BMW 525 tds E34 M51 laddtryckstyrning
BMW 525 tds E34 M51 laddtryckstyrning
Jag har just skaffat en sådan för att ha som bruksbil och den har ägts av ett flertal tonåringar tidigare som pundat och försökt trimma.
Databoxen var helt orörd. I min värld är det det första man gör när man vill trimma....chippar!
Som laddtryckstyrning har de satt en kina-strypventil och ett T-rör på slangen från turbon till wastegate. Mig veterligen ska dessa bilarna ha magnetventilstyrt laddtryck men jag hittar banne mig ingen sådan ventil. Jag har följt kablaget på bägge sidor till motorn men hittar ingen lös kontakt heller.
Jag plockade ur boxen som har nummer 0.281.001.183 och öppnade för att kolla. Det sitter tre lösa chip i den och vad jag läst mig till är ett av dem bränsle och ett av dem laddtryckstyrning.....alltså ska där finnas magnetventil.
Problemet jag har är att den laddar 0,2bar....0,3 när man varvar ut. Den måste ju ladda minst 0,7 bar för att ge de 143hk den ska.
Det sitter en potentiometer över en brytare kopplad med, sk Evry-mode. Det funkar för j-a bra men känns lite väl brutalt. Den drar på så kopplingen slirar på fyran och femman och det ryker såklart svart. Den laddar då ca 0,5 bar.
Mina frågor:
1. Vad ska en sådan ha för laddtryck original?
2. Var exakt sitter magnetventilen i E34? Det finns mängder av bilder på nätet på E36. Ingen på E34.
Jag har letat i flera timmar i BMWs TIS men inte blivit något klokare av det.
På RealOEM.com hittar man magnetventilen på bild men då står det att den bilden inte hör till min modell.
HILFE BITTE
Databoxen var helt orörd. I min värld är det det första man gör när man vill trimma....chippar!
Som laddtryckstyrning har de satt en kina-strypventil och ett T-rör på slangen från turbon till wastegate. Mig veterligen ska dessa bilarna ha magnetventilstyrt laddtryck men jag hittar banne mig ingen sådan ventil. Jag har följt kablaget på bägge sidor till motorn men hittar ingen lös kontakt heller.
Jag plockade ur boxen som har nummer 0.281.001.183 och öppnade för att kolla. Det sitter tre lösa chip i den och vad jag läst mig till är ett av dem bränsle och ett av dem laddtryckstyrning.....alltså ska där finnas magnetventil.
Problemet jag har är att den laddar 0,2bar....0,3 när man varvar ut. Den måste ju ladda minst 0,7 bar för att ge de 143hk den ska.
Det sitter en potentiometer över en brytare kopplad med, sk Evry-mode. Det funkar för j-a bra men känns lite väl brutalt. Den drar på så kopplingen slirar på fyran och femman och det ryker såklart svart. Den laddar då ca 0,5 bar.
Mina frågor:
1. Vad ska en sådan ha för laddtryck original?
2. Var exakt sitter magnetventilen i E34? Det finns mängder av bilder på nätet på E36. Ingen på E34.
Jag har letat i flera timmar i BMWs TIS men inte blivit något klokare av det.
På RealOEM.com hittar man magnetventilen på bild men då står det att den bilden inte hör till min modell.
HILFE BITTE
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: BMW 525 tds E34 M51 laddtryckstyrning
Googlade lite och ngn sa att magnetventilen satt på vänster fjäderben
Missade att du skrev På RealOEM.com hittar man magnetventilen på bild men då står det att den bilden inte hör till min modell. så förlåt för att jag skickade länken
Missade att du skrev På RealOEM.com hittar man magnetventilen på bild men då står det att den bilden inte hör till min modell. så förlåt för att jag skickade länken
Senast redigerad av Oskar Johansson den tis maj 13, 2014 10:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: BMW 525 tds E34 M51 laddtryckstyrning
Nu är den VP37-pumpen BMW använder inte helt likadan som den VW använder på Volvos femma, men på den femman är den ventilen en styrventil till timingen.
Oavsett så går det inga slangar mellan den ventilen och turbon så att den skulle styra laddtrycket tror jag inte.
Fjäderbenen har jag haft av och bytt insatsdämpare i. Där satt ingen magnetventil. Möjligen att de menar fjäderbentornets insida. Där sitter den på E36 tillsammans med bränslefiltret och där finns även en mystisk hållare i plast som jag skulle kunna tänka mig har med detta att göra.
