Sida 1 av 2

727 som tappat olja. Kass för alltid?

Postat: mån feb 03, 2014 9:57 pm
av Leo-Creations
Körde ikapp med en t6:a (han fick pisk fram till lådan gick :roll:) på motorvägen i somras och den främre packboxen pallade tydligen inte trycket och oljan försvann ur lådan. (största rökmolnet jag sett när oljan träffa avgassystemet)
Är nollad när det kommer till automatlådor då detta är min första amerikanska bil.
går lameller när oljan försvinner?
vad behöver jag byta?
var har de bra grejor?
Är det värt att göra det själv?

Mvh

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Postat: mån feb 03, 2014 10:20 pm
av Jokern / Woodridge
Hej.
Jag har själv aldrig hållit på med automatlådor, men man skall kunna göra jobbet själv om man har en bra instruktionsbok för automatlåds renovering. En garage polare renoverade sin GM automat själv, och han hade aldrig petat i en automatlåda innan dess. Det som tog längst tid, och som var lite struligt, var att tillverka alla special verktyg som han behövde.
Sedan måste man vara väldigt noga med att det är rent.

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Postat: tis feb 04, 2014 1:17 am
av Bjorn C
Packboxen i lådan är de Inge fel på men pumpen i lådan har rasat å du får trycket på fel ställe därför vänder de packningen ut å in
Pumpen är inte så billig å de har förmodligen matat turbinen full i järnskrot

Byt låda å turbin eller renovera för 10-20 tusen
Mvh

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Postat: tis feb 04, 2014 8:59 am
av Performance_seeker
Jag tror inte det behöver ha hänt speciellt mycket, och du kan göra renoveringen själv om du har lust. Det finns böcker som visar hur det funkar, det finns renoveringssatser att köpa från flera svenska firmor och det är inte speciellt komplicerat.
Det mest komplicerade för en källarmeckare som jag är att byta bussningarna, stora tunna saker som lätt kan deformeras om man inte har lämplig storlek på verktygen för att pressa i dom nya.

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Postat: tis feb 04, 2014 10:57 am
av Leo-Creations
Är i valet å kvalet om jag ska manuellkonvertera istället. Verkar som det blir roligare om jag ändå ska punga upp med dom pengarna. Kan jag ju roa mig med att förstärka lådan när tid och lust finnes istället. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Postat: tis feb 04, 2014 11:36 am
av Performance_seeker
Ja, det kan du göra om du vill. Jag, som suttit halva livet i Stockholms trafikstockningar, är allergisk mot allt som är manuellt... :hihi:

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Postat: tis feb 04, 2014 12:54 pm
av Whiplash
Varför inte manuellt ventilhus ? Det bästa av två världar :thumbright:

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Postat: tis feb 04, 2014 1:10 pm
av Leo-Creations
Bor nere i Skåne/Blekinge så det är inget bekymmer här. :) någon som vet någon bra ställe att handla mopargrejor? Typ summit fast för mopar? Tycker jag hittat inget som har stort utbud med humana priser.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Postat: tis feb 04, 2014 1:11 pm
av Leo-Creations
Hade tänkt att försöka få min jänkebil att kunna svänga så manuell med koppling är att föredra känner jag :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Postat: tis feb 04, 2014 4:15 pm
av Christofer
Det låter som om du övehettat pumphubben på convertern. Det som händer då är att hubben sväller och krymper bussningen i pumpen som den styr emot och då kommer det fram varm olja som mer eller mindre smälter bort den packboxen. Oftast är det bara byta bussningen i pumpen och främre packbox. Och fundera på om det där verkligen är rätt converter för dig.

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Postat: tis feb 04, 2014 9:07 pm
av Enok
Om du ska greja med lådan själv så är 727 lådan en av dom lättare att skruva med.

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Postat: ons feb 05, 2014 8:36 am
av Bjorn C
Christofer skrev:Det låter som om du övehettat pumphubben på convertern. Det som händer då är att hubben sväller och krymper bussningen i pumpen som den styr emot och då kommer det fram varm olja som mer eller mindre smälter bort den packboxen. Oftast är det bara byta bussningen i pumpen och främre packbox. Och fundera på om det där verkligen är rätt converter för dig.
hubben blir inte överhettad bara så där utan vad som händer är att turbinen eller lådan sitter inte centrerad rätt och de skule inte förvåna mig om turbinen rent sitter löst på flexplatan med uppslagna och ovala hål eller så får man vibrationer som går att turbinen börjar slå mot bussningen och då kan den skära fast i i bussningen och då är pumpen i regel skrot när bussningen har snurrat i pumphuset då den ska sitta med pressfattning
när den väl börjar snurra så spolar de oljan mot packboxen och de vänder den in å ut då den inte klarar hålla nå oljetryck utan ska bara täta mot tubinhubben mot vanlig spill olja så de inte rinner ut på backen

att han sen tappat oljan på full belastning kan mycke väl ha bränt lamellern på den växeln den kördes på däremot har säkert planetväxlar å sånt överlevt

vilket som så är de isär med hela lådan å byta pump och då kollar man ju igenom resten av lådan samtidigt

mvh

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Postat: ons feb 05, 2014 12:04 pm
av Christofer
Vi har gjort det flertalet gånger på tävlingsbilen har det bara varit att pressa i ny bussning och packbox. Och hubben blir varm för att oljan som kommer ut ur converten väldigt varm, även kunna se att ingående axeln har ändrat färg eftersom oljan ut går mellan statorsuport och ingående axel. NASA axlarna verkar hålla för den misshandeln. Är pumpen blå så ska den nog kasseras ändå.

I vissa fall kan det säkert ha med centrering att göra men det är vedertaget att bussningen faktiskt krymper när convertern blir för varm. I de fallen det har hänt för oss ha däremot pumpimpellern i konvertern givit upp, vingarna har helt enkelt lagt sig ned.

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Postat: ons feb 05, 2014 12:07 pm
av Christofer
Och att oljan blir så varm beror på att man åker igenom convertern. Eller så är den trasig.

Re: 727 som tappat olja. Kass för alltid?

Postat: ons feb 05, 2014 12:10 pm
av Jokern / Woodridge
Performance_seeker skrev:Ja, det kan du göra om du vill. Jag, som suttit halva livet i Stockholms trafikstockningar, är allergisk mot allt som är manuellt... :hihi:
Håller med till 100% :hihi: