Torrsump frågor
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Torrsump frågor
Finns det någon vetenskaplig studie att en motor som körs med vacuum i tråget ger mer effekt än en utan?
Det har ju pratats om detta i många år, men jag har inte hittat några konkreta fakta. En vacuumpump är väl betydligt mer tungdriven också, vilket borde stjäla en del effekt?
Det har ju pratats om detta i många år, men jag har inte hittat några konkreta fakta. En vacuumpump är väl betydligt mer tungdriven också, vilket borde stjäla en del effekt?
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Torrsump frågor
Om du kör din bil i 100 km/h och sticker ut handen genom rutan kan du känna vilket motstånd luften ger.
Drar man ner trycket i vevhuset till hälften så minskar luftens densitet och luftmotståndet för de rörliga delarna.
Dessutom kan man köra med lägre ringtryck och smalare ringar och ändå få tätning.
På så vis så minskar friktionen även här.
En vakuumläcka på en Pro Stock motor som lämnar över 1400 hästar kan lätt ge en effektförlust på över 30 hästar.
Erland
Drar man ner trycket i vevhuset till hälften så minskar luftens densitet och luftmotståndet för de rörliga delarna.
Dessutom kan man köra med lägre ringtryck och smalare ringar och ändå få tätning.
På så vis så minskar friktionen även här.
En vakuumläcka på en Pro Stock motor som lämnar över 1400 hästar kan lätt ge en effektförlust på över 30 hästar.
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Torrsump frågor
Erland!
Jag köper ditt argument, men undrar om det finns vetenskapliga tester på det?
Är kurvan linjär på effektförlusten, dvs är 3 hk på en 140 hk motor?
Jag köper ditt argument, men undrar om det finns vetenskapliga tester på det?
Är kurvan linjär på effektförlusten, dvs är 3 hk på en 140 hk motor?
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Torrsump frågor
Pumpförlusterna beror ju på hur mycket luft kolvarna etc. Pressar undan, hastigheten det görs och totala volymen i vevhuset
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson
Re: Torrsump frågor
jag skulle också velat ha en riktig studie på detta ämne
som per skriver så måste en större pump som klarar suga vakum även stjäla effekt
en 1400 hk motor kan tappa 50 hk beroende på vädret bara så en läcka vill jag gärna se bromspapper på
sen stirrar man sig lite blind på att kolvarna bromsas upp på vägen ner av vevhustrycket för man kunde lika gärna kunna säga att trycket hjälper kolvarna upp snabbare eller att ett vakum suger fast kolvar som är på väg upp
i de hela så tror jag inte de spelar någon större roll för kolvarna å tryck utan de märkbara tror jag blir i så fall för ringarnas täthet som kan påvekas men de borde ju gå gasporta dom tex så detta förebyggs lite av ett vevhustryck mm
torrsump i sig är ju överlägset just för att säkra oljetryck men hur mycke de bromsar kolvar eller hjälper till i övrigt låter jag vara osagt till man ser papper svart på vitt
Med vänlig hälsning
som per skriver så måste en större pump som klarar suga vakum även stjäla effekt
en 1400 hk motor kan tappa 50 hk beroende på vädret bara så en läcka vill jag gärna se bromspapper på
sen stirrar man sig lite blind på att kolvarna bromsas upp på vägen ner av vevhustrycket för man kunde lika gärna kunna säga att trycket hjälper kolvarna upp snabbare eller att ett vakum suger fast kolvar som är på väg upp
i de hela så tror jag inte de spelar någon större roll för kolvarna å tryck utan de märkbara tror jag blir i så fall för ringarnas täthet som kan påvekas men de borde ju gå gasporta dom tex så detta förebyggs lite av ett vevhustryck mm
torrsump i sig är ju överlägset just för att säkra oljetryck men hur mycke de bromsar kolvar eller hjälper till i övrigt låter jag vara osagt till man ser papper svart på vitt
Med vänlig hälsning
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Torrsump frågor
Verdis pump ger 22hk mer på en nascarmotor än närmsta konkurrent.
Detta beroende på effektivare sugsteg.
Efter jag designade om pumpen invändigt med radier istället för vassa kanter så gav det än mer, men jag har ingen siffra på det.
Detta beroende på effektivare sugsteg.
