Köpte mig ett projekt med sprucken topp så nu ligger jag i för att få den att gå igen, måste bara fixa lite grejer så ska jag ha en fin maskin.
Bränslesystem
- Klamra fast matning och retur av hydraulrör 12 mm YD med 1.5 mm väggar
- Skärringskopplingar till allt + slang
- Insprutningspump monteras
- Tankarmatur byts för att köra insprutning istället för förgasare
Trigger
- Montera 60-2 triggerhjul från modernare M30
Sen måste det till lite små grejer
- Härva för motorn
- Ny bromsservo (original är gigantisk)
- Flytta batteriet bak
- VEMS Genboard
- Elfläkt på kylaren
Och till sist montera en fräschare topp på motorn.
Orsaken till problemet framme till höger och lösningen längst bak till vänster:
Senast redigerad av mattias den mån jul 31, 2006 8:49 am, redigerad totalt 2 gång.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Man kan väl tycka att det är lite fränt när man försvinner i ett rökmoln, men det blir lite väl tätt mellan oljebytena tror jag..
Ett steg i taget med den här bilen nu.. jag har ett 3.5-block nu, men det tar mer tid att fixa ihop den snurran än vad jag tänkt för tillfället. Det är roligare att snabbt få snurr på maskinen igen, med ny topp och VEMS Genboard som styr motorn.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
m10tic skrev:fränt med en lite udda bil, såg den på stan för en vecka sen ca var det dig jag mötte då ?
Körde utanför waynes coffe.........
/Peter
Jo det var säkert jag, det var en kille jag plockade upp just där utanför faktiskt..
Helt apropå inget... jag ska forska i hur mycket jobb det ligger i att få en bättre bakvagn på den. Eventuellt ska jag bara skaffa längre fjädrar, den är toksänkt nu och det är lite irriterande med markfrigången men även greppet är ju hopplöst - men det ser coolt ut.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Det är ju inte minsta bromsservot på den här maskinen! Jag måste flytta den 5 cm för att få plats med ett vanligt insprutningsinsug.. Min numera pensionerade E28 518 ska jag undersöka närmare, och se om det går att föra över hela pedalstället med broms-servo och allt.
Jag har passat in ny bränslepump och måttat lite på kablar och slangar. Den gamla elhärvan för motorn har jag rivit ur, tydligen har den varit med om en kabelbrand vilket var uppenbart om man tog bort all eltejp.
Förhoppningsvis är jag klar med all el innan jag får packningar och grejer, som blivit försenade för ovanlighetens skulle. Har beställt från danska Schmiedmann men de har schabblat bort min beställning så jag påminde dom igen..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Om man jämför originaldelspriserna (dom säljer också en del "pirat") så är det ungefär 25-30% dyrare på BMW. I vissa fall ännu mer. Dom har även ett stort begagnat lager eftersom dom har tre av Danmarks största skrotar specialiserade på BMW..
Jag får mina delar därifrån nästa vecka, för första gången har dom lyckats strula med en av mina beställningar så det dröjde en vecka innan de förstog att jag existerade och faktiskt ville ha något av dom.. (!). Jag brukar normalt vara nöjd med att handla där.. lite tveksam den här gången, men jag fick rabatt pga det!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Hej Otto! Vilken frän E3 du har
Min är inte i närheten av det skicket..
13,73/158 och 13,81/165 är respekt för sugmotorn, vad har du för effekt och vad uppskattar du vikten på bilen till?
Jag har väldigt lite tid för mina egna projekt just nu men det blir E3-mek så fort jag har semester (ett par veckor bort.. *snyft*).
Bästa bilden jag har av den:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.