92mm borr

Diskussioner för erfaret folk
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

92mm borr

Inlägg av PerAage »

Tåler B20 (75-76mod) block 92mm i borrning och höga laddtryck?
Funderar på fiberarmerad våtrumssparckel som betongfyllning...
mvh
Per-Åge Nygård
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 92mm borr

Inlägg av Jens Gustavsson »

PerAage skrev:Tåler B20 (75-76mod) block 92mm i borrning och höga laddtryck?
Funderar på fiberarmerad våtrumssparckel som betongfyllning...
mvh
Per-Åge Nygård
det går bra men man bör vara lite försiktig. (ungefär som på en B23).

tycker dock att man ska unvika det om man kan, (jag kör häldre med bättre hålbarhet än några extra cc i motorn som ändå inte påvärkar effekten nämnvärt) + att man slipper betonga!
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

KOlvar

Inlägg av PerAage »

Vilka kolvar kan ni rekommandera til 92mm i borr?
B21turbokolvar brukar gå av imellan första och andra kolvring med lite effekt (över 300-350).
Per-Åge Nygård
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: KOlvar

Inlägg av Jens Gustavsson »

PerAage skrev:Vilka kolvar kan ni rekommandera til 92mm i borr?
B21turbokolvar brukar gå av imellan första och andra kolvring med lite effekt (över 300-350).
Per-Åge Nygård
de håller bara man inte spikar så mycket!
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Kolvar

Inlägg av PerAage »

Vilka kolvar kjör du med Jens?
MVH
Per-Åge Nygård
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kolvar

Inlägg av Jens Gustavsson »

PerAage skrev:Vilka kolvar kjör du med Jens?
MVH
Per-Åge Nygård

motor data

http://savarturbo.se/?nomenu=1&sida=con ... p&bil=jens
Användarvisningsbild
Dez
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: mån maj 22, 2006 9:18 pm

Inlägg av Dez »

Jag har kört B20 med 92 MM borr i dragrace-sammanhang.
ALLA block har fått sprickor i cylindrarna utom i det senaste som jag betongfyllde.
Sedan dess har jag haft ordentligt med betong i ALLA block (B21-B23).
Absolut inga värmeproblem om man inte kör på gatan, då måste man ha en oljekylare. Detta eftersom allt vatten nere runt cyllarna tar upp mycket värme från oljan som annars blir för tunn och då tappar motorn trycket.
Användarvisningsbild
Dez
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: mån maj 22, 2006 9:18 pm

Inlägg av Dez »

B21:ans kolvar smäller som popcorn. Men om det inte spikar det allra minsta funkar de. De är ju iaf billiga. Har inte haft några som helst kolvproblem sedan jag gick över till smidda B23ET som är hur starka som helst, och ändå kör jag mycket fortare nu.
Men vevstakarna har börjat gå av i stället (M-stakar).
Så nu blir det H-profils. 1000:- för ett set ready to race.
Snikvarianten alltså, beg Eagle från chev sb som modifierats.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Dez skrev:Jag har kört B20 med 92 MM borr i dragrace-sammanhang.
ALLA block har fått sprickor i cylindrarna utom i det senaste som jag betongfyllde.
Sedan dess har jag haft ordentligt med betong i ALLA block (B21-B23).
Absolut inga värmeproblem om man inte kör på gatan, då måste man ha en oljekylare. Detta eftersom allt vatten nere runt cyllarna tar upp mycket värme från oljan som annars blir för tunn och då tappar motorn trycket.
låter som om du har haft problem med spikningar.

på magnus boströms amazon på b20 tiden körde han med 92mm i flera år och den gick låga 11 på slutet med 195km/t med förgasare och rätt hög kompa.

det blocket höll flera år tills westgaten kärvade så laddtrycket blev vansinnigt högt och vridet på 3ans växel blev av lastbils modell och han börja gå på brädden med bilen som kanpt brukar göra så på 2an :) fins på film! :lol:

han hadde också B21ET kolvar som någon gång gick sönder men då hadde det spikat ordentiligt också av förgasar problem (smuts i munstycke på en cyl).

vad hadde du för motor settupp när du sprängde block på löpande band, måste blivit extrema cylindertryck?
Användarvisningsbild
Dez
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: mån maj 22, 2006 9:18 pm

Inlägg av Dez »

Det blev tunna värmesprickor runt cylindrarna, inga totalras.
Den motorn som gick bäst hade sugturbo, T3-trim 60 och Weber 40 med vatten/etanol insprut. Rätt dåligt grenrör iofs, (mitt första..). Åkte 13,5/175 på snustorra radialer, med sanslöst spinn på 1:an och 2:an. Allt med M40 och svetsdiff i originalbakaxeln. Fan, den gick bra, kul att köra på gatan, rapp och grym.
Felet var nog att jag körde på brännoljan OK säljer såsom bensin. Ska man åka macksoppa tycker jag Statoils 98 är den överlägset bästa, har dock inte provat Shells V-power.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Dez skrev:Det blev tunna värmesprickor runt cylindrarna, inga totalras.
Den motorn som gick bäst hade sugturbo, T3-trim 60 och Weber 40 med vatten/etanol insprut. Rätt dåligt grenrör iofs, (mitt första..). Åkte 13,5/175 på snustorra radialer, med sanslöst spinn på 1:an och 2:an. Allt med M40 och svetsdiff i originalbakaxeln. Fan, den gick bra, kul att köra på gatan, rapp och grym.
Felet var nog att jag körde på brännoljan OK säljer såsom bensin. Ska man åka macksoppa tycker jag Statoils 98 är den överlägset bästa, har dock inte provat Shells V-power.
det brukar va jävligt svårt att få i tilräckligt med soppa med en sug weber spesiellt på 402meter, mesttroligt det som gjorde spikningarna.

V pover är nog bästa mack soppan i dag, synd att den inte fins norr om sunsvall? eller har jag fel?
Skriv svar