Efter jag designade om pumpen invändigt med radier istället för vassa kanter så gav det än mer, men jag har ingen siffra på det.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Torrsump frågor
vac i vevhuset fungerar mycket bra det snackas om upp mot 3-4% effektökning i seriösa tester.
en stor del av effektöknigen kommer också från att oljan ligger i en tank istället för att plaska runt vevaxeln, men och det är ett stort MEN! det är inte så enkelt att få att fungera perfekt man behöver hjälp av proffs. så ska du köra med sånt ta kontakt med verdi och be de rita upp hur hela systemet ska diamensoneras och kopplas upp och det ska provköras idyno där man ser vart oljan är och så (ska va så mycket som möjligt i tanken) . många motorer har gått sönder då man köper lite blandade delar här och där och då man inte riktigt har koll på hur allt fungerar.
mvh jens
en stor del av effektöknigen kommer också från att oljan ligger i en tank istället för att plaska runt vevaxeln, men och det är ett stort MEN! det är inte så enkelt att få att fungera perfekt man behöver hjälp av proffs. så ska du köra med sånt ta kontakt med verdi och be de rita upp hur hela systemet ska diamensoneras och kopplas upp och det ska provköras idyno där man ser vart oljan är och så (ska va så mycket som möjligt i tanken) . många motorer har gått sönder då man köper lite blandade delar här och där och då man inte riktigt har koll på hur allt fungerar.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Torrsump frågor
Det är inte alls säkert att motorn ger mer effekt med undertryck i vevhuset.
Det beror på vilken motor det är ,hur geometrin i vevhuset/vevrörelsen ser ut.
Det är fullt möjligt att du tappar effekt på att driva pumpen för att skapa undertryck.
/Christer
Det beror på vilken motor det är ,hur geometrin i vevhuset/vevrörelsen ser ut.
Det är fullt möjligt att du tappar effekt på att driva pumpen för att skapa undertryck.
/Christer
Re: Torrsump frågor
Klart som den att det kostar effekt att driva en vacuumpump. Det har nog ingen förspråkare av torrsump sagt emot.
Grejen är ju att utnyttja det låga trycket i vevhuset maximalt för att vinna tillbaka effekten man betalat samt ytterligare därtill. Annars var det inte värt besväret.
En sån möjlighet är ju t.ex att kunna varva mer med tunnare ringar och bättre difftryck över kolvringarna.
En annan sådan fördel är det lägre luftmotståndet (och jag läste inte nånstans att någon sa KOLVARNA så jag förstår inte varför ni snöade in på dem. Tänk vevslängarna istället).
En sidofördel som inte ger effekt är att man får stenkoll på var oljan är nånstans i motorn samt kan distribuera den på ett helt annat sätt med externt system än man kan med ett internt.
Man får även tillgång till större oljereservoir och klarar värmetransienter bättre samt blir inte påverkad av G-krafter på samma sätt som en våtsump.
Det finns många fördelar som inte har med trycket att göra och därför kör många med semi-torrsump, dvs man har alla sugsteg och trycksteg men väljer att inte dra vacuum i vevhuset utan endast evakuera blowby.
Grejen är ju att utnyttja det låga trycket i vevhuset maximalt för att vinna tillbaka effekten man betalat samt ytterligare därtill. Annars var det inte värt besväret.
En sån möjlighet är ju t.ex att kunna varva mer med tunnare ringar och bättre difftryck över kolvringarna.
En annan sådan fördel är det lägre luftmotståndet (och jag läste inte nånstans att någon sa KOLVARNA så jag förstår inte varför ni snöade in på dem. Tänk vevslängarna istället).
En sidofördel som inte ger effekt är att man får stenkoll på var oljan är nånstans i motorn samt kan distribuera den på ett helt annat sätt med externt system än man kan med ett internt.
Man får även tillgång till större oljereservoir och klarar värmetransienter bättre samt blir inte påverkad av G-krafter på samma sätt som en våtsump.
Det finns många fördelar som inte har med trycket att göra och därför kör många med semi-torrsump, dvs man har alla sugsteg och trycksteg men väljer att inte dra vacuum i vevhuset utan endast evakuera blowby.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Torrsump frågor
Lite ot, men ändå i trådens anda...
torrsump har man framför allt:
1: pga viktfördelning..dvs man kan oftast sänka motorn då tråget tar mindre plats.
2: vid höga g-krafter
3: när man som pacman var inne på vill ha/behöver ha större kontroll på oljan..hur mycket som går vart.
4: kanske nått annat jag inte kommer på
Att man på en std-kontruktion kan få en effektvinst mha ett omarbetat smörjsystem dvs extern pump, med mer anpassad volym/tryck till de olika delarna av motorn tror jag inte någon tvekar på när det gäller en racermotor.
Inte så mycket för att original är dåligt, men oem-tillverkaren måste ta hänsyn till så mycket fler situationer och ha marginaler för olika situationer.
En snabb titt på en "Stribeck Curve" ger direkt att det finns en del effekt på att begränsa oljetillförsel till ram/vev/kamaxellager för att maximera effekten.
