Dubbel A arm vs Mcpherson
Postat: ons feb 05, 2014 7:40 pm
Ja vilka är för o nakdelarna mellan de olika typerna.
För o kasta lite ljus över mitt problem
Här är min projekt tråd.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 73#p586773
Jag har som sagt en Firenza (Dubbel A arm) som skall få nytt liv med en motor från en Omega MV6 (Mchpearson)
Efter o måttat lite snabbt med tumstocken så kom jag fram till att måtten på framvagnarna på de olika bilarna är ganska lika.
lika nog för att kunna klä av dom och sedan bara kapa ram balkarna o flytta över delarna.
Fördelar som jag ser rent konstruktionsmässigt (Att byta framvagn)
Motorfästen och infästning för styrväxeln kommer med på köpet.
Fjädring och hjulupphängning är dimensionerad efter den nya motorns vikt.
Den är rost fri.
Ram balkarna är mycket grövre så jag slipper förstärkningar.
Jag slipper bygga om framvagnsbalken för o få plats med oljetråget
Nackdelar
Det är inte Dubbla A armar vilket tydligen skall vara mycket bättre.
Om jag skulle behålla befintlig framvagn så måste framvagnen rostlagas och förstärkas gansa rejält då den enligt mina ögon är klent byggd
Vad säger ni andra där ute?
För o kasta lite ljus över mitt problem
Här är min projekt tråd.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 73#p586773
Jag har som sagt en Firenza (Dubbel A arm) som skall få nytt liv med en motor från en Omega MV6 (Mchpearson)
Efter o måttat lite snabbt med tumstocken så kom jag fram till att måtten på framvagnarna på de olika bilarna är ganska lika.
lika nog för att kunna klä av dom och sedan bara kapa ram balkarna o flytta över delarna.
Fördelar som jag ser rent konstruktionsmässigt (Att byta framvagn)
Motorfästen och infästning för styrväxeln kommer med på köpet.
Fjädring och hjulupphängning är dimensionerad efter den nya motorns vikt.
Den är rost fri.
Ram balkarna är mycket grövre så jag slipper förstärkningar.
Jag slipper bygga om framvagnsbalken för o få plats med oljetråget
Nackdelar
Det är inte Dubbla A armar vilket tydligen skall vara mycket bättre.
Om jag skulle behålla befintlig framvagn så måste framvagnen rostlagas och förstärkas gansa rejält då den enligt mina ögon är klent byggd
Vad säger ni andra där ute?