdrifter, men,men... De största belackarna har (som vanligt) inte provat själv utan läst till sig skräckscenarior på nätet eller i ngn bok.
Fördelarna med metanol är många...se nedan.

Fuktabsorberingsproblemet kan lösas genom att sätta ett "vattenlås" (princip som ett jäsrör för vinframställning) innehållande metanol i tankavluftningen, denna lilla "slatt" vätska får man man byta ut med jämna mellanrum för mettisen blir till slut mättad av vatten.

Korrosionsproblemen löses av många i USA (spec på crosshojar) genom att man har en liten pyttetank med bensin monterad också, med en väljarkran kan man då "elda ur" motorn på bensin (tomgångskörning i princip) och säkert få bort alla mettisrester. Man kan då med fördel också starta motorn på bensin så slipper man alla former av choke då motorn oftast är uppsatt med 2.10-2.50 ggr fetare bränsleföde genom större munstycken (ca 1,5*bensindiameter = 2,25 ggr så stor area). Själv har jag laborerat en hel del med metanol främst på 2-takt och på senare år som tillskottsbränsle till N2O på skotermotorer.
Det finns (på planeten i alla fall) speciella korrosionsinhibitorer att blanda i mettisen som tar bort mycket av problematiken kring korrosion men man får då istället undra vilka negativa effekter sådant kan ha på förbränningen eller knackningsbeständigheten...

Metanol har en extremt kylande effekt. Det suger åt sig ngt otroligt med värme när det förångas (prova häll lite på handen!) så man kyler insugsluften dramatiskt. Effekten som uppnås är att man får "tätare"/högre densitet på luften in i cylindern, en sorts intercoolereffekt som kan jämföras med vad som händer när man injekterar flytande lustgas (i motsats till N2O i gasform) och i detta fenomen ligger en stor del av den möjliga effektökningen med mettis.

Metanol har 106 RON och 92 MON; Amerikansk rating AKI=(R+M)/2=99 Octane så det är inte något superhögt oktantal på metanol. (och etanol har ganska lika siffror) Det är de värmesugande egenskaperna som gör att man ändå kan köra med så hög komp. eller boost med metanol. Mettis funkar snarare som att det skulle ha oktantal på typ 140-160 :shock:

Det finns i USA exempel på metanoldrivna turbo fullmod-maskiner som går med e=12:1 och 1,5-2 bar boost utan intercooler och e=14:1 och 2-2,5bar boost med ic. Med kompressor kör de med 60PSI~4Bar och ca 10:1 på alcohol-snurrorna... Impressive...
De bästa sprintcarmotorerna (sug) ligger på 16-17:1 med mettis, jämför med liknande trimningsgrad i prostock där kör man 14,5-15:1 på de effektivaste motorerna med bensin. Här snackar vi motorer med extremt hög fyllnadsgrad och inget carb-restricted crap som nascar/nextel där man kör 18:1 pga korken i insuget...

En sidoeffekt med metanoldrift är att man har väldigt stort bränsleföde in i motorn vilket gör att man måste ha toppar som flödar mer på insugssidan speciellt om man vill ha peaken på samma varvtal som med bensin. Annars få man högre effekt ändå men vid lägre varv normal sett. Man måste också tänka på att problemen med separation i luftbränsleblandningen blir (ännu) större så man får tänka till ordentligt vid portningen och försöka få en jämn hastighetsprofil i kanalen och kanske överväga att köra toppen i en wet-flow flödesbänk? Vet inte om någon sådan finns i sverige?

Metanol som N2O tillskottsbränsle
Kortfattat kan jag nämna att man inte behöver sänka tändningen eller kompen på sin bensinmotor om man använder metanol som tillskott. Snarare kan man ställa på lite mer förtändning det svarar ännu bättre...Säkert intressanta news för dem som tänkt tanken. Mer power får man ju också.

Det var lite info, kan fylla på om någon ids läsa.