Oavsett så går det inga slangar mellan den ventilen och turbon så att den skulle styra laddtrycket tror jag inte.
Fjäderbenen har jag haft av och bytt insatsdämpare i. Där satt ingen magnetventil. Möjligen att de menar fjäderbentornets insida. Där sitter den på E36 tillsammans med bränslefiltret och där finns även en mystisk hållare i plast som jag skulle kunna tänka mig har med detta att göra.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: BMW 525 tds E34 M51 laddtryckstyrning
Ska nog inte säga så mycket om detta för att jag tror att du kan 100 gånger mer än mig , men du kan ju kolla på insidan
.
.
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: BMW 525 tds E34 M51 laddtryckstyrning
kan kolla på min 525tdsa -97 e34, men sitter på jobbet nu och den bilen står hemma, mig veterligen så är den orginal så antar att jag följer slangen från vg och ser vart den tar vägen, men skulle tro vänster/förarsida fjäderben (insida då) där sitter mycket prytlar med slangar till, kan inte minnas att det sitter något sådant på höger/passagerar sida.
Re: BMW 525 tds E34 M51 laddtryckstyrning
Man tackar!
Ja nu är min en 93a men jag tror inte det skiljer så mycket.
Det jobbiga med att turbon är på höger sida och magnetventilen på vänster är ju att slangarna går under/framför motorn under alla kåpor.
Brevid bränslefiltret sitter det en konsol med två st magnetventiler. Den ena till EGR, den andra till ett kylarjalusi. Bägge tar sitt vacuum från en koppling på den grova slangen från vacuumpumpen.
Vid denna konsolen sitter även MAP-sensorn vars slang går direkt till insuget. Denna slangen har ett T-kors där laddmätaren i kupén är kopplad.
Så ja, där sitter en hel del pryttlar med slangar och skit där
Ja nu är min en 93a men jag tror inte det skiljer så mycket.
Det jobbiga med att turbon är på höger sida och magnetventilen på vänster är ju att slangarna går under/framför motorn under alla kåpor.
Brevid bränslefiltret sitter det en konsol med två st magnetventiler. Den ena till EGR, den andra till ett kylarjalusi. Bägge tar sitt vacuum från en koppling på den grova slangen från vacuumpumpen.
Vid denna konsolen sitter även MAP-sensorn vars slang går direkt till insuget. Denna slangen har ett T-kors där laddmätaren i kupén är kopplad.
Så ja, där sitter en hel del pryttlar med slangar och skit där
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: BMW 525 tds E34 M51 laddtryckstyrning
har nu krälat tittat och klämt och känt och konstaterat att det inte är något hokus pokus, ledningen till vg-klockan går raka spåret från kompressorkåpan till klockan, kan vara ca 10cm lång, inga magnetventiler eller så....
Re: BMW 525 tds E34 M51 laddtryckstyrning
Kan bekräfta det smidy säger. Samma på min 93a
Skickas från min iPad via Tapatalk
Skickas från min iPad via Tapatalk
Re: BMW 525 tds E34 M51 laddtryckstyrning
Det var som tusan. Mekanladd. Skumt. Varför säljer då trimfirmorna separat chip för laddtrycket?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: BMW 525 tds E34 M51 laddtryckstyrning
ja det verkar skumt, men det finns ingenting som kan göra något med laddtrycket elektroniskt...helt old scool laddtryckstyrning, så chipen kan nog inte göra så mycket annat än pyttsa på mer diesel och möjligen påverka lådan om man har automat som lär ha någon momentbegränsare som kanske kan höjas elektroniskt?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: BMW 525 tds E34 M51 laddtryckstyrning
Tycker också det låter skumt, mina gamla 324:or har elektronisk laddtrycksstyrning med hjälp av vakuumpumpen.
Re: BMW 525 tds E34 M51 laddtryckstyrning
http://www.ebay.fr/itm/BMW-Turbolader-E ... 1106713609 där är en tds (325 iofs) snurra tillsalu, med en fin bild på den magiska slangen, skulle det inte vara så djävulskt trångt och skitigt på min så skulle jag fota det ist för ebaylänken.
Re: BMW 525 tds E34 M51 laddtryckstyrning
Det är inte så att trim chipet till laddtrycket höjer laddtrycks gränsen som den tillåts
ladda. Om jag ställer upp evry modett för mycket på min Caddy så slår motorn ifrån
om laddet går över ca 1.3 kg.
ladda. Om jag ställer upp evry modett för mycket på min Caddy så slår motorn ifrån
om laddet går över ca 1.3 kg.
Peter Olson