Holley, Dags att justera.

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Plugga bränslet till sekundär, nej det har jag inte provat.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Gick upp i munstycke idag, från 69 till 71, så nu går den fint på alla varv, känns lite mer respons på gasen ifrån låg fart, så har nog varit rätt fett innan (eller så inbillar man sig).
Ligger nära AFR 14 på jämnfart runt 2300-2500 på fyran nu.

Nu börjar den dock tveka när man fäller från stillastående, men hämtar upp efter någon tiondel eller så. Antar att acc-pumparna är boven där.

Och den ögonsvidande tomgångsblandningen är kvar, samt att den fetar på när man ligger på riktigt långsamt glid. Frågan är om det kan vara en kombination av fet tomgångskrets och tråkig bakaxel (2,7:1) vilket resulterar i att man har för liten spjällöppning och glider på "fel" bränslekrets? Lite för bottenstark motor, så man växlar inte ner i tid alltså.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Thunderbo1t »

Du har inte en "bränsleplatta" från en mindre förgasare, eller förgasare med vakuumsekundär att pröva? Borde kunna ge en lite mindre fet lågfart tycker man?
Jag lyckades förbättra min groteskt feta lågfart genom att stänga sekundärtomgångsskruvarna helt och öppna upp de främre lite mer istället.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Har inga andra bränsleplattor (meteringblocks) tyvärr. Min förgasare verkade inte gilla helt stängda bakre blandskruvar, utan ca. ett kvarts varv ut funkar bättre, vilket gjorde skillnad, men inte så mycket som man kunnat hoppas. Men jag har gott hopp om att få löst detta på något vänster.
Tunnare kabelstumpar i IFR eller något. Ska bara köra lite nu till helgen och försöka få en ide om var den går fett och inte. Är transition ok, men inte tomgång, känns det ju lite som man är körd, då både IFR och IAB påverkar båda dessa (?). Är transition också fet så får man väl jobba på det tills den är ok, sen blir tomgång vad den blir. Och blir då tomgången mager så kanske en justering på blandskruvarna kan ställa det till rätta.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Efter en liten testkväll med ett öga på mätaren under olika gaspådrag och jämn belastning pekar mycket på att Idle-kretsen (använder det dumma engelska ordet för enhetlighetens skull) ligger runt 12-13:1 lite beroende på belastning o växel (runt 1000-1300rpm) Därefter går blandningen ner till magrare blandning, från höga 14-15,5:1 ca, när man ligger på vad jag antar är transition-kretsen(1300-2200rpm) och när sedan boostrarna börjar dra så går den ner mot låga 14- höga 13 (lite svårt att ha ett öga på detta då min bakaxel ger rätt hög fart här)

Men, här är väl då ett problem, då man knappt kan magra ut idle och behålla transition med samma värden antar jag, då båda får soppa via IFR.

Magrar även ut vid medelmåttiga gaspådrag för att sedan hämta upp och sen när varvet kommit över "booster-tröskeln" är det rätt bra blandning, sen (tror jag) att powervalven öppnar. Misstänker att acc-pumparna kan behöva ses över för tidigare shot, samt kanske kortare tid.

Får väl se om det här benas ut med tiden, skriver mest för att kunna gå tillbaks själv just nu och stämma av. Har någon inputs så är det ju bra, annars så kör jag på och ser vart jag hamnar.
Även om jag inte följer upp alla tips rakt av så vägs allt in och bedöms, så jag är tacksam för att ni tar er tid.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Monterade vit acc-pump i hål nr 1 (hade rosa innan) och nu är det bra spinn på bitarna. Misstänker att jag har ett problem med för tung bil och/eller hög utväxling vilket ger en liten tvekan när man gasar från riktigt låga varv. Motorn får helt enkelt för mycket luft för fort (hade/kände inte av det innan jag magrade ner blandningen). Så innan nya utväxlingen är på plats (vilket kommer ge mer spjällöppning för given hastighet= bättre "fart" genom förgasaren) så kommer jag säga att den funkar som den förväntas. Kanske leker lite med accpumparna bara för att jag kan och det är lätt åtkomligt, men i övrigt får det räcka för stunden.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Ok, försöker igen, då förra inlägget antagligen svävar runt i rymden nu.
Monterade efter lite tips och luskande på nätet en pcv-ventil i veckan (kör med öppen vevhusvent, kanske ska ändra det nu dock), då det (tydligen) ska vara så att har förgasaren uttag för pcv-ventil i bakkant, så är den uppfetad i tomgångskretsen för att ta hand om vacuumläckan som pcv:n ger. Nu är säkert inte detta sant, men motorn reagerade iallafall som tänkt med ett något magrare AFR, runt 13 (lite pendlande) istället för 12.5 med varm motor. Dock magrade det ju även av vid vissa belastningar (mellan-lågt vacuum, eller vad man ska säga,enligt vad jag läst) så ska kika på det. En sak jag reagerade på är att varvet inte verkade öka märkbart, vilket jag oroade mig lite för.
Har även fått en påse air-bleeds två storlekar större än original, och ett par extra så man kan borra lite om man vill prova sig fram. Främsta anledningen till att jag jobbar på tomgångskretsen är ärligt talat för att slippa avgas-stanken i kläderna på kvällarna när man varit ute o kört.
Ska även prova att sätta i holleys största power-valve (10.5) då jag har en mager blandning på 15:1 på cruise, men den vill magra av lite till innan pv verkar reagera, sen kommer den ner till mitten 13. Så ska se om det är så att pv behöver justeras upp för att tippa in lite tidigare. Funkar det så bör det ju kunna hjälpa ekonomin lite då den går på gränsen till för snålt på cruise och sen när vacuumet dippar så öpnnar ventilen nästan dirket. Hoppas det ska funka som jag tänkt mig, annars blir det upp ett steg i munstycke antar jag.
Tycker definitivt det SKA gå att få en sån här förgasare att uppföra sig hyffsat, även om det inte är någon ekonomi motor man har.
Over and out.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Thunderbo1t »

