Holley, Dags att justera.

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Vacuumet är 15"hg, så inte fasligt lågt (tror jag?).
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

http://butik.arvikael-motor.se/Br%C3%A4 ... uct_id=565

Här är en länk till förgasaren, om det är till någon hjälp.
Heter ju street HP och ska väl vara ok kalibrering för gata då kan man anta, men så enkelt är det ju aldrig.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Thunderbo1t »

Det är ganska typiskt för "dubbelpumpare" att gå fett i lågfartsdelen för att få bra gassvar, fungera till kalla insug, och fungera till vassa kammar med svag "signal" på låga varv.
Hur justerar du tomgångsskruvarna, alla fyra lika? Man kan stänga de på sekundären och pröva hur det blir om man bara använder de främre, och se om det blir bättre. Du skulle kunna pröva en bränsleplatta från en mindre ej HP Holley på primären och se om lågfarten blir magrare, men tänk på att PVC blir mindre då. Mindre IFR kan givetvis också vara rätt väg.
Bredbandslambda är ett måste.
De har nog aldrig ens funderat på bränsleeffektivitet på Holleys HP avdelning :-D
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Stänga bakre luftskruvarna var ju en smart tanke. Där har vi något att prova kan jag säga. Har även kikat på en mördad gammal holley som låg i gömmorna. Bleedsen på primär var väl relativt lika (blir lite grovt när man mäter med ett borr för att se vad som går in) MEN på sekundär var det skillnad, minst lika grova airbleeds som på primären, vilket inte är fallet med den som sitter på min. Detta var en äldre 850 dp jag hade liggande. IFR verkar vara ganska lik som min efter strypningarna jag stoppat i.

Bredbandslambda ska på, men har inte velat sätta dit och dränka en direkt då jag har erfarenhet av att lambdasonder inte gillar för mycket oförbränt bränsle.
Ska ge en grovjustering med avgasanalysatorn på jobbet först tänkte jag, ihop med vacuummätaren, för att snygga till tomgångsblandningen borde det väl kunna funka tycker jag.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Thunderbo1t »

Min bränslekurva är så här ungefär:
Tomgång ok blandning,
Lågfart fett (gissar att det är när man åker på transferslotsen och tomgångsskruven inte kan påverka det),
Mellan lågfart och högfart är det ett magert "hål", men det hamnar i landsvägsfart så det är ju nästan riktigt bra!
Högfart ok,
Fullgas magrar ut, vilket jag misstänker beror på att bränsletrycket då blir 2,5-3 Psi.........
Ny bränslepump ligger och väntar :-)
Jag har prövat ganska stora skillnader i air bleeds men kan knappt ana någon skillnad, så jag tror det är fel väg att börja?
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Ok, jo jag är tveksam. Dock har jag tex. läst: http://www.quickfueltechnology.com/tech ... eed-basics
där det står om att det går att använda airbleeds för att justera så att blandskruvarna får mer justeringsområde. Svårt att veta, så därför jag tänkte fråga lite riktiga människor om riktiga erfarenheter.

Har även en annan artikel om att ändra vid vilket varvtal huvudkretsen "går in" med hjälp av större (MYCKET större) airbleeds på primärkretsen. Kan också vara lite intressant om man vill justera om för ekonomi på jämnfart och under, säg, 3000 varv (drar bensin ur boostrarna runt 2300-2500 nu, så man ser det tydligt har jag för mig, snart ett år sedan jag labbade med detta och sen fick det funka som det var)
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Ok, en liten update, har inte gjort några jätte framsteg i holley-träsket, men en liten fingervisning iallafall.
Har först o främst kollat olika justeringsvärden och kommit fram till:
Flottörnivån är i underkant av pluggen, rinner inte ut något på tomgång.
Transfer slot syns ca 1mm just nu, (0.04", lämpligt enligt super tuning holley boken) Sekundär helt stängda.
Främre blandskruv 1 varav ut, bakre 0,5. Ändrar man därifrån försämras vacuumet.
Vacuum 15"hg.

Co på ca: 5,8% (pendlar lite)
HC på 16-1800ppm
Lambda på 860 (snittvärde)

Provade sedan helt enkelt (efter mycket annat labbande) att ta bort IAB på primärsidan. Då får jag samma vacuum, och allt verkar funka, utom att den är lite lynnig när man höjer varvet (stod bara i verkstan och skruvade idag, ingen provkörning) och värdena blev:

Co: 0,7%
HC: 11-1200ppm (sjunker inte så mycket, måste klura på det)
Lambda: 950 (ca)