(Vinsten med att ha ett svagt undertryck, som ger ökad effekt tror jag ingen funderar på. Frågan är om den ökade effekt som krävs för detta uppväger, vilket tråden väl handlade om.)
citat:
"Verdis pump ger 22hk mer på en nascarmotor än närmsta konkurrent".
- Jag köper det inte. Jag säger inte att det är fel, men tror att det är taget ur sitt sammanhang eller att är ett "icke komplett" fastställande. 16 kW är vansinnigt mycket på en nascarmotor, där de jagar varje kW med ljus o lykta.
torrsump har man framför allt:
1: pga viktfördelning..dvs man kan oftast sänka motorn då tråget tar mindre plats.
2: vid höga g-krafter
3: när man som pacman var inne på vill ha/behöver ha större kontroll på oljan..hur mycket som går vart.
4: kanske nått annat jag inte kommer på
Att man på en std-kontruktion kan få en effektvinst mha ett omarbetat smörjsystem dvs extern pump, med mer anpassad volym/tryck till de olika delarna av motorn tror jag inte någon tvekar på när det gäller en racermotor.
Inte så mycket för att original är dåligt, men oem-tillverkaren måste ta hänsyn till så mycket fler situationer och ha marginaler för olika situationer.
En snabb titt på en "Stribeck Curve" ger direkt att det finns en del effekt på att begränsa oljetillförsel till ram/vev/kamaxellager för att maximera effekten.
(Vinsten med att ha ett svagt undertryck, som ger ökad effekt tror jag ingen funderar på. Frågan är om den ökade effekt som krävs för detta uppväger, vilket tråden väl handlade om.)
citat:
"Verdis pump ger 22hk mer på en nascarmotor än närmsta konkurrent".
- Jag köper det inte. Jag säger inte att det är fel, men tror att det är taget ur sitt sammanhang eller att är ett "icke komplett" fastställande. 16 kW är vansinnigt mycket på en nascarmotor, där de jagar varje kW med ljus o lykta.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Torrsump frågor
Jag har nån tidning med tester från Cosworth med vad dom gjorde för att minska förlusterna när varvet ökade.
Jag har lagt upp det här nån gång så jag ska leta.
Erland
Jag har lagt upp det här nån gång så jag ska leta.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Torrsump frågor
Klart det är svårt att tro på hauge.
Men det är därav pumpen blev så populär där borta.
Nu var det ca 14år sedan också.
Men det är därav pumpen blev så populär där borta.
Nu var det ca 14år sedan också.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Torrsump frågor
Ok, jag ska ju ha torrsump, så argumenten om fördelar framför våtsump är avklarade.
Varför jag ställde frågan om vacuum, var att jag sett bilder på en rallycrossmotor som byggts av de branschledande motortrimmarna på Västkusten. Jag sa inte de bästa, utan de som byggt flest motorer!!
Den motorn satt i en Renault och hade ett litet luftfilter på ventilkåpan. Med ett sånt borde det vara svårt att få vacuum va?
Varför kör dom inte med vacuum på en tvåliters fyra om det är så bra?
Fördelarna med vacuum är kanske större på en motor med större cylindervolym?
Hoppas ni ursäktar min frågvishet, men det beror bara på att jag inte vet bättre.
Varför jag ställde frågan om vacuum, var att jag sett bilder på en rallycrossmotor som byggts av de branschledande motortrimmarna på Västkusten. Jag sa inte de bästa, utan de som byggt flest motorer!!
Den motorn satt i en Renault och hade ett litet luftfilter på ventilkåpan. Med ett sånt borde det vara svårt att få vacuum va?
Varför kör dom inte med vacuum på en tvåliters fyra om det är så bra?
Fördelarna med vacuum är kanske större på en motor med större cylindervolym?
Hoppas ni ursäktar min frågvishet, men det beror bara på att jag inte vet bättre.
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Torrsump frågor
Om man kör vakuum brukar man ha en "undertrycksventil" som släpper in luft för att inte undertrycket skall bli för högt. Det kan ju vara vettigt att ha ett luftfilter över denna ventil för att inte få in grus/damm i motorn.
Det kan kanske vara ett sådant filter du såg.
Det kan kanske vara ett sådant filter du såg.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Torrsump frågor
Krister Jönsson!
Ja, så kan det naturligtvis vara!
Tack för ditt svar.
Frågan kvarstår ändå, dvs hur mycket kan man vinna på en tvåliters turbomotor med vacuum?
Ja, så kan det naturligtvis vara!
Tack för ditt svar.
Frågan kvarstår ändå, dvs hur mycket kan man vinna på en tvåliters turbomotor med vacuum?
Där du har seglat, där har jag rott!