/Niklas
Senast redigerad av Järnet den tis maj 02, 2006 8:02 am, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

på ok har t-röd bytt namn till röd etanol och då kan man ju mistänka att det bara är färgad etanol
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Om man summerar så är vi ute efter en spiknings fri, kall och rätt långsam förbränning till våra dragrace turbo motorer kan toulen vara något, dom använde det upp till 90% i F1 på turbo tiden.
Xylen har något (mycket) bättre exenskaper än toulen. Annars mycket närbesläktade föreningar typ som mettis/etanol. Pga densitesbestämmelser körde man på toulen istället i F1.
Xylen används i massor på industrimålerier runt om i landet och är i Sverige mycket lättare att få tag på + billigare. Tror jag betalade ca 12:-/liter +25% gp-bidrag sist. Var dock medveten om de extrema svårigheterna att starta en kall motor med toulen eller xylen. Används lämpligast som oktanbooster i annat bränsle, inblandning rek max 30% för kallstart i -grader. På skoter -10°C max 20% annars blir man ledsen och trött i armarna.
Om man förvärmer toulen eller xylen till typ 70°C (värmeväxlare i vattenkylsystemet eller bränslerör genom avgassystemet :shock: tex) så kan man köra 100% no probs... Problemet är att du måste ha bränslet i ~70°C vid kallstart också... :(
I F1 var de tvugna att blanda ut toulenen med något som gjorde så lite "skada" som möjligt (tror de använde iso-oktan eller var det n-heptan) för att klara densitetskravet ändå. Därav "upp till 90%"

/Järnet
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Järnet: Berätta gärna mera om att använda metanol som N2O tillskottsbränsle. Det låter ju som ett behändigt steg för nybörjare in i metanolvärlden.
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Finnsebbe skrev:Järnet: Berätta gärna mera om att använda metanol som N2O tillskottsbränsle. Det låter ju som ett behändigt steg för nybörjare in i metanolvärlden.
Nybörjarsteg...nja...Skulle väl bara egentligen rekommendera det (eller N2O överhuvudtaget) till folk med väldigt stor erfarenhet egentligen. Men, lite grundregler för att minska problemen:

Bränslepump, regulator och solenoid för bränsle bör bytas till sådana som rekommenderas av tillverkaren för "alcohol alt. om det står methanol. Jänkarna menar dock oftast "methanol" när de säger "alcohol".
Finns grejor från NOS, Holley, Magnacharger mfl.
En vanlig tryckluftsventil/solenoid m. 12v elstyrning funkar normalt bra för de flesta bränslen inkl. metanol så där kan man spara typ 1400:- genom att köpa från närmaste tryckluftsbutik istället för att köpa nos stora "alcohol"-solenoid.
För icke överladdade applikationer så kan man vid mindre effektuttag använda vissa modeller av den lilla boxliknande "facet solid state" bränslepumpen då den har visat sig funka med metanol. Billig som styk.
Vissa bränslepumpar av "flöde genom motorn" -typ funkar inte med mettis. Har själv kört sönder vanliga små nos-pumpar på detta sätt. Vet inte om det är generellt för genomflödestypen men det verkar vara så. Vet ej varför.
Tryckregulator: Man kan köra utan och så att säga ta ut det som pumpen kan ge...detta görs i många NOS kit till snöskoter etc. Problemet här är för oss mixtrare att man måste provköra bränslesystemet och mäta trycket över munstyckena och kollräkna mot N2O och bränslemunstyckenas storlek för att se att man får tillräckligt med sås alt mäta upp genomlupen bränslevolym och kolla det mot beräknad...
I fallet med nos-kitten så har de gjort jobbet åt oss så att säga, så de skickar med bestyckningstabeller.
Enklare är då att ha regulator ställd på ett fix tryck, en pump som klarar detta och räkna fram säker munstyckstorlek direkt= no problems...
Grundregeln är annars att man skall ha 1,5 ggr munstycksdiametern för mettis vs bensin vid samma bränsletyck. Hade man ett "30" bensin-bränslemunstycke (alltså 0,030"=0,762mm) så byter man till ett "45" metanol-bränslemunstycke (alltså 0,045"=1,143mm)vilket ger 1,5^2=2,25ggr arean<-> 2,25 ggr bränslevolymen.

Det där med avluftningen av mettis-tanken med vattenlås fyllt med met. har jag redan berättat om...
Man tappar drastisk med effekt om man backar tändningen med metanoltillskott, den bör vara std eller tom några grader tidigare. Kompen behöver man inte heller röra.
Till 2-takt blandar man i "klotz benol" i mettisen som smörjolja.
Klots har fina oljor även till 4-takt, även sådana som är spec anpassade för mettis som bränsle.

Finns säker mer att tillägga. Fråga.

Mvh
/Niklas
Skriv svar