15-16:1 på cruise är väl ok, rent av bra? Läste någonstans att det var tänkt så med vissa förgasare. Vad har du för tändsystem?
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Jo, 15-16:1 skulle väl kunna vara ok, men det är precis när motorn börjar jobba/jag börjar gasa på lite extra som den fladdrar till och far iväg lite extra. Ingen fullgas stämpling, då löser accpumpen det mesta, utan mer förändring i belastning med bara lite lättare gas. Lätt testat iallafall.

Har MSD-fördelare, box och spole. Pro-billet, 6-al digital och blaster2.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Ok, nya pv:n i, gjorde väl det den skulle och fetade på soppan när belastningen höjs och vacuumet sjunker, nu finns där inte mer att hämta på den fronten då detta var den "lösaste". Dock kanske man kan ge sig på att borra pvcr om det krisar, hamnar på AFR runt 14 (bara kortare provkörning idag) när ventilen öppnar.
Har dock kvar problemet med leanande AFR vid ytterst små gaspådrag, då det sticker iväg rejält och känns som att motorn är orkeslös någon sekund. Händer i nästan hela registret. Acc-pumpen ger soppa direkt, men ska testa en större squirter och se vad det ger. Antar att förgasaren går i magraste laget vid jämnfart, så det kanske behövs lite extra för att kompensera när man ökar? (skulle förklara varför problemet inte fanns innan, det var maskerat i den otroligt feta blandningen)
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Om inget annat hjälper får jag väl prova gå upp en storlek, till 72, i munstycke igen.
Har även ett problem med att den är jävligt lynnig att få iväg från stillastående, då vill den gärna dö, eller det känns iallafall så, och AFR skjuter i höjden. Tankar om det?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag tycker mig ana att det ofta verkar vara så att t.ex. Holley gärna gör prestandaförgasarna "feta" för bra gassvar istället för med stora accpumpar, men det är nog inte en så lämplig lösning på gatbilar?
Det funkar ju bra om pedalen alltid är på väg ned till fullt :-D men vid "finåkning" svider det i ögonen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Falkenrejsing »

Börjar känna att det är så jag med. Skulle vara gött att se om man får hyffs på det och vart man hamnar i förbrukning då.
Det logiska vore ju: Rejäla accpumpar för att ge bra gassvar och stora pvcr för att ge mycket extra soppa i tilskottskretsen, då borde det inte vara någon fara/kompromiss att köra magert på cruise.

Problemet med att den vill tappa varvet när man ska iväg (måste slira en del på kopplingen) misstänker jag kan bero på att man helt enkelt har för liten spjällöppning i de lägena. Ingen "fart" genom förgasaren och dålig signal som följd, någon som tror detta kan stämma? Har trots allt en ganska tung bil och hög utväxling just nu.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av David Herbertsson »

Det kan vara så eller så kanske den vill ha mer förtändning? Camaron gjorde så för mig, men med mer förtändning så försvann iaf det problemet.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Holley, Dags att justera.

Inlägg av Thunderbo1t »

Är det fördelare med eller utan vakuum, och om det är vakuum hur är det kopplat, portat eller direkt?
Om det sitter på direkt så upplever jag det också lite som du beskriver på en av bilarna jag har när jag prövat det.
Jag lutar nog också lite åt tändningen som David skrev, men som vanligt kan det vara mycket annat också....
Större elektrodavstånd kan ge "trevligare" gång också.
Skriv svar