Så, extremt stora air bleeds ger magrare tomgångsblandning, som väntat. Dock vore ju jag nöjd med runt 2,5-3% co till att börja med, så jag borde inte behöva gå helt över styr och borra bort allt för mycket i munstyckena jag har (börjar justera dom så jag ser hur det går, vad som krävs osv) och så kan jag provköra. Antar att det kan bli för magert för att funka med belastning om man överdriver.
Har även börjat grunna på om det kanske är läge att testa strypa IFR ytterligare, har strypt från ca 0,71mm dia./0,395mm2 till 0,354 med hjälp av en 0,23 mm kabel kardel. Den strypningen (om jag nu räknar rätt).
Så, strypa IFR ytterligare eller öka air bleeden på tomgångskretsen, det är det jag ska ta ställning till just nu.
Både tomgång och transition ska ju bli magrare till följd av detta, vilket passar mig fint. Sen kommer ju samtliga kretsar magras av något när man kommer till huvudmunstyckena som jag förstår det, då dessa levererar soppa till IFR och allt annat i hela förgasaren.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Mark IV »

Har för mig jag har en påse 76 air bleeds liggandes till holey 4150 hp. Vill du kan du få köpa 4 st för 100kr/inklusive frakt. Går o borra de du har annars, Jula har borrkit med småborrar billigt.
Ska till garaget senare kollar storlek då pma ifall det är intresserad.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad har du för tändkurva?

kam vid 0.05" och nock vinkel?

kompa tryck på alla burkar med alla stift ute och full gas och ca 15 motor varv?

låter som det inte riktigt är balans i mellan cylindrarna då den kräver så fet lamda för att gå bra syns på HC också.

lamdan är 0. före alltså 0.860

hydral lyftare?

singel plan insug? tjuv luft?

mvh jens
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Kan vara intressant, återkommer om det.

Har nu monterat in Lambdan i bilen. Efter ett par minuters tomgångskörning, men inte driftsvarm motor, så har jag afr 12.2:1 på tomgång. Provar jag sedan att torrvarva upp mot 15-1600rpm leanar det dock ut till 15:1 typ, och detta innan primärkretsen går in. Alltså är det frågan om hur mycket man vågar leana ut tomgången innan det blir för bra i transfer-kretsen. Men, nu har jag kopplat bort sekundär sidan och ska ut och justera in primären, först huvudmunstyckena och sedan se vad som kan/behöver göras på tomgången.
Återkommer med mer info när det finns något att rapportera.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Jens Gustavsson »

tryck in lamda värde direkt också och lär dig rätt :) ARF är typ lika logiskt som en bult som heter 5/16" unc (man måste ha en miniräknare för att få fram bultens diameter :) )

mvh jens
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Tändkurvan kan jag bara svara: 15* statiskt och 36* totalt, vid 3200rpm ca.

duration vid .050 218/226 110* lobseparation

Har ännu inte tagit något kompprov, kan dock nämna att 1:motorn är nyrenoverad 2:förgasaren har bettet sig likadant på andra motorer med.

Ja, lambdan är 0 före

Hydraullyftare och Dual plane insug. Har inte reagerat på något som tyder på tjuvluft. Kan testa lite mer med startgas runt topp osv.

Mätaren envisades med att visa AFR värde, så det är vad jag har just nu. Känns även som det är vad man ser angivet i olika sammanhang när man pratar om sånna här förgasare.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Ok, hade av primärsidans flottörhus idag och bytte munstycken, 73-69 gick jag, stort steg men känns som att jag gör det enklast för mig och byter ett par storlekar neråt direkt. Blev dock inte provkört pga. regn och elände.
Men, AFR på tomgång gick direkt till det bättre, värden på höga 13 just nu. Ska bli kul att se vad den gör vid belastning sen bara.
Provade även att ta ur strypningarna i IFR, med resultatet att jag hade samma AFR som med de stora munstyckena. Lämnade dock strypningarna ur sekundärplattan och justerade ner blandskruven lite där, ett kvarts varv ut nu bara. (Kan 28 IAB vara för litet kanske, med tanke på att det sitter 71 på primärsidan?)

Kan dock konfirmera (känner jag nu) för alla andra rookies, då jag i mitt letande stött på olika åsikter, att HUVUDmunstyckena levererar soppa ÄVEN till tomgångskretsen. Så tolkar jag mitt resultat iallafall.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Kan meddela att den knappt orkade gå framåt för egen maskin med strypningarna i IFR kvar. Tog bort dem och då gick den hyffsat upp till 3000rpm på 2:an (och kanske 2300 på 3:an) sen orkade den inte mer och magrade ut något otroligt (AFR på runt 16).
Så det blir större munstycken igen, en storlek upp till 70. Men då börjar den antagligen feta på tomgång och transition igen, så där kommer nog airbleedsen komma in till slut, när resten är utprovat.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Steve »

Provat att plugga bränslet till sekundären?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar